Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må muligens bytte fra Magento. Til hva?

n0stra

Medlem
Jeg satte i bedriften opp flere nettbutikker som alle er hostet via Magento. Ulempen var selvsagt at dette fungerer veldig bra når man har noen som kan ta hånd om det, men dårligere om de som skal benytte det fast ikke er like bevandret innenfor administrasjon og databaser.

Spørsmålet er nå om vi da evt bør emigrere over til et annet system samtidig som man beholder funksjonene og ikke må jobbe seg ihjæl for å få alt over (varelinjer, alternativer priser, bilder etc).

Nettbutikken har idag:

- ca 2000 varelinjer
- hver med 3-6 størrelser og 24 forskjellige farger
- disse kombinasjonene gir forskjellige priser
- hver vare har også 1-6 bilder
- klarna og paypal er valgte betalingsløsninger
- nordpost/mypack er valgt forsendelsesløsning
- må støtte muligheten for at en og samme installasjon kan ha flere butikkfronter/design/adresser og en vare kan presenteres på opptil flere av disse samtidig

Hvilke alternativer finnes idag som er anbefalt? Med god support? Bred støtte for API og ikke minst som håndterer en emigrering på godt vis slik at vi slipper å måtte legge inn alle disse verdiene på nytt :)
 

rattata

Medlem
Hvis han skal beholde funksjonene fra Magento er vel WooCommerce det siste som bør vurderes. Woo er er plugin til en blogg, og rekker ikke Magento til knærne ang. funksjonalitet. Woocommerce med 2000 produkter og så mange kombinasjoner er også dømt til å mislykkes.

Hvis du skal kjøre ekte multistore er CS-Cart det eneste alternativet jeg kommer på som er i nærheten.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg skjønner ikke helt problemet. Alle løsninger har database og administrasjon. Hva er du egentlig ute etter å få til?

Woocommerce har ikke noen fullverdig multistoreløsning enda. Det nærmeste man kommer er WP Multisite med https://woomultistore.com/, (som kommer). Men det er allikevel ikke en total fullverdig multistoreløsning.

Prestashop har også multistore.

rattata sier at WP er en blogg, det er feil, og Woocommerce har forøvrig ikke noen problemer med 2000 varelinjer.
 

beatngu

Member
Prestashop og woocommerce er vel et bra alternativ.
Prestashop hånterer lett 2000 produkter,jeg har en kunde som har over 10k produkter i prestashop.

Det som er et problem for prestashop er klarna,dette er ikke støttet lenger i moduler.
Hadde en kunde som vill ha dette og han måtte kontakte klarna for en module men det var også en stor pris på bruk av dette så det ble ikke så interessant nå husker jeg ikke helt prisen som kunden fikk men tror det var 6000kr.

Før så hadde du en klarna modul som var gratis fra prestashop og laget av prestashop men sist jeg sjekket så fant jeg ingen moduler til de senere versjonene av prestashop.

Flytte alle produkter fra magneto til prestashop eller woocommerce er mulig.
Skulle du trenge hjelp med flytting av produkter så kan du alltid ta kontakt så kan jeg lage et software som tar seg av dette.
 

mra

Active Member
Hvis han skal beholde funksjonene fra Magento er vel WooCommerce det siste som bør vurderes. Woo er er plugin til en blogg, og rekker ikke Magento til knærne ang. funksjonalitet. Woocommerce med 2000 produkter og så mange kombinasjoner er også dømt til å mislykkes.

Vi har kunder som har godt over 5000 produkter med masse varianter, i WooCommerce, og det går helt uten problemer. Det er bare snakk om å sette ting opp riktig, minimere bruken av plugins, etc. Og selvsagt fungerer dette ikke så bra på et standard webhotell til 49kr/måned, men det gjør jo ikke Magento heller.

Bortsett fra dette er jeg egentlig helt enig med deg; Magento er WooCommerce overlegen og i mine øyne en mye bedre plattform å basere seg på, men som trådstarter også har oppdaget, krever det noe mer å administrere en Magento-butikk.
 

barentshavet

Active Member
Jeg tipper WooCommerce er det beste alternativet til Magento, selv om Magento er regjerende i nettbutikkverden og er etter min smak alt jeg kunne ønske meg i en eCommerce-plattform. Som andre skriver så er jeg enig i at dagens Magento er alt for komplisert for personer med mindre drevne skills i administrasjon og drift av nettbutikk.

Personlig, liker jeg ikke Prestashop og jeg kan forsikre deg med at det er et betydelig større norsk samfunn rundt WooCommerce = enklere å få hjelp feks. på Webforumet eller til utvikling av moduler. Better play safe.

Lykke til med dette, hørtes litt stress ut å måtte bytte plattform når du allerede har 2000 varelinjer:)
 

rattata

Medlem
For meg høres det helt meningsløst ut å bytte fra Magento til Woocommerce. Hvorfor bytte til noe som er dårligere? Du må uansett forholde deg til servere, databaser o.s.v. Og adminpanelet i Woo er ikke akkurat superelegant det heller, selv om det har langt færre valg enn i Magento.

Hvis du virkelig skal legge inn så mye jobb som dette innebærer så bør du vel heller vurdere en hosted løsning - da slipper du i alle fall noe av styret med oppsett av webhotell o.s.v. Der er både Magento og Woo med mange produkter værstinger.

Det å bytte løsning innebærer ganske mye jobb, og da bør det jo være verdt det. Sjekk om Shopify, Merchium eller Bigcommerce kan brukes, da slipper du i alle fall alt oppsett med databaser, servere o.s.v. - og kan konsentrere deg om å selge i stedet for å serveroppsett.
 

n0stra

Medlem
Innebærer dette at alle de norske løsningene som tilbyr nettbutikkløsninger med forskjellige "pakker" vil innebære svært mye arbeid for å flytte over og like lite brukervennlige GUI som Magento?

Tenker da på slike som:
24nettbutikk og mystore for eksempel

Mine kolleger har blitt kontaktet av slike og ba meg igrunn fungere som mellommann. Jeg har ganske mye på plakaten og har personlig selv lite eller ingen erfaring med annet enn Magento.

Vil helst unngå å benytte et CMS som ikke er laget for nettbutikkdrift for så å måtte legge på og tilpasse plugins fra tredjepart.
 

T SL

Active Member
Kan du ikke bare flytte til noen som har peiling på Magento (og heller bruke din egen tid på det some gir deg penger i kassa)? Trollweb er kjent for å være gode på dette, men du finner sikkert flere leverndører som spesialiserer seg på dette.

F.eks. nå har du en "fatal error" i koden din (dersom vi snakker om veggdekorsiden), og da kan ikke kunder (for eksempel dersom jeg nå skulle handlet veggdekor) komme inn på siden, og du taper penger for hvert tapte salg. Da er det bedre å vite at ting går på skinner ...

Uansett, WooCommerce er helt ok, men det kan ikke sammenlignes med Magento spør du meg. Du tar Wordpress og banker det sammen til noe det egentlig ikke er ment til å gjøre -- med alle problemene det medfører.
 
Topp