Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Litt ufint å tilby Google Analytics til 2000 kr?

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg ser at firmaet Webkonsepter.no - som forøvrig driver en hel rekke lite oppdaterte og ubrukelige nettsider - tilbyr Google Analytics til sine kunder for den nette sum av kr 1990,-

De fleste på dette forumet vet vel at GA er en gratis tjeneste, så jeg sier ikke mer, annet enn at jeg synes de tar seg veeeeeeldig godt betalt for å sette to linjer med javascript rett over /body-taggen.

Jeg ser også at de tilbyr Joomla, som også er gratis, for flere tusen kroner. Og ikke minst; de setter opp en konto for Adwords for deg. Koster bare noen tusen. Billig, altså. I tillegg må du selvsagt betale for annonsene dine, men det er en annen sak.

Jeg er jo sikkert i ferd med å kaste en jævla stor stein i glasshus her, i og med at vi sikkert alle har våre svin på skogen, så jeg spør bare:

Hva er det mest ubrukelige firmaet du vet om?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes ikke det er noe galt med det.

Dem opplyser på nettsiden om at det er open source programvare, så dem lurer jo ingen. Dem selger også med support av tjenesten, noe jeg vil påstå er det absolutt viktigeste for en 40 år gammel bedriftsleder som heller vil fokusere på drift fremfor "internett tullet". Det kan jo på mange måter sammenlignes med å føre regnskap for bedriften din. Du kan så absolutt gjøre det selv, men vet du hvordan du gjør det?

Nå er det jo ikke lovpålagt å analysere nettsiden din, men om du vil utnyte ditt nettsted maksimalt er det viktig å kjenne ditt nettsted og dets brukere fra topp til tå. En Analytics konfigurasjon er så langt mer enn bare "noen linjer over /body" taggen om du skal ha full utnyttelse av det. Jeg synes 2 000,- er en bra pris for den tjenesten, faktisk billig etter min mening.

Edit: Hvor finner du forresten Analytics tjenesten deres?
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
PAJ - WP er vel også gratis..... ;-) - spørsmålet er vel hvor mye som ligger ved siden av! Og, alle vil vel ha betalt for tiden sin! Du er vel en av de som virkelig har gått i front for at vi skal betale skikkelig for tjenestene ;-)

Kenneth - vet du ikke er like gammel som meg, men å fremstille en på 40 år som en fossil blir kanskje litt galt synes jeg.... og JA, jeg følte meg fornærmet av det. Selv om jeg har 2-3 år igjen til 40! :)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Syntes faktisk det er mer ufint å tilby tjenter til India priser enn å ta seg godt betalt ;)

Er enig i at deres priser er stive, men de selger nok sikkert bra, da det er et stort marked som ikke er på utkikk etter løsninger til 9,90. Det disse kundene ikke vet er at produktet ofte kan være det samme..
 

basicus

SEO Eggspert
"Man får hva man betaler for" er det jo noe som heter. Og det er ofte tilfellet også på web. Problemet mange bedrifter har som ikke tenker på web som annet enn atter en måte å markedsføre seg på er at de har lite tiltro til ting som tilbys for billig.

Om 2k er dyrt eller billig avhenger av hvem det er de henvender seg til - og hva de leverer for disse pengene.

Case 1: De limer bare inn koden og anser produktet for levert.
I et slikt tilfelle ville jeg si at kunden får lite valuta for pengene - ergo prisen er for høy.

Case 2: De limer inn koden overalt hvor den trengs. De følger etterpå opp kunden og lærer han hvordan han kan bruke verktøyet. I tillegg svarer de på alle spørsmålene han måtte ha (og som Google ikke svarer på).

I case 2 er ikke 2k så dyrt når det kommer til stykket. En statistikk som ingen forstår er lite nyttig. Om de derimot er bedre i stand til å tolke statistikken - og ut i fra det endre/forbedre nettsidene sine, er det også sannsynlig at de klarer å dra mer business fra sidene. I et slikt tilfelle kan 2k fort bli peanuts å betale sammenlignet hva det kan bidra med på bunnlinjen.
 

picxx

Well-Known Member
Hva er det mest ubrukelige firmaet du vet om?

SEO spam cops, om man kan kalle det et firma, men det er vel heller en avdeling av et firma?

Ellers er det ikke lov å selge noen av googles produkter uten videre godkjenning fra google selv, men en har lov å ta seg betalt for f.eks. å sette det opp og å analysere evt. trafikk.

All GNU/GPL lisensiert software er det heller ikke lov å ta seg betalt for (Les avtalen). men en har lov å ta seg betalt for det arbeidet man gjør med det.(oppsett, tilpasning etc.).

Ellers er det en pest og en plage med alle disse idiotene som finner freeware og shareware programmer og legger dem ut på mer eller mindre amatørmessige sider og selger dem videre...._det_ er derimot ikke lovlig.
 

peterandrej

pensjonert moderator
pixx er vel inne på det jeg prøvde å si.. er dette lovlig? De opererer jo tydeligvis som "vennen" eller "businesspartneren" til google her.. altså "Vi har valgt å benytte oss av google analytics når vi leverer dette.."

Er dette lovlig? Jeg synes det er ufint. Det blir som om jeg tok et gratis WP-theme en annen hadde brukt tusenvis av timer på, og så bare klistret en annen logo og solgt skitten for hundrevis av dollar. Jeg vet ikke om gutta driver ulovlig, men jeg synes de driver ufint. Tenk hvis eieren av en bedrift som har kjøpt dette kommer hjem og forteller sønnen i huset at han har kjøpt Google analytics. Hvorpå sønnen svarer at det var dumt, for GA har han også på bloggen sin - helt gratis.

Tipper eieren hadde blitt sur da..og sikkert følt seg litt lurt..
 

Ståle

Medlem
Tenk hvis eieren av en bedrift som har kjøpt dette kommer hjem og forteller sønnen i huset at han har kjøpt Google analytics. Hvorpå sønnen svarer at det var dumt, for GA har han også på bloggen sin - helt gratis.

Tipper eieren hadde blitt sur da..og sikkert følt seg litt lurt..

Nja - kommer helt ann på om de selger produktet Google Analytics eller tjenesten "hjelp til å sette opp Google Analytics og dertilhørende forklaringer".

Som tidligere skrevet, du er jo en av de som fronter høye timeslønner. (800-1000 kroner) så da er det ikke sikkert 2000 er så ille?

Prøver vel å si det samme som basicus skrev tidligere.
 

Knut

Medlem
De selger ikke scriptet, verken GA eller Joomla. De selger support og installasjon/vedlikehold. Det synes jeg er helt ok. MEN de kunne gjerne ha skrevet en bedre forklaring ang bruken av GA. Det går liksom fram at det er deres produkt og det tror jeg google liker heller dårlig.
Og siden de bruker Joomla som sitt hovedverktøy så er vel prisen en smule stiv. 1990,- for å klistre inn en kode er vel i drøyestelaget da det kun er i footer de trenger å gjøre noe. Selv om de har ett lite kurs i bruk og frståelse er det vel ikke verdt prisen.

7000,- for å lage ett banner og ha en time opplæring for Affiliate Program er vel også en ublu pris.
 

picxx

Well-Known Member
Etter å ha tittet litt rundt på sidene deres tror jeg ikke dette er en side jeg kommer til å anbefale til noen nei.
Om det ikke er ulovlig det de gjør er det ihvertfall i høyeste grad i gråsonen....dessuten greier de ikke såpass som å skifte favicon på de sidene de setter opp :p
 

sKrud

Meget sliten student
Vet ikke hvorfor disse folkene har framstilt dette som deres eget produkt..Men kan vell si at jeg også har "solgt" GA til flere, men da har jeg fortalt at dette er et gratis produkt fra google.. Jeg har da tatt alt fra 1000kr til 4000kr for å sette opp GA på sidene, gitt instruksjoner om hvordan bruke GA osvosv.. Ser ikke noe galt i å ta betalt for dette..I mine tilfeller har kundene meget begrenset kunnskaper på området.. Så deres alternativ har vært å ikke ha noen form for statistikk på sidene sine..
 

picxx

Well-Known Member
Reagerte ikke så mye på at de tar seg betalt for å sette opp et produkt jeg, men mere på deres "leasingavtaler" hvor man betaler 3-400.- i mnd. for å ha et gratis script gående på sine sider. Dette var da en pris ex. hosting, oppgradering og support.
Her f.eks:
Joomla Hjemmeside - Månedsleie - eks. Webhotell/support/oppd - Webkonsepter.no - Leverandør av Joomla hjemmeside og nettbutikk løsninger, Internett markedsføring og SugarCRM.
Å ta en månedsleie på et GNU/GPL produkt må da være toppers...eller?
 
Sist redigert:
Topp