Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Momsregistrering

tulling99

Medlem
Har ENK, og skal starte nettbutikk.

Jeg har ingen omsetning ennå, da jeg ikke har fått varene ennå. Men forventer å omsette for mer enn 50 000 i år.

Varene skal koste 1000 kroner per stykk. Skal jeg bare fakturere de første 50 kundene 1000 kroner som går rett i min lomme, for så momsregistrere meg og begynne å fakturere 1000 kroner inkludert moms etter dette tidspunkt?

Skal ikke staten ha noe moms av mine 50 første salg?
 

zapotek

Medlem
Varene skal koste 1000 kroner per stykk. Skal jeg bare fakturere de første 50 kundene 1000 kroner som går rett i min lomme, for så momsregistrere meg og begynne å fakturere 1000 kroner inkludert moms etter dette tidspunkt?

Skal ikke staten ha noe moms av mine 50 første salg?

Rett i egen lomme hehe? Du skal jo selvsagt betale skatt av de første 50k (etter at utgiftene trukket fra). Du skal ikke fakturere disse med moms nei.

Du må søke om momsregistering når du begynner å nærme deg 50k grensa. Den første fakturaen du sender som gjør at du bryter grensa skal nemlig være MED moms.
 

tulling99

Medlem
Ja jeg forstår selvsagt at jeg må betale skatt av overskuddet.

Ja men da var det ikke så håpløst som jeg trodde. Jeg trodde nemlig at det hersket et paradoks som gikk ut på følgende: Du får ikke momsregistrere deg før du har nådd 50 000, men når du først har nådd 50 000 skal også moms av de første 50 000 betales.

I realiteten er det altså mer penger å tjene på de første 50 000 enn beløpene over dette. Vil ikke dette føre til skatteplanlegging i form av at en bare oppretter et nytt selskap som eier nettbutikk hvert år?
 

tulling99

Medlem
Det vanlige er at man enten selger for 800 før man blir mva-registrert, og deretter 1000 inkludert mva, eller 1000 før man blir mva-registrert, og 1250 etter.

Den andre varianten din høres ut som en sikker løsning på å få skattemyndighetene på nakken veldig raskt ;)

Men jeg forstår i såfall ikke hvorfor. Jeg priser jo det markedet tåler. Jeg synes ikke det er gunstig med et "special offer" til de første 50 kundene...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis 1000kr er max av det du kan ta pga konkurranse osv, så kan du naturligvis gjøre det sånn at du selger for 1000kr før du mva-registrerer deg (altså ex.mva), og 800+mva (dvs 1000kr) etter at du har mva-registrert deg. Da tjener du 200kr mer pr produkt fram til du mva-registrerer deg.

Så lenge det er et produkt som selges primært til forbrukere burde det funke fint det.

Men - selger du primært til bedrifter så vil nok de fleste av dem være mva-registrerte, og hvis konkurrentene dine tar 1000kr ink.mva, så vil det si 800 ex.mva, så da vil du være 200kr dyrere hvis du tar 1000kr ex.mva.

Så hva som er greiest kommer litt an på hva du selger, og hvem som kjøper det.
 

tulling99

Medlem
En annen ting:

Når jeg momser inn varepartiet kommer jeg til å betale en masse i moms. Får jeg disse pengene igjen selv om jeg ikke klarer å bli momsregistrert i 2011?
 

hansson

Langveisfarende
Hvis du blir momsregistrert innen 12 måneder får du tilbakeført momsen du har betalt inn. Men du må selvfølgelig ha inntekter som er høye nok til å bringe inn like mye moms til staten som du har betalt ut. En eventuell differanse går tapt.

Her er forresten litt om fakturering av moms på etterskudd og hvordan du kan løse det hvis du bommer litt på timingen: Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Etterfakturering av merverdiavgift
 

metallian

Medlem
Strengt tatt tror jeg du er i skodda der og, man kan vel faktisk gå 36mnd tilbake?

*løper til bedin*

EDIT:

Siden virksomheten som oftest ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret fra oppstartsdato, vil man til å begynne med ikke ha de ordinære mva-oppgjørene. Man vil derfor ikke kunne fradragsføre inngående mva som har oppstått i perioden før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret. For å kunne få refundert merverdiavgiften, som fort kan bli betydelige beløp, kan man søke om et tilbakegående avgiftsoppgjør. Dette gjøres i forbindelse med det første ordinære mva-oppgjøret etter at virksomheten er registrert. Da kan man få tilbakeført inngående mva., på innkjøp av varer og tjenester tilbake til startdato. En forutsetning for tilbakegående avgiftsoppgjør er at varen ikke er videresolgt før mva-registreringen og det kan ikke søkes tilbakegående avgiftsoppgjør lenger enn tre år tilbake i tid.
 
Sist redigert:
Topp