Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva ved salg av tekst og linker til utlandet

Stoppet

Banned
Jeg har en norsk nettside (side 1).
Jeg selger en link og/eller en tekst med link til en annen norsk side (side 2)
Eieren av den andre siden (side 2) er fra EU.
Jeg antar da at jeg skal fakturere med mva til denne kunden, stemmer ikke det?

Og vil eventuelt det at jeg selger linken, og kunden selv lager teksten ha noen betydning i så måte?

Og til sist: om den andre siden (side 2) var plassert i utlandet, ville dette også forholde seg likt i forhold til fakturering av mva, som ovenfor?
 

T SL

Active Member
Du skal ikke fakturere mva.

* Når jeg fakturerer kunder fra Spania til Norge, bedrifter eller privatpersoner, er det ingen mva. Utenfor mva-sone.
* Når jeg fakturerer kunder i Danmark fra Spania, er det ingen mva. gitt at det er en dansk bedrift med EU VAT ID. Reverse calculation.
* Når jeg fakturerer kunder i Danmark fra Spania som er privatpersoner uten EU VAT ID, fakturerer jeg med spansk IVA 21%
* Når jeg fakturerer kunder i USA er det ingen mva. Utenfor mva-sone.
* Når jeg fakturerer en bedrift i England som er mva-registerert i England, men ikke i EU, fakturerer jeg med Spansk IVA 21%
* Når jeg fakturerer bedrifter eller privatpersoner i Spania, er det spansk IVA 21%.
 

Stoppet

Banned
Takk @T SL

Og med det samme om noen vet:

  1. Når jeg mottar faktura fra f.eks Semrush.com som har sete på Kypros og fakturerer uten mva. Skal jeg da legge til mva og betale selv i Norge?
  2. Og hvis jeg faktureres fra et selskap på malta uten mva for et webhotell, skal jeg da beregne norsk mva og betale?
  3. Hvis jeg mottar faktura fra et selskap i Danmark for et webhotell jeg leier og de fakturerer uten mva, Skal jeg da selv regne ut og betale i Norge?
  4. Og hvis jeg faktureres for en tjeneste lignende semrush.com fra Australia uten mva, skal jeg da beregne mva i Norge og betale?
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Hvis dette går under reglene for fjernleverbar tjeneste skal du selv beregne og innberette (og eventulet betale) mva av beløpet. Forøvrig aner jeg ikke hva Semrush gjør, så det konkrete tilfellet vet jeg ikke noe om.
Her står skatteetatens beskrivelse av mva av fjernleverbar tjeneste. Dokumentet er fra 2010, og jeg leste ikke gjennom det nå, men jeg kan ikke huske at det har endret seg de siste årene. Ellers er det bare å google begrepet så finner du mye. http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Skattedirektoratets-meldinger/Avgiftsbehandlingen-for-fjernleverbare-tjenester/

Fra 01.01.17 er det store endringer i reglene om import av varer, men det blir en annen historie.
 

Stoppet

Banned
Du skal ikke fakturere mva.

Nå har jeg fått faglig svar fra via Visma eacounting. Jeg stilte dette spørsmålet:

"Jeg fakturerer en kunde i sverige. Men jeg utfører tjenesten i Norge.

Tjenesten i sin helhet er i Norge, men selve kunden holder til i sverige.

Tjenesten vil være aktiv i Norge og ikke i Sverige."


Jeg fikk dette svaret:

"Da skal du fakturere som om det er en norsk kunde."

Så da skal det faktureres med MVA.
 

Stoppet

Banned
Jeg har nå også sendt over spørsmålet til skatteetaten for å høre deres vurdering.

Har også snakket med en revisor som sier at tjenester som utføres i Norge skal faktureres med mva, selv om kunden sitter i f.eks USA.
 

T SL

Active Member
Ja, hør med fagfolk -- det gjelder alle slike spørsmål, ordentlig minefelt.

Det jeg sier ovenfor er basert på fakturering fra EU. Har regnskapsfører og har bekreftet med andre når det gjelder fakturering av kunder i Norge, USA, Sør-Amerika mm. Norsk mva er ikke nødvendigvis likt VAT-regler i EU, f.eks. i listen her er Norge regnet som et tredjeland, tilsvarende Brasil eller USA, dvs. verken Spania eller EU. https://www.sanchezbermejo.com/el-iva-en-facturas-extranjeras/
 

Stoppet

Banned
Da har jeg fått svar fra Skatt Vest på spørsmålet jeg startet tråden med. De legger til grunn merverdiavgftsloven § 6-22. andre ledd, og det skal dermed ikke faktureres MVA på dette.
 

T SL

Active Member
Det hoeres riktig ut, samme som mitt resonement over. Jeg betalte nylig en haug av fakturaer til Domeneshop m.fl. via mitt utenlandske selskap - og alle var uten mva, regner med at firma av denne "magnitude" med grei omsetning og flere utenlandske kunder gjoer det riktig.
 
Topp