Minimumsordre - MOQ

Tonny Kluften

Administrator
Mange asiatiske produsenter krever en minimumsbestillig, f.eks. 100stk. av en vare. Jeg har noen tilfeller hvor 100 stk koster meg 150.000 kr. Det blir litt mye å legge ut for en enkelt vare når jeg trenger mange forskj. varer.

Hva slags argumenter bruker dere for å få lavere MOQ?

F.eks. at Norge er et lite land med et begrenset marked?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Størrelse er absolutt noe jeg bruker. Bare Tyskland er f.eks. 20x større og en del byer i Kina har lett like mange folk som vi har i hele landet.
Men det fungerer da egentlig mest fordi det påvirker omsetningshastigheten av produktene.

Det jeg også bruker er at jeg videre er usikker hvordan markedet vil reagere så at det derfor er litt dumt å investere så mye i et enkelt produkt.

Videre er du liten nå. Du kan godt skrive om forventningene - at du forventer å lett kunne møte MOQ om 18 måneder.

Og når det er sagt så er det jo du som har pengene som de vil ha, mer enn at de har produktene som du vil ha.
Så ditt krav på en mye lavere MOQ er like gyldig som de sitt krav på en høyere MOQ - blir det ikke enighet, blir det ikke handel.
Og de fleste er interessert i omsetning - det går ikke så bra mange plasser i verden...

Topp