Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logo design m.m.

TorsteinO

Art Director & grunder
Ahem, med fare for å høres ekstremt "besserwisser" ut (men det er dere vel vant med fra meg?) - den prosessen der er jo egentlig så standard som det går å gjøre den, den er omtrent rett ut av læreboka første høsten på et relevant studie ;)

Men ekstremt ren og ryddig er den, faktisk så ekstremt at jeg mistenker at den har blitt rentegna litt for anledningen, ikke at det er noe galt i det - når man gjør det på den måten for å demonstrere prosessen syns jeg det er ganske fornuftig :)

Men, må si at jeg syns bloggen hans har tapt seg. Lenge var den veldig bra, og det kan se ut som han har prøvd å skjerpe seg de siste par ukene, men bortsett fra det er det lenge siden det har vært noe skikkelig interessant der :/ Håper han klarer å ta seg opp igjen/holde seg oppe nå, for den var veldig bra før.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
den prosessen der er jo egentlig så standard som det går å gjøre den, den er omtrent rett ut av læreboka første høsten på et relevant studie ;)

Hehe, jeg skrev jo denne posten som et tilsvar til en tråd der trådstarter skulle ha en logo av høy kvalitet til under 1000 kr, og som hadde sett seg ut et firma som "vi lager din logo på fem minutter mens du venter" til å gjøre jobben.
 

picxx

Well-Known Member
Hehe, jeg skrev jo denne posten som et tilsvar til en tråd der trådstarter skulle ha en logo av høy kvalitet til under 1000 kr, og som hadde sett seg ut et firma som "vi lager din logo på fem minutter mens du venter" til å gjøre jobben.

Madammen tar 1000 kroner for en (god) logo. Med tanke paa forskjeller i priser og leveomkostninger vil jeg vel da tro det samme blir liggende paa 5-6000 kroner i norge, kanskje 2-3X saa mye for en profil.
Kan dette stemme saann noenlunde med virkeligheten?

Sikkert OT, men jeg har null snoering paa disse prisene, saa er nysgjerrig.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Madammen tar 1000 kroner for en (god) logo. Med tanke paa forskjeller i priser og leveomkostninger vil jeg vel da tro det samme blir liggende paa 5-6000 kroner i norge, kanskje 2-3X saa mye for en profil.
Kan dette stemme saann noenlunde med virkeligheten?

Det kommer jo veldig an på hva du mener med en (god) logo. Har du eksempler på logoer madammen har laget?
 

picxx

Well-Known Member
Det kommer jo veldig an på hva du mener med en (god) logo. Har du eksempler på logoer madammen har laget?

Nei, hun har for det meste jobbet paa print, saa har ikke noe for haanden.
Men det aa gi en generell pris for de som jobber med dette til daglig burde vel ikke vaere saa vanskelig, eller er det trynefaktor som er den stoerste faktoren, ogsaa her?
 

picxx

Well-Known Member
Haha, du kom med den i en tråd hvor trådstarter ville ha "en passe bra logo til en grei pris".

Defineringe her er jo "logo"

Jeg kan lage en logo til 100 kroner jeg...og det tar meg ett minutt....(masse online tjenester som kan gjoere det for meg).

Sporsmaalet er jo om kunden oensker en profillogo, eller egentlig bare ett banner.
Ett banner er ikke dyrt...det kan de fleste smekke sammen for noen hundrelapper.
Jeg tror folk flest ikke har den ringeste peiling paa forskjellen mellom en logo, et banner, en profil eller en header....derfor har de hoert fra naboen at de fikk sin logo for 200 kroner (les:header, eller banner) og de vil ha den til samme pris. Oppsoeker webforumet og blir totalt sjokket over prisene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Defineringe her er jo "logo"

Jeg kan lage en logo til 100 kroner jeg...og det tar meg ett minutt....(masse online tjenester som kan gjoere det for meg).

En logo er en sentral del av en bedrifts helhetlige visuelle kommunikasjon. Litt avhengig av bedriftens behov må man kunne kreve av en logo at den:

- kan brukes på alle flater
- kan reproduseres og brukes i alle størrelser
- kan brukes både i farge og sort/hvitt

Gode logoer er tidløse, kommuniserende og representative. Og ja, gode logoer er fryktelig vanskelige å lage. Jeg har f.eks aldri laget en logo, og kommer antagelig aldri til å gjøre det heller fordi jeg har for stor respekt for håndverket. Det jeg lager er ikke logoer, det er tekststykker med navn.

Jeg foreslår at vi bare slutter å kalle det sånne som meg og picxx lager for logoer, for det er ikke logoer vi lager. Vi lager et bilde med et navn på, det er ikke en logo. Å kalle det vi lager for logoer er som å kalle Jan Thomas for kvinne fordi han jobber som frisør.

Sporsmaalet er jo om kunden oensker en profillogo, eller egentlig bare ett banner.
Ett banner er ikke dyrt...det kan de fleste smekke sammen for noen hundrelapper.
Jeg tror folk flest ikke har den ringeste peiling paa forskjellen mellom en logo, et banner, en profil eller en header....derfor har de hoert fra naboen at de fikk sin logo for 200 kroner (les:header, eller banner) og de vil ha den til samme pris. Oppsoeker webforumet og blir totalt sjokket over prisene.

Du har rett, dette er utfordringen. Folk har skikkelig ikke peiling på visuell kommunikasjon og tror profilprogrammet til Nike kostet 100 kr å utvikle. After all, det er jo bare snakk om en dråpe.

--------

Som en artig digresjon kan jeg nevne vodkaprodusenten Absolut som i årevis ikke har fokusert på egen logo i sin markedsføring. De har heller kjørt fokus på flasken, eller nærmere bestemt formen på Absolut-flasken. Har dere lagt merke til at reklamebannerne i ulike magasiner ofte bare består av flasken, og ofte ikke engang flasken, men bare formen på flasken?

Har dere lagt merke til det? Absolut har gjennom dette grepet den lettest gjenkjennelige flasken i verden. Til og med unger skjønner at det er snakk om vodka hvis de ser den flaskeformen.

Flasken er så lett gjenkjennelig at HVIS Absolut hadde satt en annonse i VG som KUN bestod av flaskeformen i hvit og med sort bakgrunn (ingen tekst, ingen logo, ingenting annet enn flaskeformen) så ville det vært klart ulovlig grunnet det norske forbudet mot alkoholreklame.
 

picxx

Well-Known Member
Flasken er så lett gjenkjennelig at HVIS Absolut hadde satt en annonse i VG som KUN bestod av flaskeformen i hvit og med sort bakgrunn (ingen tekst, ingen logo, ingenting annet enn flaskeformen) så ville det vært klart ulovlig grunnet det norske forbudet mot alkoholreklame.

Ok, men hva faen har dette med spoersmaalet mitt aa gjoere da?
Hvor mye tar du for en logo peter?
Hvor mye tar du for en profil og hvor mye tar du for en banner og/eller en header?
Er det virkelig saaaaaaa ublu a spoerre om pris i norge?
(hadde dette vaert her hadde jeg hatt fire priser aa forholdt meg til asap....om enn med forbehold (de som vet om bransjen tar forbehold).)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, hun har for det meste jobbet paa print, saa har ikke noe for haanden.
Men det aa gi en generell pris for de som jobber med dette til daglig burde vel ikke vaere saa vanskelig, eller er det trynefaktor som er den stoerste faktoren, ogsaa her?

Man kan godt kalle det trynefaktor, men greia er at f.ex. en stor bedrift vanligvis vil ha et veldig mye større beslutningsapparat, og dermed kommer det å lage logoen til å kreve vanvittig mye flere møter, massevis av revisjoner osv - altså veldig mye tid. Selve det å punche inn logoen i illustrator er vanligvis bare en bitteliten del av jobben. En mindre bedrift vil vanligvis kreve mye færre møter osv siden det ikke er så mange kokker som skal søle, og dermed går det mye fortere.

Jeg ga noen generelle hint om hvor mye tid sånt tar og priser i tråden til han som ville ha en logo til en tusenlapp: En dag vil jeg si er et absolutt minimum, 2-3-4 er mer typisk, og mer enn det er heller ikke uvanlig. Gang det opp med 600+mva, og når man begynner å komme litt oppover kan jeg gjerne gi en del rabatt.

Men - hvis hun dama di er så flink picxx - da er det bare idioti for henne å lage logoer for en tusenlapp, lag en kjapp nettside til henne, så kan hun få mange ganger så mye hvis hun virkelig er så flink som du sier.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Hvor mye tar du for en logo peter?

Jeg lager jo ikke logoer, så det jeg lager pleier jeg bare å inkludere i større pakker. F.eks hvis du kjøper serverplass så fikser jeg en "logo" som jo egentlig bare er navnet ditt i en kul font med en artig farge.
 

picxx

Well-Known Member
Men - hvis hun dama di er så flink picxx - da er det bare idioti for henne å lage logoer for en tusenlapp, lag en kjapp nettside til henne, så kan hun få mange ganger så mye hvis hun virkelig er så flink som du sier.

Vi har forsoekt aa jobbe sammen flere ganger.
Det gaar ikke.
Saa inntil enten hun laerer norsk, eller guttungen kan jobbe for henne kommer hennes arbeide til aa karakteriseres som "indian profil" og hun er saa flink....men det som er bra at hun kjenner og er venner med folk som er flinkere innen baade grafisk og interioerdesign, men ettersom vi ikke faar til aa jobbe som et team kan jeg ikke selge dette videre.... (noe som ville betydd betydelig besparelser til nordmenn, saerlig innen interioer, da hun til og med kjenner ei som har studert to aar i norge og snakker veldig bra norsk i interioerdesign).

Nei, jeg er ikke en design"gubbe"... jeg er mere en praktisk "faa det til aa skje naa" gubbe, saa det er vel kanskje der problemet ligger.

(FYI: dette er paa workplan... vi har null problem paa det personlige plan)

Noen med smarte loesninger her tar jeg imot det med stor takk, og beklager at jeg kuppet traaden din PA...skal gi deg tilbake senere :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kan jo poste en post om prosessen rundt den nye profilen til et konsept jeg er en del av:

----

Siden oppstarten på konseptet Tromsweb i April 2010 har vi hatt en fin utvikling og har allerede rukket å levere flere prosjekter det var stor rift om blant de lokale bedriftene i Tromsø.

Sommertid er dog ferietid for de fleste, utenom for hardt arbeidende Tromswebansatte som ser fellesferien som en gylden mulighet til å bygge egen organisasjon og profesjonalisere eget konsept. Vi har flyttet inn i nye, flotte lokaler på Stakkevollan i Tromsø sammen med nettbutikkleverandøren Mystore.no – og dessuten har vi profesjonalisert vår visuelle kommunikasjon noe.

VISUELL PROFIL

logoprofil1.jpg


For å kunne kommunisere på en helhetlig og profesjonell måte var det avgjørende at vi utviklet et profilprogram der det ble lagt noen føringer for hvordan ting skal se ut. Ved å benytte seg av et slikt program blir det atskillig enklere å lage ting man måtte trenge, som visittkort, brevpapir, konvolutter, skilt, plakater, annonser, osv.

Vi har satt sammen en veldig enkel pakke som inkluderer de viktigste tingene for oss. Det vil si logo, farger og typografi. Under ser du et bilde av vårt lille program, der du kan se logoen vår i farge, sort/hvitt og grå:

Det kan kanskje ved første øyekast virke som en litt merkelig logo med tanke på at logotypen på toppen bare inneholder bokstavene “trw”, men den er valgt med omhu. Faktisk brukte vi nøyaktig den fonten i vår gamle logo (se under) så den nye logoen er en videreføring av den gamle. Det var viktig for oss at kundene våre satt med en viss gjenkjennelse i den nye kontra den gamle logoen, så vi har derfor valgt å bevege oss sakte fremover.

Gammel logo:

logo.png


——-

Fargevalg:

Valg av farger (bør) ikke være tilfeldig i et profilprogram, så heller ikke her. Vi har valgt en tøff rødfarge i samspill med ulike gråtoner og sort. Under prosessen med å utarbeide den nye logoen var vi innom flere ulike konsepter. Vi hadde en blå logo, hadde lyst på en grønn, men endte opp med en rød.

Grunnen til at vi ikke ønsket en blå logo var fordi den:

a) brukes av “alle” andre internettrelaterte firmaer (blå er teknologifargen fremover noen)

b) blå er kald, kalkulerende og trist, noe som ikke fungerer med vårt konsept. Vi skal være bedre, tøffere og sintere enn våre konkurrenter. Vi skal ha engasjement for det vi gjør. Men samtidig er det viktig at vi ikke blir (for) sinte. (Det var derfor vi ønsket en grønn logo.)

Vi prøvde med ulike grønnfarger, men enten ble det for diffust, for slapt eller så inneholdt fargepaletten for lite kontrast til å kunne bli benyttet på en effektiv måte. Vi prøvde også grønn sammen med brun, som skulle symbolisere jord og trygghet, men til slutt kom vi til at det ble for kjedelig.

Rødt er en farge med lidenskap, sinne og engasjement, og vi var litt i stuss på om vi skulle bruke en slik farge på vårt konsept. Kunne det bli for mye sinne og lidenskap? Rødt er jo en varselsfarge. Det er en grunn til at den brukes på alle fareskilt. Til slutt kom vi likevel frem til at vår rødfarge er:

a) sint, men ikke (for) sint, og:

b) veldig annerledes enn de farg(ene) våre konkurrenter benytter seg av.

Dette siste punktet ble avgjørende. Vår konkurrenter er blå, nerdete, kalde og slappe. Vi er røde, sinte, tøffe og lidenskapelige. Vi vil helt klart spille på dette videre i vår markedsføring.

——-
Logo på hjemmeside:

hjemmesiden1.png


—–
Visittkort:

visittkort1.png


—–

Kom gjerne med tilbakemeldinger på vår visuelle profil ved å legge igjen en kommentar.
 
Topp