Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva på utleie av rom?

Jostein

Medlem
Lurer på litt på om det er MVA på utleie? Dette er casen:

Jeg leier et lite lagerlokale for 10 000kr eks mva per mnd. Her setter jeg inn litt musikkutstyr og leier dette videre ut som øvingslokale på timesbasis for 100 kr per time.

Spørsmålet er da om jeg må legge på mva på timesprisen?

Betaler jeg da til utleier 10 000kr + mva per mnd, eller eks mva?

Takker for svar!
 

spikre

peterhamre.no
Betaler jeg da til utleier 10 000kr + mva per mnd, eller eks mva?
I utgangspunktet nei, det er utenfor området som mvaloven favner om. MEN det finnes mange huseiere som velger å frivillig registrere seg. Du må altså spør utleier.

Spørsmålet er da om jeg må legge på mva på timesprisen?
Avhenger av svaret på forrige. Blir du fakturert MVA må du også fakturere videre med MVA.
 

Steve Cash

Medlem
Angående salget: Jeg er i utgangspunktet enig med Spikre, men det kommer også an på hva som selges. Leies det ut bare rom, altså fast eiendom, til øvingslokale, eller selges det studiotjenester? Hvis det leies ut lokale så er det som Spikre skriver, hvis det selges studiotjeneste så vil det bli med mva. Det må vurderes konkret i hvert tilfelle hva som faktisk tilbys. Trådstarter skriver at han "setter inn litt musikutstyr". Det kan tyde på utleie av utstyr/salg av tjenester.
Men jeg konkluderer ikke her, det har jeg ikke nok opplysninger til, jeg bare peker på problemstillingene.
 

Jostein

Medlem
Hei!
Har googlet litt rundt og det er litt vanskelig å skille mellom hva som kun er utleie av rom, og hva som er tjenester. Satt på spissen, jeg setter inn noen stoler, noen høytalere og en mikrofon. De som leier har med seg instrumenter som de skal spille på. Er det da kun utleie av rom, eller tjenester?

Når det gjelder utleier som frivillig registrerer seg, så vil de det for å kunne "skrive av" mva på tjenester de kjøper?

Dersom en utleier er registrert, må de da ha med mva, eller kan de velge fra objekt til objekt? For min del så ville jeg tro at det hadde vært mest lønnsomt å leid ut uten mva da jeg ikke har store innkjøp/utgifter som mva kunne vært trukket vekk.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det kan være vanskelig å skille, men den delen av leien som faller på produksjonsutstyr skal belegges med mva, hvis dette er egne objekter og ikke en del av bygget. Jeg antar at høytaler og mikrofon er produksjonsutstyr i denne sammenhengen. Så hvis du allerede er mva-registrert skal du nok kreve opp mva, hvis du leier ut slik utstyr for over 50 000 i året må du registrere deg. Pass også på grensenmot tjeneste hvis du gjør jobber for bandene.

Ja, poenget med å være registrert som utleier er å trekke fra mva på kostnader.
 

Jostein

Medlem
Takker for gode svar. Et siste "dilemma". Tenkte også en stund på å leie det ut som poker rom. Tanken var da at jeg kjøpte inn et stort og solid pokerbord, samt 10 stoler. Leie ut rommet på times/dagsbasis til private pokerlag.
Hvordan ville dette forholdt seg til mva med tanke på tjenester? Ville dette da kunne vært utleie av rom, eller også tjenester?
 

Stoppet

Banned
Hvis du leier ut bare et rom med bord og stoler tror jeg det er unntatt mva.

Ja, hvis ikke så er det vel en del utleiere som sliter i forhold til møblerte utleieobjekt ville jeg tro?
 

Steve Cash

Medlem
Ikke egentlig, fordi påplussing av mva ved utleie av fast eiendom er frivillig.

Men jeg glemte et vesentlig poeng ovenfor: Hvis en skal leie ut fast eiendom med mva så må leietakeren drive merverdiavgiftspliktig virksomhet der, og privat pokerlag går ikke inn under den betegnelsen. Så her blir det ikke mva i noe tilfelle.

Når gjelder musikerne, så er vel heller de avgiftspliktige, men det spiller ingen rolle ved utleie av teknisk utstyr. Selve lokalet, derimot, må ved nærmere ettertanke fall utenfor mva-loven, og dermed skal ikke trådstarter betale mva ved leie av dette. Så fremt han da ikke starter studio og sitter og produserer og mikser for folk.
 

Steve Cash

Medlem
Heller ikke de avgiftsspliktige, skulle det stå om musikerne, noe som kanskje gikk fram av sammenhengen. Av og til har jeg for travelt til å lese gjennom det jeg skriver.
 
Topp