Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Letsdeal.no - Lovlig?

Har lurt litt på en ting ang letsdeal.no.
Jeg ser at en del produkter som blir solgt via lets deal med 50% rabatt ligger på veiledende pris selv etter halvpris.

Grunnen til at jeg lurer er en telefon jeg hadde med lets deal for noen måneder siden. Jeg takket nei til tilbudet da jeg ikke har så mange produkter jeg ønsker å sette ned med 50%, de forstod det men ba meg om å ha letsdeal i tankene når jeg setter priser i fremtiden.
Er det i det hele tatt lov å overprise varer for så å legge de ut til halv pris som da ender opp på litt under veiledende pris?
 
Ikke ekspert på dette, men veil. priser må ha ligget på et visst nivå et visst tidsrom for at man kan si at det er 50% rabatt. Man kan ikke sette opp veil. pris 100% kl. 14 og så gi 50% rabatt og kalle det et tilbud.

Ang. letsdeal så er det en del produkter der som ikke er reelle 50%.

Men det er det jeg mener som skjer hos letsdeal, på telefonen fikk jeg inntrykk av at det var slik jeg burde gjøre det. Altså å sette prisen unormalt høyt for å kunne sette den tilstrekkelig ned i en kampanje hos lets deal.
 
Fant faktisk (en fryktelig skrevet setning) fra forbrukerrådet:
"Veiledende priser kan bare brukes som sammenligningsgrunnlag i markedsføringen dersom en ikke uvesentlig del av omsetningen innen det aktuelle markedsområdet skjer til veiledende priser. "
Så det er vist ikke fritt frem å bruke førpris/veil pris.

Lurer på hva man finner om man går gjennom salgshistorikken til disse produktene?
 
Eller gjøre som Lefdal/Elkjøp og Komplett/MPX. Den ene butikken selger varen til "full pris" samtidig som den andre har rabatt. Og dette gjelder for veiledende pris er vel heller usikkert, men for kunder som sjekker pris i markedet finner man ihvertfall prisen et annet sted til en høyere pris.

Spesielt gunstig om du selger et merke eller en modell som selges få andre steder. Det finnes sikkert flere eksempler også.
 
Mener du som en hel nettbutikk som kun er satt opp for dette formålet? Å ha høye veil. priser med regelmessige store og omfattende kampanjer.


Kollat lite på Lets deal och Groupon, verkar vara exakt så de gör, ser en av dessa aktörer har en vara till försäljning inkl frakt för 90 kr. Det står att ordinarie pris är ca 650 kr. Nu dropshippar de dessa från asien, de kostar ca 5 kr att köpa in, frakt på det så är du väl uppe i 15 kr.

Så 90 kr låter väldigt bra när det sänks från 650 kr, företaget får 45 kr efter lets deal tagit sin andel. Säljaren sitter kvar med 45 kr, inte så dum affär. Ser att många affärer sker på detta vis, de har en hemsida de hänvisar till det högre priset.
 
Topp