Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå bortfaller krav til at revisor skal bekrefte åpningsbalanse ved stiftelse av AS

Bjrl

Medlem
For en tid siden bortfalt kravet om at alle AS skal ha revisor. Men fortsatt må alle AS ha en revisor til å bekrefte åpningsbalansen ved stiftelse, noe som mange syns er noe plunder og heft.

Snart forsvinner dette kravet også.

Regjeringen la fredag 5. april 2013 fram forslag til endringer i Aksjeloven. En av forenklingene er at kravet om revisorbekreftet åpningsbalanse bortfaller. Dermed kan AS om kort tid etableres elektronisk.

Andre forenklinger som foreslås er å fjerne det pålagte varamedlemmet i selskap med færre enn tre styremedlemmer, det foreslås å kunne gjennomføre generalforsamling på telefon eller epost hvis alle aksjonærene er enige om dette, det foreslås forenklinger i kravene til selskapsvedtekter - og ikke minst foreslås det at generalforsamlingen skal kunne overlate utbyttebeslutninger til styret, og at styret kan beslutte utbytte når det er hensiktsmessig for selskapet.

Altså f.eks kvartalsvise utbytter eller utbytter når styret finner ut at det er bra med et utbytte.

Med andre ord kraftige forenklinger for særlig småbedrifter og "enpersons-AS".

Det anslås at dette vil spare norske bedrifter for 500 millioner kroner i året. Med andre ord kan småbedrifter som nå er ulønnsomme bli lønnsomme, bedrifter med svak lønnsomhet kan få styrket lønnomheten og bedrifter med arbeidstagere kan bli mer solide slik at arbeidsplassene blir tryggere.

Mer om forslagene fra regjeringen på En enklere aksjelov gir store innsparinger - Enklere regler!
 

NilsF

Medlem
Med andre ord kan småbedrifter som nå er ulønnsomme bli lønnsomme, bedrifter med svak lønnsomhet kan få styrket lønnomheten og bedrifter med arbeidstagere kan bli mer solide slik at arbeidsplassene blir tryggere.

Du skriver som om du skulle være Regjeringens propagandaminister, kanskje du har ambisjoner om å avansere fra rollen som lokal- og fylkespolitiker for Arbeiderpartiet?

Jeg synes at du sterkt overdriver den mulige betydningen av de foreslåtte endringene.

Revisorbekreftelse av åpningsbalanse er en engangskostnad for bedriftene, og hvis lønnsomheten for bedriften og tryggheten for arbeidsplassene står og faller med hvorvidt bedriften ved etablering skal betale et par tusen kroner for en bekreftelse, så er ideen og prosjektet trolig så dårlig at man uansett bør avstå fra den bedriftsetableringen.

Det å ha kona/mannen eller en tante på Toten som et "sovende" varamedlem til styret, koster for de fleste småbedrifter kroner null. Følgelig vil også den økonomiske gevinsten ved bortfall av kravet om varamedlem bli kroner null.

De fleste småbedrifter avholder generalforsamling på selskapets kontor eller hjemme i stua til eieren av bedriften, som gjerne også er styreformann eller styremedlem. Det påløper da ingen kostnader til leie av møterom eller annet, bare noen kroner til wienerbrød og kaffe. Tilreisende aksjonærer som møter på generalforsamlingen, har intet krav på å få refundert reisekostnader, tapt arbeidsfortjeneste osv. Den direkte økonomiske besparelsen ved å avholde generalforsamling på telefon eller e-post, vil derfor bli helt marginal for de fleste selskaper. Den største besparelsen med generalforsamling via telefon eller e-post, tenker jeg vil bli at det blir lettere å finne et passende tidspunkt for generalforsamlingen.

Delegering av beslutninger om utbytte, har intet å si for bedriftens lønnsomhet.
 

quicktech

Medlem
Du skriver som om du skulle være Regjeringens propagandaminister, kanskje du har ambisjoner om å avansere fra rollen som lokal- og fylkespolitiker for Arbeiderpartiet?

Her kommer trådstarter med en kjemperelevant nyhet for de mange små næringsdrivende her inne, og så blir han møtt med et svar som dette. Hvordan ville dette forumet blitt hvis alle var like spydige og kverulerende som deg?

Så til saken.

Optimalisering av registreringsprosess og redusere byråkratiet for næringslivet er etterlengtet og ønskes velkommen uansett hvor små forbedringene måtte være. Dessuten er endringene et steg i å følge realitetene i Norsk næringsliv i dag. Det er da praktisk talt ingen små AS som har styremøter og generalforsamlinger, så hvorfor ha regler som tilsier at man skal ha det? 500 millioner i besparelser for næringslivet samlet, eller 2 000 kroner i besparelse ved oppretting er jo bare fordelaktig.
 

NilsF

Medlem
NilsF: Du er for gammeldags. Ja til en enklere hverdag :D

Hva mener du med det, har jeg sagt noe mot lemping av krav og enklere hverdag? Nei.


Her kommer trådstarter med en kjemperelevant nyhet for de mange små næringsdrivende her inne, og så blir han møtt med et svar som dette. Hvordan ville dette forumet blitt hvis alle var like spydige og kverulerende som deg?

I innlegget fra trådstarter blir vi servert voldsomme overdrivelser av hvilken positiv betydning de helt marginale forenklingene, som omtales, vil ha for småbedriftene. Saken blir etter min oppfatning satt helt ut av proporsjoner, og da jeg leste innlegget og trådstarters meningsytringer, så fremstod dette for meg som propaganda, uten rot i virkeligheten. Senere fant jeg ut at trådstarter er en aktiv AP-politiker.

Tatt i betrakting de helt marginale forbedringene det i realiteten er tale om, så fremstår følgende uttalelse fra trådstarter som temmelig svulstig og mer egnet til å villede enn rettlede:

"Med andre ord kan småbedrifter som nå er ulønnsomme bli lønnsomme, bedrifter med svak lønnsomhet kan få styrket lønnomheten og bedrifter med arbeidstagere kan bli mer solide slik at arbeidsplassene blir tryggere."

Da trådstarter er en aktiv AP-politiker, mener jeg han bør tåle at argumenter helt ute av proporsjoner i forhold til saken, benevnes som propaganda, uten andre trenger komme drassende med spydig- og kverulantkortet.

Og du quicktech påstår selv at det er ingen små selskaper som har styremøter og generalforsamling i dag. Så da kan man undres hvor den påstått store besparelsen er å hente.

Dessuten er endringene et steg i å følge realitetene i Norsk næringsliv i dag. Det er da praktisk talt ingen små AS som har styremøter og generalforsamlinger, så hvorfor ha regler som tilsier at man skal ha det?
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
NilsF: Hvis du ser bort i fra at trådstarter muligens serverer propaganda og ønsker å avansere innad i politikken, er ikke denne nyheten en viktig nyhet i seg selv uavhengig av at du konspirerer med trådstarters agenda?
 

quicktech

Medlem
Javel, så forsøker noen kanskje å slå en knøttliten politisk mynt ved å hylle positive tiltak fra regjeringen. Det er jo ikke akkurat noe nytt. Jeg stemmer ikke AP, men jeg skal være skvær nok til å gi dem skryt for å gjennomføre endringer som er positivt for næringslivet. Hvis du NilsF ønsker å gå til angrep på AP eller deres politikere, så finnes det nok av andre saker å ta av. Du trenger ikke kritisere dem for absolutt alt de kommer med - for denne gangen er det faktisk noe veldig konstruktivt som ikke fortjener kritikk.

Jeg har lest dokumentet, og kan jo også understreke at endringen er mer omfattende enn den oppsummeringen trådstarter nevner. Altså er fordelen av endringen større enn trådstarter selv ga uttrykk for. Siterer et veldig godt poeng fra linken hans:


Hvis den norske aksjeselskapsformen er så lite attraktiv at norske næringsdrivende velger å etablere selskapet etter en annen stats lovgivning, mister den norske aksjeloven sin betydning. Da får norske politikere mindre kontroll over hvilke selskapsrettslige regler norske næringsdrivende skal være underlagt.


Jeg kritiserer gjerne regjeringen for veldig mye, men i denne sammenheng gjør de en god jobb.
 

adeneo

Medlem
Jeg kritiserer gjerne regjeringen for veldig mye, men i denne sammenheng gjør de en god jobb.

Hadde de enda gjort det for åtte år siden, men det er påfallende å endre alt som er av lover og bevilge penger i hytt og gevær måneder før man sannsynligvis må ta sin hatt å gå?

PS: jeg vet ingenting om trådstarter, og ser på tråden som nyttig informasjon til de som vurderer å starte et AS, og som et slag i nøttene for de som driver med virksomheter som starter aksjeselskaper for et honorar. I fremtiden bør det være så enkelt at man setter inn 30k i banken, fyller ut et skjema på Altinn, og simsalabim så har man et AS.
 

Bjrl

Medlem
Du skriver som om du skulle være Regjeringens propagandaminister, kanskje du har ambisjoner om å avansere fra rollen som lokal- og fylkespolitiker for Arbeiderpartiet?

Jeg synes at du sterkt overdriver den mulige betydningen av de foreslåtte endringene.

Jeg får nesten svare kort på dette. Stemmer at jeg er lokal-/fylkespolitiker for Ap. Stemmer også at jeg i mange år har jobbet for et enklere regime for småbedrifter, og for å forenkle hverdagen for småbedriftseiere. Og det stemmer at jeg syns dette er gode endringer.

Her er noen andre som du også gjerne kan anklage for å drive som propagandadepartement for den rødgrønne regjeringen:

NHO jubler for ny aksjelov - Næringslivets Hovedorganisasjon

"NHO jubler for ny aksjelov

Regjeringen foreslo i dag omfattende endringer i aksjeloven. - Nå får vi en mer moderne og konkurransedyktig aksjelov – slik vi har ønsket i flere år, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund. Endringen anslås å spare bedriftene for 500 millioner kroner.

Aksjeloven er bedriftenes "grunnlov". NHO foreslo endringer allerede i 2009: - Alle de 235 000 aksjeselskapene i Norge slipper nå mange rene formaliteter, og det sparer dem for unødvendig arbeid og utgifter, sier NHOs administrerende direktør, Kristin Skogen Lund.

Mindre papirarbeid for styret og eiere er blant flere tiltak som Regjeringen nå foreslår for å forenkle hverdagen for aksjeselskapene. Forslagene følger opp tiltaket i fjor, da kravet til aksjekapital ble satt ned fra 100 000 kroner til 30 000 kroner. NHO-sjefen berømmer Regjeringen for godt arbeid.

Utbytte kan deles ut hele året
En nyvinning er at selskapene mye enklere enn i dag kan dele ut utbytte. Ikke bare kan eierne nå overlate til styret å dele ut utbytte, det blir også mulig å dele ut fortjeneste i samme år som den blir opptjent. Vilkårene er da at revisor og generalforsamling godkjenner en mellombalanse som viser at selskapet har den kapitalen som er nødvendig, og at selskapet fortsatt vil være likvid. For børsnoterte selskaper vil det altså bli mulig å starte med kvartalsvise utbytter.

Elektronisk stiftelse av selskaper
- Gladnyheten for gründere er at de neste år kan starte aksjeselskaper elektronisk, og uten å engasjere revisor, sier Kristin Skogen Lund. Det blir også slutt på at selskaper må ha varamedlemmer til styret, og hele 150 000 aksjeselskaper kan dermed løse varamedlemmer fra vervene om de ønsker det.

Smidigere regler om utbytte
Også de eksisterende selskapene får større fleksibilitet:

- Nye regler om utbytte gjør at kapitalen i aksjeselskapene lettere kan flyttes til annen, innovativ virksomhet, sier Kristin Skogen Lund, som peker på at kreditorenes rettigheter fortsatt er sikret.

De fleste av endringene vil gjelde også for allmennaksjeselskapene.

Fakta om aksjeselskapene i Norge per 31. desember 2012:

235 000 aksjeselskaper
25 000 av aksjeselskapene ble etablert i 2012
250 000 personer er registrert med styreverv og 12 000 av dem har adresse i utlandet
Bakgrunnen for Regjeringens forslag:

NHO fikk i 2009 utarbeidet rapporten "Forenkling av aksjeloven" fra advokat Gudmund Knudsen, og den viste stort potensial for modernisering.
Året etter tok Justisdepartementet tok opp tråden, og også de ga Gudmund Knudsen i oppdrag å utrede "Forenkling og modernisering av aksjeloven", som kom i januar 2011.
Samme år vedtok Stortinget å redusere kravet til aksjekapital fra 100 000 kroner til 30 000 kroner, slik Knudsen hadde foreslått.
Det Regjeringen legger frem nå, er en oppfølgning av de andre forslagene Knudsen utredet."

Jeg ser at NHO overgår meg ganske solid i å drive propaganda for den rødgrønne regjeringen, og det endatil på NHOs egne nettsider.

Og om jeg "sterkt overdriver" betydningen av endringene - hva gjør da NHO, mon tro..?
 

Moderne

Medlem
Hvis den norske aksjeselskapsformen er så lite attraktiv at norske næringsdrivende velger å etablere selskapet etter en annen stats lovgivning, mister den norske aksjeloven sin betydning. Da får norske politikere mindre kontroll over hvilke selskapsrettslige regler norske næringsdrivende skal være underlagt.


Så må man jo spør seg hvorfor AP vil forandre reglene. Det er jo ikke uten baktanke. Det er jo bare for å tjene enda mer skatt og å ha mer kontroll/oversikt.

Ikke misforstå meg: alle bør betale skatt og det er viktig for hele samfunnet. Men jeg synes ikke at det er rettferdig at noen bedrifter/eier som gjør det veldig bra skal betale mer enn 50% i skatt. Det er tross alt de bedrifter som går med overskudd som skaper tryge arbeidsplasser.
 

Steve Cash

Medlem
@Moderne: La oss holde oss til saken, de nevnte endringene i aksjeloven påvirker ikke skatteprosenten for askjeselskaper, som er 28, både før og etter endring. At det har blitt tillatt å velge vekk revisjon av årsregnskap, og nå også ved stiftelse av selskap, tyder vel ikke akkurat på at det er økt kontroll som er hensikten.

Generelt: Forenklinger i regelverket er positivt for alle som driver virksomhet, og trådstarter kom med en interessant nyhet. Dessverre oversolgte han budskapet sitt, og stilte seg laglig til for hogg. Det er helt klart at ulønnsomme bedrifter ikke blir lønnsomme av at de sparer noen få tusenlapper til revisor ved registrering av foretak. Det samme kan sies om de andre forslagene til endring. Derimot kan det føre til at allerede lønnsomme småselskaper kan bruke mer av tiden sin på kjernevirksomheten i stedet for på papirarbeid.

For ordens skyld: Jeg er ikke tilknyttet Arbeiderpartiet, eller noen del av statsapparatet. Jeg stemmer ikke engang AP, og tilhørerer således ikke "propagandaministeriet". Derimot er jeg regnskapsfører, og dette er rent faglige betraktninger.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Jeg ser at NHO overgår meg ganske solid i å drive propaganda for den rødgrønne regjeringen, og det endatil på NHOs egne nettsider.

Det kan jeg ikke se, så der er vi nok temmelig uenige. Jeg synes NHO uttaler seg i langt mer nøkterne ordelag enn det du gjorde:

Med andre ord kan småbedrifter som nå er ulønnsomme bli lønnsomme, bedrifter med svak lønnsomhet kan få styrket lønnomheten og bedrifter med arbeidstagere kan bli mer solide slik at arbeidsplassene blir tryggere.
 
Topp