Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms eller ikke moms

kongen

kongemedlem
Du er affiliate hos et dansk aff.nettverk som holder til i Danmark. Du bor og oppholder deg i Norge og har et norsk firma. Du legger opp en annonse for en norsk nettbutikk (via det danske aff.nettverket) på din norske nettside og får noen salg.

Når du får provisjonen så kommer den uten moms. Er dette riktig?
 
J

Jiberish

Guest
Tjenesten du leverer i dette tilfellet er til aff. nettverket, som ikke hører til i Norge.
 

hansson

Langveisfarende
Ja, men så lenge pengene kommer fra et utenlandsk selskap, blir det ikke mva på det. Det er vel det som er vesentlig, hvor firmaet som betaler deg er lokalisert.

Dette er et grensetilfelle. Det som vanligvis er vesentlig er hvor tjenesten er levert. Hvis snekker Hansson leverer ei hytte på Geilo for et tysk firma, og betalinga kommer fra Tyskland, skal likevel snekkeren fakturere inkl. mva., fordi tjenesten leveres på norsk territorium.

I denne saken kan vi anta at et .no-domene i teorien er ganske likt "Geilo", i og med at tjenesten leveres på et norsk domene, etter alt å dømme til et norsk publikum. Men så mener Skateboardetaten at tjenester som kan fjernleveres er fritatt fra MVA-plikt uansett. Samtidig skriver de at det "er (...) i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet."

Og denne tjenesten er jo ikke til bruk i utlandet, den er jo til bruk i Norge. I praksis tolker danskene altså denne bestemmelsen til sitt eget beste, og de har kanskje rett. Men kanskje ikke. Ikke godt å si:

Varer og tjenester ut av merverdiavgiftsområdet (til utlandet)
Skatteetaten - Merverdiavgift – veiledning til næringsdrivende - Unntak og fritak fra merverdiavgiftsplikten

Omsetning av varer og tjenester ut av merverdiavgiftsområdet (se foran under nyheter) er fritatt for avgiftsplikt. Fritaket for vareomsetning må dokumenteres med salgsdokument, tolldeklarasjon og attest for utførsel. Fritaket gjelder ikke når varen overleveres her i landet, selv om betalingen skjer fra utlandet. Det er særregler for såkalt turistsalg. For omsetning av tjenester, er det i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet. Men dersom en tjeneste kan fjernleveres skal det ikke beregnes merverdiavgift dersom mottaker av tjenesten er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet (les mer om fjernlevering av tjenester i avsnittet ”Kjøp fra utlandet (innførsel)”.
 

zapotek

Medlem
Dette er et grensetilfelle. Det som vanligvis er vesentlig er hvor tjenesten er levert. Hvis snekker Hansson leverer ei hytte på Geilo for et tysk firma, og betalinga kommer fra Tyskland, skal likevel snekkeren fakturere inkl. mva., fordi tjenesten leveres på norsk territorium.

I denne saken kan vi anta at et .no-domene i teorien er ganske likt "Geilo", i og med at tjenesten leveres på et norsk domene, etter alt å dømme til et norsk publikum. Men så mener Skateboardetaten at tjenester som kan fjernleveres er fritatt fra MVA-plikt uansett. Samtidig skriver de at det "er (...) i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet."

Og denne tjenesten er jo ikke til bruk i utlandet, den er jo til bruk i Norge. I praksis tolker danskene altså denne bestemmelsen til sitt eget beste, og de har kanskje rett. Men kanskje ikke. Ikke godt å si:

Dere som har vært gjennom bokettersyn. Hva har Skatteetaten sagt om dette?
 

NilsF

Medlem
Dette er et grensetilfelle. Det som vanligvis er vesentlig er hvor tjenesten er levert.


Dette er så absolutt ikke et grensetilfelle. Generelt synes jeg at hansson har mange lesverdige innlegg, men i innlegget ovenfor tror jeg han har forklart seg ut på viddene.

Reglene er klinkende klare på at det ikke skal beregnes mva når mottakeren av tjenesten (som her: det danske affiliatenettverket) er en næringsdrivende utenfor merverdiavgiftsområdet:

"For omsetning av tjenester, er det i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet. Men dersom en tjeneste kan fjernleveres skal det ikke beregnes merverdiavgift dersom mottaker av tjenesten er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet..."

Les også følgende fra hanssons link:
"Den andre gruppen (fritak for avgiftsplikt) er omsetning som faller innenfor merverdiavgiftsloven, men hvor det i loven er fastsatt at det ikke skal beregnes utgående merverdiavgift, såkalt nullsats. Et typisk eksempel på slik omsetning er salg av varer og tjenester til utlandet."
 

hansson

Langveisfarende
Så ikke Nils sitt svar før nå. Jeg ser poenget med at tjenester fjernleveres til Spania og Danmark, men hva hvis denne tjenesten er 100% til bruk på norsk territorium? Kan da det danske selskapet få MVA-fritak? Jeg er ikke sikker på at skatteetaten vil godkjenne denne praksisen, men har heller ikke søkt i uttalelsene deres, så jeg vet ikke. Hva hvis en arkitekt selger en "fjernleverbar" arkitekttegning (den sendes jo på mail, ikke sant) til en entreprenør i Spania, som så bygger et næringsbygg i Oslo? Det høres jo ut som fjernleverbar-prinsippet overstyrer prinsippet om bruk innenlands/utenlands, men særlig logisk er det ikke.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå tror jeg det er viktig å holde tungen rett i munnen her. For som nettstedeier selger du ikke varene som din annonsør selger - du selger annonseplassen.

Dette selv om du får betalt ut fra hva din annonsør selger - så er det annonseplassen som er varen/tjenesten du selger. Derfor er dette en ganske enkel sak ift moms.
 

hansson

Langveisfarende
Du har ikke lest innlegget mitt godt nok, Msites. Det er jo akkurat det med tjenester som er poenget her, og som skatteetaten skriver om. Tjenesten (annonseplassen) fjernleveres via nettet, til en utenlandsk bedrift, men konsumeres på norsk territorium. Derav grensetilfellet mellom to bestemmelser som jeg sikter til, nemlig a) om bruk av tjenesten innenfor Norges grenser, og b) om fjernlevering til en utenlandsk bedrift. Det er derfor jeg mener utlendingene som opererer tjenestetilbud på norsk jord skal betale MVA akkurat som norske bedrifter på norsk jord. Saken om den finske fotolaben viste jo at .no-domener er regnet som "Norge". Noe annet ville jo være et ganske realt smutthull som er konkurransevridende i favør av utenlandske aktører. Som sagt aner jeg ikke om Skatteetaten er klar over denne mulige vridningen, men den er etter mitt syn meget i grenseland, basert på min egen allmenne rettsoppfatning :) Hvis tjenesten leveres til nordmenn via et .com-domene skal selvfølgelig ikke danskene betale MVA, da et .com-domene ikke er norsk territorium. Et grensetilfelle her er .com-domener som KUN har norsk innhold og norsk språk, og derfor utelukkende retter seg mot Norge.
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Dette er egentlig veldig enkelt. Isåfall for de som er mvaregistrert og har mvafradrag (dette er de aller fleste).

Inngående tjenester:
Om det skal legges på moms, så er det kjøper i Norge som gjør dette selv. Har man mvafradrag vil dette uansett gå i 0. veldig mange velger derfor å se bort fra det.

Har ikke hørt om noen som har fått pes for dette i et ettersyn, det vil uansett ikke gi noen store gebyrer da du uansett ikke vil skylde noe mva (gitt at du har fradrag).

Salg:
Selger du til noen i Norge er det mva, til utlandet er det ikke mva.

.COM .NO har ingen innvirkning.
 
Topp