Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA og kjøp av tjenester fra utlandet

Santo

Active Member
Hei,

Det kom for noen år siden noen nye regler om dette med kjøp av tjenester fra utlandet med omvendt avgiftsplikt, osv. Synes dette er litt forvirrende. Hos Fiken har man flere valg når det gjelder MVA på slike fakturaer.

Enkelte utenlandske aktører innbetaler jo norsk mva på egenhånd og det fremkommer da tydelig på disse fakturaene. Kan man da bruke valget "Vanlig, 25%"? For meg ser det ut som om det blir det eneste riktige tallmessig.

Bruker her et eksempel med et kjøp på 100 kr, hvorav 20 kr er norsk MVA. Dersom jeg bruker "Vanlig 25%" på MVA blir det for meg tallmessig riktig som det vises på bildet under. Altså 80 kr + 20 kr MVA som tilsammen blir 100.

VANLIG-25.png


Bruker jeg "Tjeneste utlandet, 25%" blir tallene feil.

TJENESTE-FRA-UTLANDET-25.png


Og bruker jeg "Tjeneste utlandet uten fradrag, 25%" blir også tallene feil.

TJENESTE-FRA-UTLANDET-UTEN-FRADRAG.png


Noen som har litt oversikt over dette?

Jeg er registrert i MVA-registeret.
 

Jano

New Member
Heisann. Mange utenlandske aktører er registrert i Brønnøysund og har derfor norsk orgnr/mva-nr. Da blir det riktig å registrere dette men vanlig mva-fradrag 25%.

For de som ikke er registrert i Norge, vil det i de fleste tilfeller være Tjenester utlandet 25% med fradrag som gjelder, dette er en beregning av både inngående og utgående mva og et regnestykke som går i null for deg siden du får fradrag for samme beløp som du beregning.
 
Topp