Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA og appstore

hansson

Langveisfarende
Nå er du litt eplekjekk her Picxx :D

Dette gjelder alle som har drevet internasjonal handel, uansett hvor i verden selskapet er registrert.

Det er jo aldri snakk om fakturering av sales tax over landegrenser. Dette er firdu noms/VAT bare er en lokal skatt, ikke en internasjonal. Det er vel så langt jeg kjenner til ikke en felles mva-sats for EU heller. Så ja, alle som har drevet et minimum av handel over landegrenser - uansett hvor i verden du har base - vet at de ikke fakturerer lokale skatter på internasjonale salg.
 

hansson

Langveisfarende
Eksempelvis så fakturerer ikke amerikanske nettbutikker noe sales tax til kjøpere som befinner seg i utlandet eller utenfor staten der nettbutikken er registrert. Dette er jo helt rutinemessig og har vært slik i alle år.
 

picxx

Well-Known Member
Det er jo aldri snakk om fakturering av sales tax over landegrenser. Dette er firdu noms/VAT bare er en lokal skatt, ikke en internasjonal. Det er vel så langt jeg kjenner til ikke en felles mva-sats for EU heller. Så ja, alle som har drevet et minimum av handel over landegrenser - uansett hvor i verden du har base - vet at de ikke fakturerer lokale skatter på internasjonale salg.

Var ikke epplekjekk, men ville bare ha det bekreftet.
D.v.s. slike firma som det "kona" staar bak f.eks. vil implentere lokale avgifter i utprisen, uten MVA, til kjoeper, i tillegg maa kjoeper da betale 25% mva til norge ogsaa.
Saa i prkasis betaler kjoeper 2 X mva om han er en norsk kunde, kontra en kunde et land hvor man ikke har disse lovene.

Ang. spoersmaalet til traadsarter vil likevel sluttbruker komme 25% rimeligere fra det om han kjoeper fra et firma i UK kontra det samme produktet i norge.
(altsaa...i praksis... i teorien skal vi sikkert sitte rundt det samme baalet og synge kumbajaa)
 

hansson

Langveisfarende
Dette er firdu noms/VAT bare er en lokal skatt, ikke en internasjonal.

Skrev jeg akkurat "firdu"? Holy Moses.

Jeg tror ikke det er vanlig eller påkrevd å inkludere lokale avgifter og skatter i priser til utenlandske kjøpere. Hva som er vanlig i Thailand aner jeg ikke, men jeg vil tro at din kone ikke trenger å legge på noe som helst av lokalt dilldall så lenge hun selger til Norge eller andre "utland".

At det blir billigere for sluttbruker i Norge er en sannhet med modifikasjoner - kjøper man f.eks. klær så må man jo betale inn momsen på postkontoret hvis pakken er verdt mer enn 200 kroner. Bedrifter må betale moms også. Foreløpig er nedlastbare tjenester til privatpersoner et smutthull regjeringen nå ønsker å tette. Selv om de prøver å gjøre det på en aldeles klin umulig måte, da...
 

picxx

Well-Known Member
Skrev jeg akkurat "firdu"? Holy Moses.

Ja, den var litt ny og kul... lurte paa hva du mente, men sammenhegen var der fortsatt, haha.

Jeg tror ikke det er vanlig eller påkrevd å inkludere lokale avgifter og skatter i priser til utenlandske kjøpere. Hva som er vanlig i Thailand aner jeg ikke, men jeg vil tro at din kone ikke trenger å legge på noe som helst av lokalt dilldall så lenge hun selger til Norge eller andre "utland".

Madammen maa betale 7% VAT paa alle utgaaende tjenester uavhengig om de selges til en gubbe i pattaya, i oslo eller i abu dhabi.
Dette fordi firmaet omsetter for over 1 mill. baht aarlig (ca. 160.000 kroner) og alle businesser hjemmefra er skattepliktig om man omsetter for beloep som er over denne summen.


At det blir billigere for sluttbruker i Norge er en sannhet med modifikasjoner - kjøper man f.eks. klær så må man jo betale inn momsen på postkontoret hvis pakken er verdt mer enn 200 kroner. Bedrifter må betale moms også. Foreløpig er nedlastbare tjenester til privatpersoner et smutthull regjeringen nå ønsker å tette. Selv om de prøver å gjøre det på en aldeles klin umulig måte, da...

Saken er at som nordmann betaler man ofte X 2 moms.
Jeg vet ikke hvordan de snille amerikanske firmaene gjoer det....mulig de bare ekskluderer momsen for aa vaere snille, men i en del andre land maa eksportoer uansett betale VAT/Mva og da blir det for dumt aa forestille seg at man faar varen uten mva.

Det beste er nok aa forholde seg til kardemommeloven...man skal vaere grei og snill (og hoere paa hva staten krever inn) og foroevrig gjoer man (alldeles ikke) som man vil... :p
 

hansson

Langveisfarende
Saken er at som nordmann betaler man ofte X 2 moms.
Jeg vet ikke hvordan de snille amerikanske firmaene gjoer det....mulig de bare ekskluderer momsen for aa vaere snille, men i en del andre land maa eksportoer uansett betale VAT/Mva og da blir det for dumt aa forestille seg at man faar varen uten mva.

Ja godt mulig det er påkrevd å ta moms på salg til utlandet i mange land. Jeg har vel mest erfaring med kjøp fra USA og der er det sikkert litt spesielt pga. at de har lokal skattelovgiving i hver delstat, slik at det ikke er noe pes å tilby momsfritt til nordmenn.
 

picxx

Well-Known Member
Ja godt mulig det er påkrevd å ta moms på salg til utlandet i mange land. Jeg har vel mest erfaring med kjøp fra USA og der er det sikkert litt spesielt pga. at de har lokal skattelovgiving i hver delstat, slik at det ikke er noe pes å tilby momsfritt til nordmenn.

Skal ikke tandre mere paa dette jeg, men filippinene er et godt eksempel paa dette.
Der er de kommet dithen at absolutt enhver retailpris har implentert mva, enten det er i inn eller utland. Likevel....sluttprisen er likevel saa lav at for vestlige land er dette veldig, veldig billig, og saerlig om man kjoeper webtjenester.

Hmm... kanskje starte en webbasert logisitikktjeneste... ? .. eller.. (kanskje litt for far off!)
 

HPF

Medlem
Det er vel så langt jeg kjenner til ikke en felles mva-sats for EU heller.
Ikke fellessats, men det er en minstesats for mva innenfor EU. Blant annet Luxembourg måtte sette opp mva satsen for noen år siden etter pålegg fra EU.

Så ja, alle som har drevet et minimum av handel over landegrenser - uansett hvor i verden du har base - vet at de ikke fakturerer lokale skatter på internasjonale salg.
Vet ikke hva du mener med lokale skatter. Hvis det er nasjonale du tenker på er det innenfor hele eller deler av EU praksis at moms blir betalt til staten der salget finner sted. Eksempelvis vil en danske som netthandler i Tyskland kunne slippe unna med tysk moms istedenfor dansk.
 
Lurer på om dette har noe relevans. Dette går vel under fjernleverbare tjenester. Og ikke elektroniske tjenester.

Skatteetaten - Spørsmål om avgiftsmessig behandling av telekort - Vedlegg 2: B - Avgiftsmessig behandling av forhåndsbetalt telekort

Der står det at dersom du selger et telekort i Norge, og mottar provisjon fra et firma i utlandet (som betaler lokal mva på kortet) så slipper du å betale mva i norge. Dette er veldig konkurransevridende slik jeg ser det.

Dette gjelder kun dersom du ikke har noe med selve systemet å gjøre. Kun videreselger telekort.

Jeg selger på en måte også telekort, men man kjøper det online istedet for i butikken.

Så hva er tipset fra dere som kan litt? Kjøre norsk modell med 25% dårligere marginer/konkurransekraft? Vil jeg klare å omgå reglene ved å starte et firma i utlandet, men stå som eier?
 

picxx

Well-Known Member
Så hva er tipset fra dere som kan litt? Kjøre norsk modell med 25% dårligere marginer/konkurransekraft? Vil jeg klare å omgå reglene ved å starte et firma i utlandet, men stå som eier?

kjoere ting med PP og drit i alt som heter mva!
Medmindre du heter orkla eller omsetter for noen mill i aaret er det ingen som gidder aa bry seg med deg likevel (foruten deg!).
 
Ja, om jeg bruker paypal i starten, så kan jeg se ann hva jeg gjør etterhvert.

Fungerer det slik: Pengene blir lagret på paypal kontoen min. Og den har ikke skattemyndighetene kontroll på?

Om dette stemmer, så er det bare for meg å starte opp med paypal som betalingsløsning.

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål som sikkert er interessant for endel andre her også:

Jeg har et norsk AS, som driver denne forretningen. AS har et eget kontonummer i norsk bank. Utad så er jeg xxx AS, med norsk adresse og alt.

Men kundene betaler via paypal til en konto som ikke er registrert på firma.

Kan jeg overføre penger fra denne paypal kontoen, til mitt norske AS, og føre det opp som inntekter fra internettbusinessen? Vil det ikke bli stilt mange spørsmål angående denne løsningen? Med tanke på at all inntekt kommer fra samme paypal konto?

FANT DET UT:
Slik har en konkurrent gjort det: Bililg udlandstelefoni til United Kingdom direkte fra din mobiletelefon - priser fra EUR 0.02

På høyre side ser dere at de har en med mva og en uten mva løsning.

Det kan være aktuelt, fordi om kunden ikke krysser av, så kan ingen skyte firmaet. Firmaet må jo bare gå utifra at alle er ærlige. De kan ikke dobbeltsjekke alle når produktet blir solgt til hele verden!!!!

GENIALT!!

Eller er det så enkelt?
 

picxx

Well-Known Member
Fungerer det slik: Pengene blir lagret på paypal kontoen min. Og den har ikke skattemyndighetene kontroll på?

Ja, det funker slik... la meg fortelle deg hvordan du skal foelge opp...

Skaff deg en amerikansk postadresse (dette kan du gjoere mot aa betale ett par dollar).
etter det skaffer du deg et mastercard paa din paypalkonto...
dette blir da din "feriekonto", for saa lenge du ikke tar ut cash paa kontoen i norge vil ikke dette bli registrert paa deg.

<vel, det var en enkel variant...>

Hvorfor betale en masse penger til et stort monster...?
Er vl stort sett bare PAJ som kan svare paa det vel?
 
Ja, det fungerer bra. I starten

Hva skjer dagen jeg ønsker å få stor omsetning på mitt norske AS. Kan jeg overføre pengene på paypal kontoen til mitt norske AS på noen som helst måte? Eller vil dette avdekke MVA undragelse?

En feriekonto er grei å ha, men jeg ønsker å bygge opp noe som potensielt blir veldig stort. Har du en litt mer avansert løsning for å få i pose og sekk så PM meg gjerne :)

Hva syns du om at kunden selv må krysse av om de ønsker å betale MVA? Tror du det vil fungere?

Takk for tilbakemelding!!
 

picxx

Well-Known Member
Hva skjer dagen jeg ønsker å få stor omsetning på mitt norske AS. Kan jeg overføre pengene på paypal kontoen til mitt norske AS på noen som helst måte? Eller vil dette avdekke MVA undragelse?

Du kan da overfoere pengene fra din PP konto til din bankkonto (over $500 er det gebyrfritt...men de tar et helsikes valutapaaslag) gratis. Du innrapporterer selvsagt dette som inntekt til ditt firma.
 
Topp