Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA ved kjøp av nettsted?

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Om "en vesentlig del av virksomheten" selges skal det ikke beregnes MVA.
For staten er tjener de nå uansett kr 0 på denne transaksjon.

Slik har jeg forstått det.
 

Bjørnar

Gründer
men dersom man lager nettsteder for å selge videre da? teknisk sett kan man på et tidspunkt ha solgt seg tom for nettsteder, selv om man etterpå begynner å bygge nye, for å selge dem igjen. hvor havner man da i forhold til mva ?
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg trodde det kom ann på om det er med el selskap (AS/DA) sammen med nettsiden. Hvis du selger et selskap er det ikke MVA, selger du en side er det MVA.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det må jo komme an på siden. Jeg har jo masse nettsider. De er ikke små "firmaer" hver enkelt av dem. Med "vesentlig del av virksomheten" må det jo menes sider som Nettkatalogen som eies og drives av Nettkatalogen AS, og som ikke driver med noe som helst annet enn Nettkatalogen. Kjøper man da Nettkatalogen AS så overtar man vel ikke bare nettsiden, men sikkert et helt AS også med masse løsøre og regnskaper og aksjer og firmabil og alt mulig.
 

Christian

Medlem
men dersom man lager nettsteder for å selge videre da? teknisk sett kan man på et tidspunkt ha solgt seg tom for nettsteder, selv om man etterpå begynner å bygge nye, for å selge dem igjen. hvor havner man da i forhold til mva ?

Produserer du airbager eller snekrer påbygg så vil man også på et tidspunt ha "teknisk sett" solgt seg tom for produkter. Så det er ikke noe problemstilling.

peterandrej skrev:
Det må jo komme an på siden. Jeg har jo masse nettsider. De er ikke små "firmaer" hver enkelt av dem. Med "vesentlig del av virksomheten" må det jo menes sider som Nettkatalogen som eies og drives av Nettkatalogen AS, og som ikke driver med noe som helst annet enn Nettkatalogen. Kjøper man da Nettkatalogen AS så overtar man vel ikke bare nettsiden, men sikkert et helt AS også med masse løsøre og regnskaper og aksjer og firmabil og alt mulig.

I ditt eksempel er det jo et aksjesalg og veldig enkelt. Problemstillingen ville vært hvis det ikke var et aksjesalg, men i ditt konkrete tilfelle ville det nok helst hellet mot at det ikke var mva-belagt.


Til OP: var faktisk i kontakt med en advokat angående denne problemstillingen rett før jul, men har ikke fulgt det opp enda, så jeg sitter ikke med noen "fasit". Det finnes nok ikke noen fasit, så det beste er nok å forhøre seg i hvert enkelt tilfelle.
 
Topp