Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når blir firmanavn ledig for ny bruk?

DagArne

Medlem
Når blir et firmanavn ledig for bruk etter en konkurs?
Mener å ha lest at det var noe karantene der, men klarer ikke finne noen info om det?
 

Steve Cash

Medlem
Lov om enerett til foretaksnavn og andre forretningskjennetegn mv. (foretaksnavneloven) § 3-1 sier:
Rett til foretaksnavn opphører fra den dag faktisk bruk opphører. For registrerte foretak opphører alltid retten til foretaksnavnet når foretaket slettes, med mindre foretaksnavnet og virksomheten overtas av andre, jfr. § 4-1, eller foretaket registreres på ny innen 6 måneder etter at det er slettet etter § 7-3 andre ledd annet punktum i lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak.
Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1985-06-21-79

Om det er lurt å bli assosiert med et foretak som nettopp har gått konkurs er en annen sak, men det får jo bli ditt valg.
 

DagArne

Medlem
Nei, sant. Hender jeg skriver før jeg tenker. lett det når man sitter å roter på nettet. Tenkte å endre navn til noe som beskrev virksomheten litt bedre enn i dag.
 

alterego

Medlem
Så lenge firmanavnet ikke er omtalt i særlig grad i media, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal bruke det samme firmanavnet etter en konkurs.

Jeg mener altså at det ikke betyr noe at et firmanavn kan knyttes mot en tidligere konkurs, så lenge ditt firma ikke driver i samme bransje eller marked.

Både folk og systemer forholder seg i hovedsak til organisasjonsnummeret når man skal se på historikk eller sjekke kredittverdighet. Ditt firma vil ikke få samme org.nr. og du mister verken omdømme eller kredittverdighet av å bruke samme firmanavn.

Det er faktisk ikke uvanlig at firmaer som går konkurs gjenoppstår og ikke helt sjelden gjenfødes de med omtrent samme firmanavn, gjerne med tillegget "Nye [firmanavn AS]". Det hadde de ikke gjort om det lå tunge heftelser ved firmanavn etter konkurser.

Og skulle et firmanavn ha vært omtalt i media i forbindelse med at det gikk konkurs, kan jeg forsikre deg om at markedet/forbrukere glemmer fort. Faktisk kan du risikere å få en aldri så liten SEO-boost fra disse omtalene og dermed har firmanavnet en tilleggsverdi.

Gode firmanavn har alltid en verdi. Det brukes ofte både tid og ressurser på å finne gode firmanavn. Har du i tillegg et domene som heter det samme, får det også betydning og verdi.

Synes du firmanavnet passer til din virksomhet, er det bare å melde om navneendring til Brønnøysund (via Altinn.no). Navneendring koster ca. kr 2.300.

Kjør på!
 

DagArne

Medlem
Kan jo også bli et problem at når jeg googler på navnet så får jeg opp *navnet*konkursbo. Mulig det blir bedre etterhvert som jeg driver. Firmanavnet er nok mest beskrivende for virksomheten. Mulig jeg legger det inn som såkalt underenhet eller markedsføringsenhet.
 
Topp