Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moderering på webforumet

Hvordan ønsker du det skal modereres

  • Strengt! Alt off topic bør slettes og bruker gi advarsel asap!

    Stemmer: 1 4,8%
  • Med litt takhøyde. Det gies tross alt infractions ved brudd på forumreglene.

    Stemmer: 19 90,5%
  • Er morsomt med forum hvor alt er off topic....kjør på!

    Stemmer: 1 4,8%

  • Totalt antall stemmer
    21
  • Avstemningen er stengt .

picxx

Well-Known Member
Det har den siste tiden vært en del diskusjoner omkring hvordan man skal, og bør, moderere her på webforumet. I den forbindelse kjører jeg en aldri så liten poll. For de som ikke er inneforstått med hvordan vi modererer skal jeg komme med en kort forklaring.

1: Selv admin's og moderatorer kommer innimellom med usaklige innlegg. Dette blir i stor grad moderert vekk av andre modder, på lik linje med om andre medlemmer skulle komme med noe OT. Vi har ikke spesielle rettigheter i så måte.

2: admin's og moderatorer kan, og vil, gi noe som heter infractions (advarsler på norsk kanskje) til personer som bryter med forumreglene. Om man får nok 'poeng' på infractions vil man bli utestengt over et tidsrom. Dette er noe som aktivt blir brukt og det er vel derfor mange tråder kan oppleves som veldig off topic, da man vegrer seg for å slette innlegg man gir infractions til, noe vi muligens ikke burde gjøre.

3: Ingen av admin's og moddene er på forumet 24 timer i døgnet, så det kan ikke forventes at vi ordner opp med en gang det er et innlegg som er off topic, derfor finnes det en rapporteringsmulighet på hvert innlegg. Det er mulig å trykke på den varseltrekanten oppe til høyre for hvert innlegg og rapportere det om det strider mot forumreglene.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et av de største problemene i mine øyne er off topic snakk. Men klarer jo ikke alltid styre meg selv heller, dessverre. Vi har snakket om det i moderatorforumet og planlegger å slå hardere ned på dette. Men greit å høre hva andre synes også. Vi vurderer å ta inn flere moderatorer også..
 

Tonny Kluften

Administrator
Vel, vi har jo snakket om en ny mod. En fyr som dukker opp overalt her på WF uansett... :D

Men til saken, jeg sletter en del off-topic prat etter skjønn. Litt ettersom hvor viktig jeg anser tråden for å være også. Sletter også f.eks. umotivert kritikk av andres websider.

Takhøyde ja, men har man noe OT så er det bare å starte en ny tråd og henvise til den gamle tråden hvis man må, ikke værre enn det.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er et NORSKT forum og bør da speile den norske væremåten. Nordmenn er uhøytidlige og uformelle, noe man ser godt i forhold til våre naboland og ikke minst land nedover i europa.

Vi bør ha litt takhøyde og ha rom for litt personlighet. Men, vi bør også beskyttes mot at det "tar av" i noen tråder..... Jeg hadde blant annet en tråd hvor jeg kom litt OT med en vittighet og så fikk den masse forsøk på vittigheter etter dette.......slikt vil vi ikke ha på forumet i mine øyne. Den ble forresten opprettet som egen tråd av picxx etterhvert i tillegg...
 

zapotek

Medlem
Enig. Har ikke noe til overs for forum hvor moderatorne er overaktive og oppfører seg som politi. Selvsagt om det gjelder personangrep og lignende så er det greit at de griper inn.
 

basicus

SEO Eggspert
På dittnettsted har vi kjørt en veldig laidback linje hele tiden. Har ikke til dags dato måttet modere noe der. Litt off-topic blir det jo fra tid til annen, men det retter seg gjerne opp igjen etter noen innlegg med OT preik.

Er det noen som mer eller mindre bestandig torpederer tråder med OT-kommentarer kan det jo stemmes over om denne personen er for off-topic kanskje?

Med et så lite miljø som det norske ville jeg vært forsiktig med å være for nøye på dette. Det er fort gjort å gjøre seg upopulær og at folk ikke gidder mer.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Enig i at hvis modereringa tar helt av, sånn som på NWF, så mister man fort interessen. Jeg er aldri på NWF lenger etter at jeg fikk ca 40 advarsler på "alt mulig" dritt. Virka som noen hadde seriøse fritidsproblemer der. Blir det det samme på Wf, så blir brukermassen straks mindre.

Det er ikke verre enn at vi mods går foran som et eksempel på hva som er tillatt og hva som ikke er det. Og ærlig talt så er vel vi mods blant de verre hva gjelder OT.. særlig jeg da:)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har igrunn kjørt strengere regler for de nye medlemmene. Jeg merker fort at de som ikke tåler å få seg en liten infraction på starten fordi dem prøvde å spamme er medlemmer som ikke ville bidratt med noe uansett og forsvinner etter kort tid. Derimot de mer erfarne medlemmene som har hengt her en stund får litt mer takhøyde å gå på.

Det som har irritert meg mest er egentlig de gangene vi har gått alt for langt off topic og posting i feil kategori. Sistnevnte har jeg prøvd å løse med å kutte ned på kategoriene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja. Som et eksempel: Jeg er på sykehuset nå. En kjerring driver å gråter og hyler fordi hun har senkning på 20. Jaha. Jeg har hatt senkning på over 80 i snart ett år.. Men vi opplever vel alle smerte forskjellig. Jaja. Er ikke så mye å gjøre her. Venter på å komme inn til legen. Så da skriver jeg tull på WF.

Fin OT.
 
Topp