Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mysql objekt

Henrik

New Member
Jeg begynte å lære meg objektiv programmering for ikke så lenge siden.
Har prøvd å sette sammen et mysql objekt. Laget så et autoriserings (for innlogging av brukere) som var extended fra mysql objektet. Uansett, når jeg kjører en query fra autoriserings objektet så får jeg ikke hentet $connection fra mysql objektet.

Det kan godt være at jeg gjør dette helt på trynet, så hvis du har en bedre måte så ville jeg virkelig vært takknemlig hvis du kunne delt den med forumet :)

Takk på forhånd!
 

tyr897

Medlem
Du bør ikke lage autentiseringsklassen som en extension av databaseklassen - du ønsker jo sannsynligvis å bruke databaseobjektet andre steder også?

Ta heller og send databaseobjektet til autentiseringsobjektet, enten via constructor eller en egen metode (f.eks. setDb).
Referer så til dette objektet når du vil kjøre en spørring (f.eks. $this->db->query..)

Sånn litt på siden håper jeg du har tatt utgangspunkt i MySQLi eller PDO når du laget MySQL-klassen din, slik at du ikke skriver masse unødvendig kode :)
 

Henrik

New Member
Som jeg sa så er jeg ny i objektiv programmering, så ikke hat meg for de kanskje dumme spørsmålene :)

Hvordan henter jeg databaseobjektet i constructor'en? :)

Tror ikke jeg har tatt noe utgangspunkt i verken MySQLi eller PDO, er det vanskelig?
 

tyr897

Medlem
Når det gjelder PDO/Mysqli så er det ikke verre enn å extende de (eller bruke de direkte), så lenge de er aktivert på serveren.
Sjekk phpinfo(), og manualen for de respektive klassene, PDO og Mysqli (sannsynligvis mest nyttig hvis du ser under query).

Slengte sammen et eksempel på hvordan du kan sende et databaseobjekt og bruke det i et autentiseringobjekt.
Koden er skrevet rett i pastebin, så godt mulig det er en parse error eller to der, men det gir ihvertfall en pekepinn på hvordan du kan gjøre det.
 
Topp