Kjapp og trygg hosting for Wordpress

må daglig leder i AS ha lønn ?

mellih

New Member
Heisann !
jeg er med og starter et firma og sitter da i styret samt jobber ute selv.

Dette er et nytt lite firma, som akkurat har startet opp, vi har ikke mange kunder enda,
og ikke mange ansatte.

Det er 4 ansatte som skal lønnes.

Vi som har startet firmaet og investert er 3 personer , alle tre skal jobbe, men ingen av oss vil ha lønn. Da våre arbeidstimer også er en investering i seg selv.

Hvordan gjøres dette ? i forhold til regnskapet ? aa registerert og alt jeg ikke har tenkt på..

tenkte at vi tre kansje skal lønnes men så betale det inn igjen, noe som blir feil da vi må betale skatt for ingenting.

Alle må tre må likevel fosrikres og sendes AA registeret...

Noen sier at daglig leder/eier må ha lønn da det er AS, men kan han være ansatt uten å lønnes?

Hvordan gjør man det når man skal registrere timer ?
spesielt når timene skal fakturerres kunden, men samtidig i våre systemer stå som null ?
det må jo bare bli helt feil et sted...

kan dere hjelpe meg med en lovlig og grei løsning her og gi meg noen tips ?
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Etter hva jeg vet er det best å være lønnet, men man trenger jo ikke utbetale lønnen. Dette kan være en gjeldspost i selskapet, som kan utbetales på et senere tidspunkt. Da tror jeg også at lønnsgarantien fra lønnsgarantifondet gjelder(ikke for DL).

Men det beste er å sjekke med regnskapsføreren deres.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Etter hva jeg vet er det best å være lønnet, men man trenger jo ikke utbetale lønnen. Dette kan være en gjeldspost i selskapet, som kan utbetales på et senere tidspunkt.

Dette vil sannsynligvis medføre at lønnen vil måtte innberettes til det offentlige, forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift må betales, samt at de ansatte må skatte av innberettet lønn, selv om det ikke er utbetalt så mye som 1 krone.

Hvis det er bestemt at dere ikke skal ta ut lønn, så er vel det enkleste å føre timelister på vanlig måte, men med intern lønnssats kr 0,00? Da får dere oversikt både over hvor mange timer som skal faktureres kundene, og hvor mange timer hver av dere har jobbet.

For sikkerhetsskyld bør dere også ha en intern og skriftlig avtale om at det ikke skal ytes lønnsutbetaling for arbeidsinnsatsen, slik at ikke selskapet plutselig blir krevd for "manglende lønnsutbetaling" hvis det skulle oppstå splid mellom eierne.
 

Steve Cash

Medlem
Tvangslønn er det i praksis slutt på fra skatteetatens side, så det er mulig å jobbe uten å ta ut lønn. Men pass på å ha yrkesskadeforsikring for alle som jobber for firmaet, betalt eller ikke. Å registrere timer på kunder selv om det ikke utbetales lønn er heller ikke noe problem, selv ikke om en registrerer timene på en "dugnadsarbeider".

Det som kalles å sette det som en gjeldspost i innlegg over, betyr rett og slett at en fører ikke utbetalt lønn som påløpt lønn.

En slik avsetning reduserer overskuddet, det er både skattemessig smart og gir et riktigere årsresultat. Men det skal være realiteter bak, dvs. at det skal være en utsatt utbetaling og ikke noe som skal stå som gjeld til evig tid. På den annen side reduserer en slik avsetning også egenkapitalen, og regnskapet ser dårligere ut enn om en ikke gjør det. Men igjen, skal beløpet utbetales etterhvert, så er det korrekt å gjøre det.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Dette vil sannsynligvis medføre at lønnen vil måtte innberettes til det offentlige, forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift må betales, samt at de ansatte må skatte av innberettet lønn, selv om det ikke er utbetalt så mye som 1 krone.

Nei, det vil det ikke. Lønn beskattes hos mottakeren når han/hun kan få den utbetalt, her er det altså kontantprinsippet som gjelder for mottaker, selv om firmaet får fradrag når lønnen avsettes. Riktignok sitter de her på begge sider av bordet, ettersom de er både ansatte og eiere/styre/daglig leder og kan i prinsippet bestemme når de selv skal ha lønn, men det forandrer ikke prinsippet. Dette kan en lese mer om i Lignings-ABC, f.eks her Tidfesting - kontantprinsippet.
Det står også litt nederst i denne artiklen fra KPMG Periodisering (tidfesting).
 

mellih

New Member
Vi har enda ikke regnskapsfører,jeg hadde tenkt å heller investere i Mamut

Men ja det blir vel feil å legge det som gjeldspost, for det skal aldri bli utbetalt og det blir vel feil igjen...
Vil gjerne at helst at alt skal være riktig....

Vi har alle skrevet kontrakt, eier vet vi ikke enda når vil ta ut lønn men vi to andre har en kontrakt som sier 0 kr timen i 3 mnd og deretter kr xxx,xx per time.
Alle har forsikring og er blitt meldt inn;)

Vet dere forresten om et annet program en Mamut som er rimeligere ?
Det koster utrolig mye i etablering da både etableringskostnader, lisens og alt måtte betales i en og samme faktura for et år om gangen.

Igjen takk for alle svar og hjelp ;)
 
Topp