Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA på kjøp av webhotell / føring i regnskap

sitez

New Member
Hei,
jeg vurderer å teste ut regnskapsføring selv, ved å bruke fiken.no.

Hvordan fører jeg kjøp av webhotell. Eskempelvis hosting som kjøpes i utlandet.
Info hentet fra faktura: Totalt € 181,50 ( € 150,00 + 21% BTW € 31,50 ) / I norske kroner totalt 1 850,32,-

Skal jeg bruke kode 87 "Tjeneste utlandet uten fradrag, 25%" eller kode 86 Tjeneste utlandet, 25% ..?
 

sitez

New Member
Ok, det kan hende. Fakturaen jeg henviser til viser ihvertfall totalsum € 181,50 (den er betalt og kan ikke endres) .. jeg bruker reseller hosting fra et selskap i tyskland.

Men det jeg er litt usikker på er hvordan denne skal legges inn i fiken sitt regnskapssystem. Jeg kan velge mellom kode 87 "Tjeneste utlandet uten fradrag, 25%" eller kode 86 Tjeneste utlandet, 25% ..
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er ikke norsk MVA, så for Norges del har du ikke betalt MVA (selv om det spesifiseres Tysk MVA, men det har de ingenting med å gjøre).

Så basert på beskrivelsene ville jeg registrert det som 87.
Det må gjerne være noen som korrigerer meg i dette, men dette ville jeg gjort selv.

Så kan du utenom gjøre, hvis du har lyst:
1. Sende epost til Tyskerne om de kan korrigere fakturaene dine slik at du slipper betale MVA.
2. Sende epost til Fiken om de kan legge inn bedre beskrivelsene og en forklaring.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg kom på at du er nødt å registrere norsk mva for tjenester du kjøper i utlandet.
Selv registrerer jeg alt dette i slutten av mva-perioden, men fiken har et eget emne om det her:
https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/5000539193-tjeneste-fra-utlandet

Synes at beskrivelsene ikke er veldig tydelige, men når jeg leser det jeg skrev tidligere, så er det heller ikke spesielt tydelig ;) Godt nytt år hvertfall.
 

Regnskapsfører

New Member
Dette er et litt vanskelig tema. Du får levert en tjeneste i utlandet. Men så er det et begrep som heter "fjernleverbare tjenester" Og det er igrunnen der du må starte. Er det dette en fjernleverbar tjeneste eller ikke. Dette kan du nok også bruke skatteetaten sine sider. Men beløpet er jo rett og slett ikke stort.
 
Topp