Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MaxCDN - Har det noe for seg når server står i Norge?

Stoppet

Banned
Jeg har sjekket litt rundt MaxCDN, men finner ikke informasjon om det er noe å hente på bruk av dette når server allerede står i Norge.

Noen som vet om man kan ta ut noe effekt?
 

Stoppet

Banned
Det avhenger vel i stor grad av hvor dine besøkende befinner seg og hva du ønsker å oppnå :). Ett er jo å øke hastigheten, noe annet er å redusere belastningen på serveren.
Brukerne er i Norge. Økning i hastighet er ønsket. Vil det i det hele tatt ha noen effekt?

Hva mener du med "redusere belastningen på serveren"
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Firebug (og andre developer tools for din netleser) har en net-analyzer som forteller noe om hvor kjapt de forskjellige elementene laster inn. Det kan gi en god pekepinn om det er noe å hente, og hvor. En del av optimaliseringen kan du dermed gjøre selv allerede. Standard oppsettet er vel aldri optimalisert.
 

Stoppet

Banned
@Pong det er jeg klar over. Men spørsmålet er om man får noe ut av å bruke en CDN leverandør. Det er jo for eksempel liten vits hvis de router om f.eks. Amsterdam når serveren allerede er i Norge. Effekten er betydelig over Atlanteren (det har jeg tidligere prøvd med Cloudflare). Spørsmålet er mo det er verdt prisen i å bruke penger på dette når man er så nær markedet. Altså om den generelle effekten er god nok.
 

mra

Active Member
Hvis du har mye statisk innhold, f.eks. store filer til nedlasting, vil du jo slippe å belaste serveren med dette, hvis du bruker et CDN.

Ellers tror jeg det er vanskelig å si noe konkret, uten å vite mer om hvilken type innhold det er du har på siten. Er det mye statisk eller dynamisk innhold? Mye streaming? Mye innhold som endres ofte?
 

Stoppet

Banned
Hvis du har mye statisk innhold, f.eks. store filer til nedlasting, vil du jo slippe å belaste serveren med dette, hvis du bruker et CDN.

Ellers tror jeg det er vanskelig å si noe konkret, uten å vite mer om hvilken type innhold det er du har på siten. Er det mye statisk eller dynamisk innhold? Mye streaming? Mye innhold som endres ofte?
Nyttige Tips
 

Stoppet

Banned
Har nå fått svar fra ProIsp. Og det er som følger:

"Nei høyst sannsynligvis ikke. Det vil faktisk kunne medføre tregere lastning ettersom f.eks. CloudFlare har nærmeste node i Stockholm. CloudFlare benytter ikke HTTP 2.0 enda heller, noe våre LiteSpeed servere gjør. Jeg kjenner ikke til MaxCDN sin situasjon i forhold til dette, men vil anta at det er samme problem der."
 

thomasstr

Medlem
OnApp har vel et "POP", som det heter, i Norge (Oslo). Jeg har selv satt opp en egen CDN (for testing) med 3 servere, 1 i Norge, 1 i Amsterdam og 1 i Amerika, som er basert på GeoIP, Bind, Nginx og Varnish. Detter funker veldig bra også ut av boksen, men skal du ha noe nytte av kostnaden du må ut med, ser jeg kun fordelen om du har mange besøkende.
 

Stoppet

Banned
CDN77 er lokalisert i Stockholm. Det er såpass langt borte at det sannsynligvis tar lengre tid enn nå. Eller er det noe jeg ikke har fått helt med meg her @vietnap ?
 

hungpham

Medlem
Hvis jeg er riktig, går internett-tilkoblinger fra Norge til Sverige først, deretter til andre land. Så, hvis du bruker MaxCDN, er sjansen for at du er bare nå sitt Amsterdams POP. Jeg vet at de har peering partner i Oslo, men når jeg brukte MaxCDN i fjor, var det ikke tilgjengelig. Jeg prøvde å kontakte MaxCDN og de hadde ingen kontroll på den.
 

Stoppet

Banned
Hvis jeg er riktig, går internett-tilkoblinger fra Norge til Sverige først, deretter til andre land.

Noen som vet noe mer om dette? Som kan bekrefte eller avkrefte om det er riktig?
 

Stoppet

Banned
Høres rart ut at norsk trafikk tar turen om sverige. Spesielt etter svaret jeg fikk fra ProIsp, som er gjengitt tidligere i tråden.
 
Topp