Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms på affiliateinntekter?

peterpan

Medlem
Hei,
jeg har prøvd å søke rundt litt her på forumet og Google, men blir ikke helt klok på dette med moms og aff. inntekter.

Er det moms på pengene man får fra f.eks tradedoubler og netbooster?
For om jeg tjener mindre enn 50.000 i året trenger jeg ikke å tenke på moms (Men da blir det vel feil om jeg får penger fra TD med moms på toppen?

Hvordan blir det i så fall om jeg er MVA registrert. Blir det da egentlig 25% mindre inntekter, siden jeg må betale all moms til staten som jeg får inn?

Beklager viss dette har blitt spurte tidligere og jeg ikke bare klarte å finne det.
 

i-net

Medlem
Det er moms fra de selskapene som holder til i Norge. Penger fra feks Adservice er det ikke moms på, for de holder til i Danmark. Så må du huske på at det blir et moms "regnskap" her, med moms inn og moms ut. Når du er mva registrert vil du få fratrekk på moms på alt av varer/tjenester osv du kjøper til firma, også blir det moms ut på inntekter som kommer fra norskregistrerte firmaer. Håper det var nyttig for deg, så kan andre svare på andre ting her.
 

T SL

Active Member
Det eneste du trenger å tenke på ang. moms er dersom du har et firma i EU (ikke EØS, men EU) og selger til andre EU-land, da er det mye merkelig som kan skje ... F.eks. har vi kontor i Barcelona, Spania, og fakturerer norske kunder eksl. VAT, kunder i Spania med IVA/VAT (som går inn i VAT-regnskapet med innkommende vs. utgående VAT), men kunder i Frankrike/Danmark mm. uten VAT (og det brukes reverse calculation). For firma i USA fakturerer vi uten VAT av samme grunn som vi gjør til Norge.

For Adservice, Amazon mm. som holder til utenfor Norge, vil du ikke trenge å tenke på moms -- men det kan hende du må momsregistrere deg dersom du får inn mer enn 50k NOK, selv om du ikke betaler moms på dem (utenfor mva.sone er ikke det samme som mva.fritt salg.). Reklameinntekter online er i utgangspunktet mva.pliktig, og det teller derfor mot din "mva.grense".
 
Topp