Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA i forhold til utenlandske innkjøp

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er det noen her som registrerer innkjøp av utenlandske tjenester og betaler 25% mva over tjenesten som ble kjøpt inn (for å så føre det igjen i mva-oppgjøret og få beløpet tilbake igjen?)
 
Sist redigert av en moderator:

appelsin

Medlem
Ja, det er straffbart å la være å gjøre dette.

Man skal legge på 25 % mva på fjernleverbare tjenester som utenlandsk webhosting, programmeringstjenester etc.

Hensikten er at samme tjeneste ikke skal beskattes to ganger. Man skal heller ikke kunne utnytte at andre land har forskjellige mva-satser.

La oss si du har et produkt som koster 1250 kr i Norge (1000 eks mva), mens den samme varen koster 1080 kr i USA (1000 eks mva). Da skal ikke den som selger den norske varen (eller tjenesten) komme dårligere ut en den amerikanske. Det som skjer her er at man betaler 1000 kr til den amerikanske butikken, og deretter betaler man 250 kr til norske myndigheter. Tilsammen blir dette 1250 kr, som den også koster i Norge.
 

sta

Medlem
Er det noen her som registrerer innkjøp av utenlandske tjenester og betaler 25% mva over tjenesten som ble kjøpt inn (for å så føre det igjen i mva-oppgjøret og få beløpet tilbake igjen?)

Ja jeg gjør dette og jeg ser ikke helt vitsen i ikke å gjøre det. Det er jo en ren regnskapsteknisk føring som ikke skaper noe behov for penger inn/ut fra driftskontoen da momsen inn/ut føres i samme termin. Det er med andre ord snakk om ca. 30 sekunders ekstra jobb pr. bilag der dette er aktuelt :)
 
Topp