Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Momspliktig firma betaler til ikke-momspliktig firma

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hvordan blir det når jeg, som er momspliktig, skal betale en regning til et Norsk firma som ikke er momspliktig? Jeg har fått tilsendt en faktura som ikke er inkl. moms.
 

affi

Medlem
Ingenting spesielt. Du betaler fakturaen. Eneste forskjellen er at du ikke kan trekke fra noe inngående MVA-beløp på denne fakturaen, ergo du må betale litt mer utgående MVA enn du ellers ville gjort.

Ettersom MVA-grensen er på 50.000 og de fleste firmaer som driver 100% har passert den grensen så kan det være lurt å sjekke kjapt opp om du har fått en riktig spesifisert faktura fra dem, eller om de prøver å lure unna litt MVA.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ok, enklere enn jeg trodde da med andre ord.
Tror nok ikke det er noe unnaluring i dette tilfellet, da foretaket er ganske nyoppstartet. Men kan jo være en grei huskeregel til senere. Kan det ha noen konsekvenser for meg, siden da isåfall DE sender feil faktura?
 

Knut

Medlem
Nei, ikke noen konsekvenser for deg om ett firma du betaler til er noen lurendreiere med skatt og moms.
 
K

Kontoristen

Guest
Hei,

Hvordan blir det når jeg, som er momspliktig, skal betale en regning til et Norsk firma som ikke er momspliktig? Jeg har fått tilsendt en faktura som ikke er inkl. moms.

Da skal du betale regninga og ikke føre utgående moms på denne i regnskapet ditt.

Har du et moderne regnskapsprogram går dette av seg selv, da man på denne regninga hadde påført momskode 0.
 

nag

Medlem
Faktura skal spesifisere mva uansett

På en korrekt faktura SKAL mva beløpet tydelig spesifiseres. Hvis dette ikke er tilfelle skal du egentlig returnere faktura å be om en som tilsfredstiller kravet.

Det er en større synd å beregne inngående mva av en uriktig faktura enn å bokføre hele fakturaen som en kostnad. (det siste er det egentlig bare du som taper på...) MVA er i prinsippet statens penger, som kreves opp av en "mellommann", så her er reglene ganske strenge

MVA i orgnummeret skal også benyttes av alle som fakturerer med mva.
 

ebrandt

Medlem
På en korrekt faktura SKAL mva beløpet tydelig spesifiseres. Hvis dette ikke er tilfelle skal du egentlig returnere faktura å be om en som tilsfredstiller kravet.

FEIL...
Ikke hvis selger ikke er MVA-pliktig. Og det blir de først når salg av MVA-pliktige varer overstiger 50000,- (den fakturaen som er med på å trekke beløpet over denne grensen).

I tillegg må du huske at ikke alle tjenester er MVA-pliktige, kan jo ikke kreve at de skal spesifisere mva da..

Dere finner litt fakta her: Bedin - Momsguiden
 

peterandrej

pensjonert moderator
Espen: man kan jo sette MVA-SATS: 0% også....?

og så skrive nederst at "firma A har ikke oversteget omsetningsgrensen for MVA-registrering og er dermed unntatt inndragelse av MVA.."
 

ebrandt

Medlem
Espen: man kan jo sette MVA-SATS: 0% også....?

Her er jeg litt usikker, men mener at dersom man ikke er MVA-pliktig skal heller ikke MVA spesifiseres. Som affi skriver skal det stå MVA bak organisasjonsnummeret dersom man er mva-pliktig (org-nummeret skal stå på fakturaen). Men dersom man ikke er registrert i Merverdiavgiftsmanntallet skal dette ikke stå. Og da tror jeg heller ikke det blir korrekt å spesifisere mva.
 

Kassimaja

Geocacher
Espen: man kan jo sette MVA-SATS: 0% også....?

og så skrive nederst at "firma A har ikke oversteget omsetningsgrensen for MVA-registrering og er dermed unntatt inndragelse av MVA.."

eller innkrevelse
 
Topp