Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lovlig å embedde andres YT-filmer på egen blogg?

Hei alle,

jeg ønsker gjerne en diskusjon/avklaring på lovligheten ved å embedde andres YT-filmer på egen blogg man ønsker å tjene penger på.

Jeg har lest noen artikler på nett, denne f. eks, og alle ser ut til å si at så lenge filmen ikke bryter noen Copyright så er det ingenting i veien for å embedde.

Jeg synes dette er bra for min del, da jeg ønsker å gjøre nettopp dette i min blogg. Likevel stiller jeg meg litt undrende da dette blir noe helt annet enn å bruke andres bilder i egen blogg. Det er jo imot åndsverksloven å benytte bilder, sålenge man ikke har fått rett til dette / kjøpt rettighetene.

Hvorfor blir YT-filmer noe annet? Fordi de er lastet opp gjennom YT og dermed akseptert TOS til YT?

Håper på avklaring her først, slik at jeg ikke får en saftig suser av en smell etterpå.

Takk!
 

clinton4

Medlem
Slik jeg tolker det.

- Dersom YT uploaderen tillater embedding og du er usikker på om videoen krenker andres rettigheter, kjør på.

- Dersom YT uploaderen tillater embedding og du burde ha forstått at videoen krenker andres rettigheter, la være.

Selv om en video er tilgjengelig på YT og er tilgjengelig for embedding, betyr ikke det automatisk at videoen er lovlig å distribuere. YT er treige med å fjerne ulovlige videoer og krever som regel at riktige rettighetsinnehaver klager til YT før videoen blir tatt ned fra YT.
 
Skjønner. Dette er videoer jeg er 100% sikker på at uploader har laget selv. Det blir ikke brukt noe musikk som gjør at personen bryter åndsverksloven.

Da kan jeg bare kjøre på! og håpe at personen ikke fjerner muligheten til embedding ^^ Ellers er bloggideen min skutt i filler.
 
Topp