Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms på provisjon på ikke mva pliktige tjenester

Lars1001

New Member
Jeg har et ENK og er momspliktig der. Jeg har nå begynt å selge forsikring som er ikke er momsplikitg og firmaet jeg jobber for er derfor heller ikke momspliktig. De vil at jeg derfor skal fakturere dem min provisjon uten Mva. Har jeg mulighet til dette?
 

Arne Devold

New Member
Hei Lars, det er varen ellers tjenestens art som bestemmer om du skal fakturere mva, ikke utelukkende om du er mva registrert eller ei. Så når du er mva registrert i ditt enk og selger en ikke mva pliktig tjeneste som forsikring - skal du ikke fakturere med mva for denne tjenesten. Selger du noe annet som er mva pliktig så skal du fakturere med mva. Du får dermed en splitt i omsetningen din på både mva pliktig omsetning og ikke mva pliktig omsetning. Dette må spesifiseres i Skattemeldingen for merverdiavgift. Du må også huske å ikke kreve refusjon for inngående mva på de innkjøp som gjelder forsikringsarbeidet. Har du innkjøp som gjelder både forsikringen og eventuelt en annen mva pliktig vare du selger må du kreve forholdsmessig refusjon, f.eks. når du skal føre refusjon mva på en telefonregning som du gjerne har brukt til begge salgene.
 
Topp