Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

Kommer til å bli tøft for mange, ufattelig at regjeringen ikke ser hvilke konsekvenser dette vil få. FRP ville øke grensen til 1000 kr, virker ikke som de vil ha varehandel i Norge i det hele tatt.
 
Konge, spør du meg, dessuten tror jeg ikke dingsehandelen i landet kommer til å stoppe brått og brutalt bare pga grensen går opp. At en del slike butikker kan komme til å slite, kan så være, men da må man jo tilpasse seg. Mange vil jo fortsette å handle i Norge nettopp pga det Tonny og Pong skriver. Selv vil jeg fortsatt ikke kjøpe meg feks en harddisk fra feks Ebay; Komplett er sannsynligvis dyrere, men i forhold til servicen er det verdt de ekstra kronene. En ting til - hvordan i all verden klarer de å drive nettbutikker i feks Australia, der grensa er 900 dollar? Tydeligvis ER det mulig..
 
Sist redigert:
Som forbruker er jo dette supert, åpner opp for ett enormt antall varer som nå blir langt billigere å handle fra utlandet. Men det finnes ikke rettferdig at en norsk nettbutikk må betale 25% moms men en som ligger i Strømstad slipper. Ender vel med at selskaper som Komplett flytter hele sjappa til Sverige. Er ikke så lett å tilpasse seg , vi har høye priser i Norge og ditto høye lønninger.
 

HPF

Medlem
En ting til - hvordan i all verden klarer de å drive nettbutikker i feks Australia, der grensa er 900 dollar? Tydeligvis ER det mulig..
Jeg tror momsen i Australia er på 10%. Tollen på eksempelvis forbrukerelektronikk er 0%. Dermed blir det ikke like attraktivt.

10% spart på AUD 1000 (=NOK 5700) er uansett 570 kroner men så kommer fraktkostnadene inn i bildet (frakt for > 2kg pakker til Australia er dyrt). Dessuten vil jeg tro at på dyrere ting er man med tanke på reklamasjon etc litt mer selektiv med hva man kjøper.
 

spikre

peterhamre.no
3 kunder melder at de evt. ønsker å flytte logistikkavdelingen til Tyskland eller Danmark. Det betyr mer avanserte systemet må bygges. På kort sikt vinner vi på det, men jeg tror netthandelen i Norge taper stort. 70% av alle bestillinger mine kunder sender ut har en ordreverdi på under tusenlappen.
 

HPF

Medlem
Vel å merke:
Det kommer frem i regjeringens forslag til statsbudsjett som legges frem onsdag.
Så langt har så vidt jeg vet aldri et forslag om å heve tollfrigrensen kommet før. Om det faktisk blir noe av gjenstår å se. Sp er sterkt imot, Ap har stanset det før, SV vet jeg ikke. De må antagligvis ha med seg både KrF og Venstre på dette. Jeg har mistanke om at dette er noe Høyre gjerne gir fra seg i budsjettforhandlingene, Frp ikke men om ikke annet kan FrP i så tilfelle si at de prøvde.
 

xdex

Medlem
Jeg ser ikke problemet her, jeg kan forstå at noen arbeidsplasser vil gå tapt. Arbeidsplasser går bort hele tiden, i takt med roboter som gjør andre oppgaver enklere. Dette er nok ikke ett stort problem i Norge, men i utlandet ser vi flere eksempler på dette. Likevel ser vi at dersom noen arbeidsplasser forsvinner, dukker det nye arbeidsplasser opp.

Dersom du ønsker å betale 499,- for noen sko på Amazon, istede for 799 her i Norge, da gjør du det! Men, du går glipp av (som nevnt over) endel ting og rettigheter som kun gjelder i Norge. Dersom dette er ett problem for deg, eller meg, da kjøper du varen i Norge.

Hvor lenge har ikke folk spesifisert egne priser på produkter som blir sendt til Norge? Dette er ikke noe "for alle", men svært mange ber butikker/selgere om å endre priser fra "499" til 199 ved pakkeforsendelse. Ingen kan nekte for prisen, med mindre den er "for god til å være sann", men tollere kan kreve og få kvittering.

Det som er synd, er at vi henger så langt tilbake. Hadde beløpet vært oppdatert i takt med utviklingen, og årene, hadde aldri denne problematikken dukket opp.

Jeg er også interessert i å vite hvor tallene er hentet fra, hvor alt dette med at x antall bedrifter vil gå konkurs. Hvis disse butikkene går konkurs, er dem da levedyktige om 5år? Er dette små bedrifter med 1-5 ansatte, hvor sjefen elsker sitt utbytte på 400k i året? Hadde vært langt mer interessant og fått utdypet dette, og ikke bare tall tatt ut i fra luften, med ord som "kanskje" og "tja", "hvis"... osv...
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg ser ikke problemet her, jeg kan forstå at noen arbeidsplasser vil gå tapt. Arbeidsplasser går bort hele tiden, i takt med roboter som gjør andre oppgaver enklere. Dette er nok ikke ett stort problem i Norge, men i utlandet ser vi flere eksempler på dette. Likevel ser vi at dersom noen arbeidsplasser forsvinner, dukker det nye arbeidsplasser opp.

Vi risikerer ikke bare å miste norske arbeidsplasser. Problemet er at disse pengene forsvinner ut av landet. Tapte inntekter til staten i form av moms og skatt, betyr nødvendigvis mindre penger til skole, politi, eldreomsorg osv osv. Penger som må hentes et annet sted...
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Lurer på hvor mange av dem som klager på forslaget om å heve tollgrensen selv bestiller varer fra Kina og selger dem med høy avanse her hjemme?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vi risikerer ikke bare å miste norske arbeidsplasser. Problemet er at disse pengene forsvinner ut av landet. Tapte inntekter til staten i form av moms og skatt, betyr nødvendigvis mindre penger til skole, politi, eldreomsorg osv osv. Penger som må hentes et annet sted...

Har vi ikke ca 5000 milliarder oljepenger da? Burde klare å dekke inn de tapte inntektene tror du ikke? ;)
 
Topp