Kjapp og trygg hosting for Wordpress

"Mistet" domene - må få kontroll over det igjen

Status
Stengt for ytterligere svar.

amado88

Medlem
Jeg har et domene som jeg har hatt (via et firma) i snart femten år. Nå til dags bruker jeg det utelukkende til en av mine private email-konti, men det er min hovedkonto og jeg vil gjerne fortsette å beholde domenet.

Her er problemet: For 1-2 år siden gikk firmaet dessverre konkurs (lang og irrelevant historie). Domenet er registrert på dette firmaet, med postadresse osv. Kontaktpersonen er gal, email-adressen er en annen og ikke i bruk lenger osv. Domenet har pekt dit jeg ville helt frem til nå i slutten av juni, da domenet plutselig ikke peker dit lenger. Men all NORID-informasjonen er lik.

Hvordan skal jeg, i dag, få overført domenet til meg? Hva er prosedyre? Alle innspill tas imot med stor takk, for jeg vil veldig gjerne få domenet "tilbake".
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis firmaet domenet er registrert på er konk for et par år siden skal vel ikke org.nr'et være gyldig lenger?

I såfall - Norid har varslet at de kommer til å ta en gjennomgang av slike saker:
Norid: Tusenvis av domener stenges i sommer

Da vil personen som er kontaktperson få mulighet til å overføre det til et nytt org.nr, men hvis det ikke skjer er det fritt fram for deg å snappe det opp. Riktignok for alle andre også, så hvis det er et "bra" domene/navn bør du nok være ganske på'n for å ta det før noen domenehaier tar det.

Hmm... kan noen andre her huske hva den tjenesten het som lot deg legge inn "bestillinger" på .no-domener i påvente av at de skulle bli ledige, og som så sendte inn registreringen automatisk med en gang det ble ledig?
 

knippsen

Medlem
Hmm... kan noen andre her huske hva den tjenesten het som lot deg legge inn "bestillinger" på .no-domener i påvente av at de skulle bli ledige, og som så sendte inn registreringen automatisk med en gang det ble ledig?

Oi, den tjenesten vil jeg også vite mer om!
 
På domeneshop kan du i det minste registrere deg for å overvåke domener.
 

SYSE

Medlem
Jeg har et domene som jeg har hatt (via et firma) i snart femten år. Nå til dags bruker jeg det utelukkende til en av mine private email-konti, men det er min hovedkonto og jeg vil gjerne fortsette å beholde domenet.

Her er problemet: For 1-2 år siden gikk firmaet dessverre konkurs (lang og irrelevant historie). Domenet er registrert på dette firmaet, med postadresse osv. Kontaktpersonen er gal, email-adressen er en annen og ikke i bruk lenger osv. Domenet har pekt dit jeg ville helt frem til nå i slutten av juni, da domenet plutselig ikke peker dit lenger. Men all NORID-informasjonen er lik.

Hvordan skal jeg, i dag, få overført domenet til meg? Hva er prosedyre? Alle innspill tas imot med stor takk, for jeg vil veldig gjerne få domenet "tilbake".

Vi kan nesten garantert hjelpe deg ut av klemma. Kontakt oss per telefon/epost og/eller bestill et eierskifte:

https://www.syse.no/domene/eierskifte
 

NilsF

Medlem
Hvordan skal jeg, i dag, få overført domenet til meg? Hva er prosedyre? Alle innspill tas imot med stor takk, for jeg vil veldig gjerne få domenet "tilbake".


Som det fremgår av linken til TorsteinO, så kan du ikke uten videre overføre domenet til deg selv hvis firmaet er konkurs.

"Merk deg at hvis foretaket er slettet etter konkurs eller tvangsavvikling, og du ikke har fått råderett over det som måtte være igjen av innhold i boet, har du heller ikke råderett over domenet. Ta i så fall kontakt med bostyrer."
 

amado88

Medlem
Takker for alle innspill. Jeg har fått sendt inn (via en ny registrar) en forespørsel om å endre eier på domenet. Selv om all kontaktinfo er feil er ihvertfall kontaktpersonen fremdeles i live :D og bekrefter at det er greit at domenet flyttes til ny eier. Satser på at dette ordner seg :)
 

NilsF

Medlem
Takker for alle innspill. Jeg har fått sendt inn (via en ny registrar) en forespørsel om å endre eier på domenet. Selv om all kontaktinfo er feil er ihvertfall kontaktpersonen fremdeles i live :D og bekrefter at det er greit at domenet flyttes til ny eier. Satser på at dette ordner seg :)


Dere stjeler altså domenet fra konkursboet?
 

NilsF

Medlem
Kanskje han/de rett og slett har fått råderett over det som måtte være igjen av innhold i boet?

I så fall er det merkelig at han hoppet bukk over å nevne at han har kjøpt eller på annen måte fått overdratt domenet fra bostyrer. Og om det er tilfelle, så kunne han bare ha fått en bekreftelse for overføring av domenet, fra bostyreren, som han så kunne levert til sin registrar, og det ville vært dokumentasjon god nok.

I stedet, og som han derimot skriver tydelig, så har han henvendt seg til kontaktpersonen for domenet. Det mener jeg er unaturlig hvis domenet er overdratt fra bostyrer.

Kontaktpersonen ble registrert som kontaktperson av det firmaet som nå er konkurs, og har i dag ingen fullmakter fra det konkursrammede selskapet i behold. Ved at denne kontakpersonen bekrefter overføring av boets domene, en bekreftelse som kanskje fører til at eierskiftet gjennomføres da noen registrarer er slappe med å sjekke fullmakter, så er også kontakpersonen medvirkende til svindelen.

Selv om all kontaktinfo er feil er ihvertfall kontaktpersonen fremdeles i live :D og bekrefter at det er greit at domenet flyttes til ny eier. Satser på at dette ordner seg :)
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
herregud... du er nødt til å være den mest mistroiske personen av alle her inne NilsF

og "svindelen", som du allerede har bestemt deg for å kalle det: hvis det er et helt "typisk" firmanavn, så har domenet ca NULL verdi for alle andre. Dvs at det i alle fall er MENINGSLØST å ha det i boet.

Nå vet vi jo ikke hvilket domene det er, og om det har "null verdi" for andre, som du skriver. Men uansett så er det opp til bostyrer å sette salgspris, og ikke verken deg eller den tidligere eieren av firmaet, men det er egentlig en irrelevant diskusjon.

Om du kommer til en rundkjøring og du har den eneste bilen i nærheten, og du skal videre på veien som går til venstre for deg, tar du da "snarveien" til venstre i rundkjøringen, det er vel ikke så nøye med for deg da du kanskje vil mene at ingen andre trafikanter taper på det, eller følger du reglene å kjører rundt?

Trådstarter spurte i første innlegg etter hva som er prosedyre for å få domenet overført, og da mener jeg det er naturlig å fremholde hva som er innenfor lover og regelverk.

Hvordan skal jeg, i dag, få overført domenet til meg? Hva er prosedyre? Alle innspill tas imot med stor takk, for jeg vil veldig gjerne få domenet "tilbake".
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
NilsF har helt rett her...

Dersom firmaet er konkurs så er det bostyrer som bestemmer hva som skal skje med domenenavnet, og det er også bostyrer som eventuelt skal godkjenne en eierskapsmessig overføring.

Før, når man måtte ha en underskrift på et skjema ifm. et eierskifte, så var det også bostyrer som var den personen som skulle skrive under skjemaet, helt uavhengig av hvem som sto som legal-c for domenenavnet i utgangspunktet.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Ingen er vel uenige om regelverket, det jeg syns er tåpelig er bare måten han avfeier muligheten for at bostyrer faktisk har gitt dem råderett over det som er igjen i boet. Er vel ikke så urimelig at alt er ferdig ordna med kreditorer osv når det tross alt er 1-2 år siden? (ikke at jeg aner hvor lenge sånt pleier å ta, men hvis domenet i det hele tatt er attraktivt og det er mer gjeld igjen er det jo snodig at det ikke er solgt for å skaffe penger)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp