Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva beregning

Manol

New Member
Jeg har et spørsmål ang mva.
I 2017 staten bestemte at Mva skal ikke betales til espeditør firmaer når man kjøper varer fra utlandet for videresalg man fører på mvaoppgave da betaler man mva.

La oss si at jeg har innført varer 1.termin og jeg betaler mva når jeg sender mva oppgave for 1.termin. så selger jeg varene i 2.termin. og jeg sender mva oppgaven for 2.termin og skriver utgående mva for solgte vare som jeg har allerede betalt endel av merverdiavgiften.
Hvordan beregnes mva på varer som har blitt innført for videresalg ?

Takk for svaret
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg forutsetter at du er registrert for merverdiavgift
Både utgående mva (pluss) og inngående (minus) skal tas med når du importerer varene, i ditt eksempel i termin 1.
Eksempel: Du importerer varer for videresalg med beregningsgrunnlag for mva kr 100 000 i januar eller februar, mva-beløpet blir kr 25 000. Grunnlag og beløp føres i både post 9 og post 17, det blir altså ingting å betale av denne transaksjonen. Du betaler derimot mva på vanlig måte når varene selges.

Merk at mva-grunnlaget går fram av tolldokumentet og er (vanligvis) ikke det samme som beløpet på fakturaen.
Merk også at metoden jeg har beskrevet ovenfor bare gjelder når en er registrert for mva og varene skal brukes fullt ut i mva-pliktig næring. Ved delvis bruk får en delvis fradrag. Hvis en ikke er registrert gjelder det egne regler som jeg ikke beskriver her.
 
Topp