Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merkelig skift i visits og bounce rate i August

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Ta en titt på følgende bilde:


(Fig 1)

Denne er helt uforståelig for meg. Etter å ha gått gjennom loggførte timer til alle parter involvert i dette prosjektet finner vi ingen som har gjort noen endringer i denne perioden. August var en veeeldig stille måned på dette prosjekt, men allikevel oppdaget jeg nettopp denne endringen.

Noen som har en fjerneste anelse om hva dette kan komme av?
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Godt spørsmål. Her er grafen for unike visninger vs bounce rate:


(fig. 2)

Ser vi på fig. 1 så ser du jo at den har gått ned til nesten normalt igjen på slutten, noe som burde bety at om det er en crawler så burde kanskje bounce rate gå opp igjen, siden antall sidevisninger nesten er normale igjen?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Merkelig at bounce rate har gått helt i bånn. Kan det være noe feil i konfigureringen? Hva med å sette opp et statistikkverktøy til på nettstedet og se om du får samme bounce rate der?

Webanalyse er det vi som står får og vi gjorde ingen endringer i nærheten av den perioden. Neste steg blir nok å sette opp et alternativt verktøy, men vil snoke litt rundt i dataen vi allerede har først! Svaret ligger nok gravd ned et sted..
 

testdriver

Ha det bra..
Ser vi på fig. 1 så ser du jo at den har gått ned til nesten normalt igjen på slutten, noe som burde bety at om det er en crawler så burde kanskje bounce rate gå opp igjen, siden antall sidevisninger nesten er normale igjen?

Ja, den burde jo strengt tatt det. Du kan jo sjekke loggene og evt forsøke å få blokkert hva det nå enn er med robots.txt, evt .htaccess. Men lurer litt på hvem/hva dette egentlig er. Crawlere og sånt skal jo normalt ikke slå ut på Analytics...
 

Keanu

Geek
Virkelig merkelig, og spesielt ut fra første bilde, så virker det som om det er blitt noe feil med målinger eller lignende.

Om jeg skulle prøvd å løse dette ut fra den grafen, så ville min gjetning vært at man bruker frames/iframes/php-include/autorefresh/redirect eller lignende på flere filer som har trackeren på seg (evt nøstet ved en feil). Som den andre grafen viser, så holder unike pageviews seg rimelig stabilt, mens bouncerate og pageviews har henholdsvis nesten nullet ut (relativt sett) og hoppet i været.

På grunn av pageviews vs. unique pageviews ville jeg først og fremst sett på refresh/self-redirect, men jeg er usikker på hvordan analytics måler bouncerate på refresh.
 
Sist redigert:
Topp