Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må man ha pass for å åpne konto i en bank

Jeg var innom en bank for å åpne konto i dag. Dette er en konto til en stiftelse. Fikk beskjed at jeg som kasserer måtte ha med meg pass. Og at dette var et statlig krav. Stemmer dette? Jeg har ikke pass, og vil ikke skaffe meg det bare pga dette.

Daniel
 
Det er ikke passplikt i dette landet. Så det betyr at folk som ikke har pass, som da skaffer seg det kun for at dei skal åpne konto. Betaler 350 kroner i gebyr for å åpne konto. Diskriminerendes og sikkert ikke lovlig i det hele tatt.
 
Det er ikke passplikt i dette landet. Så det betyr at folk som ikke har pass, som da skaffer seg det kun for at dei skal åpne konto. Betaler 350 kroner i gebyr for å åpne konto. Diskriminerendes og sikkert ikke lovlig i det hele tatt.
DnB og Handelsbanken krever i hvert fall pass.

Men hvordan de reagerer hvis man sier at man ikke har pass, vet jeg ikke. Er enig at det blir rart hvis du blir avvist.
 

barentshavet

Active Member
Det er ikke passplikt i dette landet. Så det betyr at folk som ikke har pass, som da skaffer seg det kun for at dei skal åpne konto. Betaler 350 kroner i gebyr for å åpne konto. Diskriminerendes og sikkert ikke lovlig i det hele tatt.

Hva er det du klager på, egentlig? At man må ha pass for å åpne konto eller at det koster 350 kroner i gebyr for å skaffe pass? Du kommer deg ikke til utlandet uten pass, er det også diskriminerende? Du får ringe banken og si i fra hva du mener, da, kan jo hende de gjør unntak hvis du kan legemetere deg godt nok på en annen måte.

Og jeg er ganske sikker på at det er lovlig, da pass er vårt eneste legitimasjonsbevis utgitt av staten. Når ID-kortene kommer, blir det andre baller - du får vente til 2017 og åpne konto da.
 

Jens1986

Medlem
Det er ikke passplikt i dette landet. Så det betyr at folk som ikke har pass, som da skaffer seg det kun for at dei skal åpne konto. Betaler 350 kroner i gebyr for å åpne konto. Diskriminerendes og sikkert ikke lovlig i det hele tatt.
Er ikke akkurat noen menneskerett å kunne opprette en bankkonto. Bankene må da få ha regler som de vil (dersom det ikke er lovfestet). Jeg regner med de ikke gjør ting komplisert av lyst, men at de har en god grunn til det.
 

alterego

Medlem
@Daniel Mossefinn Kan forstå din frustrasjon over at du blir avkrevd pass når du skal legitimere deg for å opprette et kundeforhold med banken. Bakgrunnen for dette kravet er nok regler fastsatt av våre folkevalgte, som har som hovedformål å hindre hvitvasking av penger.

Hvis alle og enhver kunne opprette bankkonto uten å gjøre skikkelig rede for hvem de faktisk er, ville det blitt enkelt å holde penger utenfor myndighetenes kontroll og dermed ville det åpnet for mer hvitvasking, som igjen vil true velferdsordningene som vi har i Norge i dag.

Når bankene krever at du legitimerer deg, så tror jeg ikke de gjør det for å være vanskelig, men de er forpliktet til dette gjennom lover og forskrifter. Hvitvaskingsloven § 6 pålegger finansinstitusjoner til å foreta kundekontroll, bl.a. ved opprettelse av kundeforhold. Hvitvaskingsforskriften § 5 angir hva som er gyldig legitimasjon og sier følgende:

Gyldig legitimasjon for fysisk person er original av dokumenter som:

1. er utstedt av offentlig myndighet, eller av annet organ som har betryggende kontrollrutiner for dokumentutstedelse og dokumentene har et tilfredsstillende sikkerhetsnivå, og
2. inneholder fullt navn, navnetrekk, fotografi og fødselsnummer eller D-nummer.


Merk at punkt 1 og 2 er kumulative, som vil si at begge punktene må være oppfylt for å tilfredsstille kravet til gyldig legitimasjon.

Dersom du har annen legitimasjon enn pass som tilfredsstiller kravene nevnt ovenfor, bør det være tilfredsstillende, også for en bank. Det er likevel slik at en bank ikke er pålagt å ta i mot deg som ny kunde. De velger de kundene de vil ha, akkurat som andre næringsdrivende gjør, samt kan velge om de bare vil godta pass som legitimasjon og at det er en rutine de har for å tilfredsstille myndighetenes krav om kontroll med kundene sine.

Merk også at utlendinger er pålagt å fremvise både pass og norsk D-nummer for å opprette kundeforhold med bank.
 
Sist redigert:
@Daniel Mossefinn Kan forstå din frustrasjon over at du blir avkrevd pass når du skal legitimere deg for å opprette et kundeforhold med banken. Bakgrunnen for dette kravet er nok regler fastsatt av våre folkevalgte, som har som hovedformål å hindre hvitvasking av penger.

Hvis alle og enhver kunne opprette bankkonto uten å gjøre skikkelig rede for hvem de faktisk er, ville det blitt enkelt å holde penger utenfor myndighetenes kontroll og dermed ville det åpnet for mer hvitvasking, som igjen vil true velferdsordningene som vi har i Norge i dag.

Når bankene krever at du legitimerer deg, så tror jeg ikke de gjør det for å være vanskelig, men de er forpliktet til dette gjennom lover og forskrifter. Hvitvaskingsloven § 6 pålegger finansinstitusjoner til å foreta kundekontroll, bl.a. ved opprettelse av kundeforhold. Hvitvaskingsforskriften § 5 angir hva som er gyldig legitimasjon og sier følgende:

Gyldig legitimasjon for fysisk person er original av dokumenter som:

1. er utstedt av offentlig myndighet, eller av annet organ som har betryggende kontrollrutiner for dokumentutstedelse og dokumentene har et tilfredsstillende sikkerhetsnivå, og
2. inneholder fullt navn, navnetrekk, fotografi og fødselsnummer eller D-nummer.


Merk at punkt 1 og 2 er kumulative, som vil si at begge punktene må være oppfylt for å tilfredsstille kravet til gyldig legitimasjon.

Dersom du har annen legitimasjon enn pass som tilfredsstiller kravene nevnt ovenfor, bør det være tilfredsstillende, også for en bank. Det er likevel slik at en bank ikke er pålagt å ta i mot deg som ny kunde. De velger de kundene de vil ha, akkurat som andre næringsdrivende gjør, samt kan velge om de bare vil godta pass som legitimasjon og at det er en rutine de har for å tilfredsstille myndighetenes krav om kontroll med kundene sine.

Merk også at utlendinger er pålagt å fremvise både pass og norsk D-nummer for å opprette kundeforhold med bank.


Bankkortene mine er altså sett på av Norske myndigheter som ikke gode nok....

Og folk med pass kan altså ikke hvitvaske penger. Ja ja..
 

Britta

stoffdronning
Egentlig snakker loven om en gyldig legitimasjon - som inkluderer norsk førerkort og bankkort med bilde.

MEN det er (de norske) bankene som har bestemt seg for å gå for passet og ikke noe annet.

Siste jeg vet om som godtok noe annet var de 'utenlandske' bankene som Nordea og Den danske Bank, men det er en del år siden.
Jeg mener også at det var tenkt at det norske ID-kortet skulle være på vei da den loven kom (men det ble jo utsatt på ubestemt tid). Da forsvinner pass-problemet.

Så her er faktisk ikke myndighetene problemet, men bankene som har strengere krav en loven tilsier.

(Husker mer enn godt de diskusjonene vi plutselig hadde da det oppsto, for da jobbet jeg med internasjonal rekruttering :))
 

kongen

kongemedlem
Egentlig snakker loven om en gyldig legitimasjon - som inkluderer norsk førerkort og bankkort med bilde.

Bankkort med bilde er faktisk ikke gyldig legitimasjon. Det er kun pass og de nyeste førerkortene som er.

Man kan faktisk ikke bruke bankkort med bilde utstedt av DnB for å legitimere seg hos DnB :eek:
 
Topp