Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA på provisjon av affiliatemarkedsføring

hansson

Langveisfarende
Husker jeg deltok i en tråd om MVA på affiliatetjenester, der jeg stod hardt på at det egentlig burde være MVA på annonsetjenester (promotering av affiliateannonser) som leveres på norske domener. Det virket som om andre var enige om at Google-modellen der pengene kommer automatisk, og du som webmaster ikke rapporterer inn noe MVA på salg av annonsetjenester, er den gjeldende. Finner ikke denne tråden igjen.

Her er et spørsmål fra en bekjent som jobber i Tyskland, hos et tysk firma som driver et .no-domene. Domenet er eid via et norsk firma som driver og representerer utenlandske eiere av .no-domener (er dette i det hele tatt smart/lovlig?).

Saken er denne:

Et tysk firma eier et norsk nettsted, der det markedsføres kuponger som brukes av privatkunder, hovedsaklig i Norge, til å skaffe seg rabatter på kjøp fra nettbutikker.

Kjøpene går via et tredje firma, et såkalt affiliate-firma, som får provisjon fra nettbutikken på hvert kjøp som gjennomføres via deres nettverk. Det tyske firmaet får deretter en provisjon fra affiliate-firmaet for alle kjøp som er initiert med rabattkupong fra det tyske firmaet.

Pengestrømmen: En kunde kjøper en vare, og betaler til nettbutikken (i Norge eller utlandet). Denne kunden kom via det tyske firmaet, og affiliate-nettverket som er bindeleddet mellom tyskerne og nettbutikken skal derfor ha X i kommisjon. Affiliate nettverket skal så gi tyskerne Y i kommisjon. Dette er fastsatte prosentsatser.

Skal tyskerne egentlig betale mva på tjenesten de selger til affiliatenettverket? Det blir ikke fakturert, penger for provisjon kommer bare inn på kontoen fra de ulike affiliate-firmaene. Ulike typer rapporter blir brukt som dokumentasjon på utbetalingene fra de ulike affiliate-firmaene.

Videre skal tyskerne samarbeide med norske nettsider som skal markedsføre tyskernes rabattkuponger. Dette gir et ekstra ledd i pengestrømmen, da de etter å ha mottatt Y i kommisjon også skal betale Z i kommisjon til den norske samarbeidspartneren.

Samarbeidspartner kommer til å sende tyskerne en faktura. Skal denne ha MVA, basert på at tjenesten tyskerne leverer blir "konsumert" på et .no-domene på norsk territorium?

Hva mener folket?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Har det tyske firmaet forretningsadresse/avdeling i Norge?
Er affiliateselskapet norsk?

Det er vel strengt ikke slik at tyskerne "selger" en tjeneste til affiliatenettverket? Tyskerne har jo kun en nettside hvor reklame/kuponger plasseres. Eventuelt mva skal således avhenge av om affiliateselskapet (som skal utbetale pengene) har base i Norge.

Dersom tyskerne samarbeider med norske nettsider og skal utbetale kommisjon, vil dette vel være avhengig av om "tyskerne" har et norsk firma/en norsk avdeling. Dersom tyskernes firma befinner seg i Tyskland, skal vel ikke norske firmaer fakturere med mva.

Correct me if I'm wrong, men etter mange år i bransjen, mener jeg at affiliateselskaper som driftes i utlandet, ikke betaler mva på utbetalinger til norske publishere. Affiliateselskaper med forretningsadresse i Norge må gjøre det.
 

hansson

Langveisfarende
Flott Rune, ser nå at du driver med rabattkoder sjøl.

Det tyske firmaet har ikke forretningsadresse eller avdeling i Norge. Affiliateselskapene det er tvil om her er norske, og tyskerne lurer på om de ikke egentlig er forplikta til å betale MVA på det de "selger" til norske affiliatenettverk, blant annet fordi det hele foregår innenfor norske landegrenser.

Om tyskerne selger en tjeneste eller ikke er noe diffust. De har noe som kan defineres som et "produkt" som de tilbyr samarbeidspartnerne sine, og de krever jo betaling som motytelse. Da begynner det å ligne litt på en tjeneste i mine ører, selv om den er gratis for forbrukeren. Tyskerne bruker forresten uttrykket "tjeneste" sjøl.

Det store spørsmålet her er egentlig, slik jeg ser det, .no-domenet. Hadde dette skjedd via et .com-domene hadde det aldri kunne vært MVA på noen av transaksjonene mellom Norge og Tyskland. Men siden tyskerne markedsfører greiene sine på norsk mot et norsk publikum, på et .no-domene, så skulle de egentlig ha betalt skatt og MVA i Norge (IFI OY-dommen i høyesterettt). Dette gjør de jo ikke.

Partnerne i Norge som skal markedsføre tyskernes kuponger, de driver jo også .no-domener. Dermed kjøper tyskerne i praksis en markedsføringstjeneste fra partnerne, som partnerne fakturerer til Tyskland. Men det er jo ikke lovlig å fakturere uten MVA til et tysk firma, hvis tjenesten leveres på norsk territorium, noe den utvilsomt gjør hvis man leverer den på et .no-domene. Er vi enige her? Skatteetatens klassiske eksempel er utenlandske personers bygging av hytte i Norge. Sjøl om faktura skal sendes til Sverige, så må byggmesteren fakturere MVA, fordi varen/tjenesten leveres i Norge.

Praksisen rune69 nevner om at affiliateselskaper i utlandet ikke betaler MVA på utbetalinger til norske publishere, skurrer altså alvorlig i forhold til hva Skatteetaten sier om MVA på tjenester og leveranser til utlandet når de er til bruk innenfor Norge. Dermed blir det en konkurransevridning til fordel for selskaper som det tyske jeg snakker om her, som slipper unna MVA, mens andre utenlandske firmaer som driver i andre bransjer, eller som har avdelinger i Norge, må betale/fakturere MVA på alt de driver på med innenfor Norges grenser. Jeg antar at Skatteetaten er fullt klar over problemstillingen, men mangler lovverk til å gjøre noe med det.
 
Sist redigert:
Topp