Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mamut / daTax integrasjon mot nettbutikk

Gomlers

Member
Hallo hallo!

Jeg sitter akkurat nå å lurer på å handle meg daTax Totaløkonomi Start.
Jeg kan svært lite om regnskap, og trenger derfor noe med god support.

Jeg driver en nettbutikk hvor vi har rundt 2-300 produkter.

Spørsmålet er om jeg trenger å kjøpe nok et program (Tredjepartsprogram): Automatisk integrasjon og oppdatering av produkter/ordrer mellom nettbutikken og daTax(Mamut), eller vil jeg fint klare meg uten dette?

Jeg vil nødig sitte å betale mamutlisens om jeg ikke får brukt det i forhold til nettbutikken, ettersom jeg ikke vil bruke flere 1000 kroner på en integrasjon mellom disse to.

Noen med erfaringer?
 
K

Kontoristen

Guest
Jeg ville anbefalt deg å spurt Mamut om på ta en test før du bestemmer deg. Eller så vet jeg om flere nettbutikker som bruker mamut. Jeg vet også at det kan gjøres en integrasjom med bla forretningssystemet til 24sevenoffice. Mystore har også mye kunnskap om nettbutikker og kommunikasjom med økonomisystemer.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Du får nok ingen integrasjon om du ikke er "interessert i å bruke flere tusen".

En integrasjon mot mamut igjennom f.eks shareit.no vil komme på rundt 3000,- i etablering + 500,- mnd. + mva.
Om du ikke ønsker å benytte deg av shareit er vell alternativet å kjøpe tilgang til Mamut sitt API. Mener det koster 10 000,- bare for å få tilgang til det.

I tillegg må det bygges et system i din nettbutikk som kommuniserer med shareit sin webservice. Avhengig av leverandør vil dette fort dreie seg om 50(?) timer arbeid om både ordrer og varelinjer skal synkroniseres.
 

Gomlers

Member
Da beklager jeg at jeg helt sikkert har forklart meg for dårlig..

Spørsmålet er om jeg virkelig TRENGER en slik integrasjon? Eller kan jeg fint klare meg uten en integrasjon og gjøre jobben manuelt?
 

Gomlers

Member
Ok, takk for svar :)
Er det sånn og forstå at når jeg da skal punche inn en ordre i mamut holder det med ordrenr + ordrebeløp + fraktkostnad og så kan jeg "dokumentere" det med ZenCart's mer detaljerte ordrebehandling (ref f.eks. ordrenr.)?

Eller må jeg punche inn ALT, og dermed ha fullt varelager oppdatert i mamutinstallasjonen også?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Regner med Kontoristen kan svare bedre på det enn meg.

Men hva skal faktura benyttes til ? Kun for regnskap ?
Da vil jeg tro det skal være tilstrekkelig at fakturanummer 1001 henviser til "Ordrenr. 123"
 
K

Kontoristen

Guest
Ok, takk for svar :)
Er det sånn og forstå at når jeg da skal punche inn en ordre i mamut holder det med ordrenr + ordrebeløp + fraktkostnad og så kan jeg "dokumentere" det med ZenCart's mer detaljerte ordrebehandling (ref f.eks. ordrenr.)?

Kan du forklare nærmere hvordan dine kunder kan betale?

Skal det sendes regning til kunde så må det lages en vanlig faktura ihht fakturareglene. Skal dine kunder betale med kredittkort så får du en betalingsbekreftelse fra betalingstjenesten, feks paypal, som da må føres i regnskapet.
 

Gomlers

Member
Kan du forklare nærmere hvordan dine kunder kan betale?

Skal det sendes regning til kunde så må det lages en vanlig faktura ihht fakturareglene. Skal dine kunder betale med kredittkort så får du en betalingsbekreftelse fra betalingstjenesten, feks paypal, som da må føres i regnskapet.

Kundene betaler enten via postoppkrav, forhåndsbetaling eller med VISA/Mastercard. De får dermed aldri noen faktura nei.

Da virker det som om jeg ikke trenger å lage en spesifisert faktura i daTax?
 

lpride

Medlem
Kundene betaler enten via postoppkrav, forhåndsbetaling eller med VISA/Mastercard. De får dermed aldri noen faktura nei.

Da virker det som om jeg ikke trenger å lage en spesifisert faktura i daTax?

Riktig.

Det du trenger å gjøre er å ha en balansekonto pr kunde og føre opp mot denne kontoen (uavhengig om de betaler med kort på nettet, forhåndsbetaling eller oppkrav).

Ved oppkrav eller kortbetaling får du ei fordring på kunden som du seinere fører innbetalinga opp i mot. Ved forhåndsbetaling er du debitor og du fører opp i mot dette når du har sendt varene.
 
Topp