Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når en personlig næringsdrivende ikke lenger er i stand å betjene kundene..

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Situasjon.
En kunde kjøper en tjeneste av meg, som jeg igjen kjøper inn via en registrar og et hostingselskap.
Registraren kjøper inn av Norid og hostingselskapet har avtaler de også.

Hvis jeg dør eller på et annet vis er i ustand til å betjene min kunde, så ruller dette videre fram til neste betalingsfrist fra hostingselskapet og registraren.

Norid og registraren sender ut epost-varsler m.m. før domenet utgår, men hostingselskapet gjør nok ikke det - de stenger tilgang til sidene/epost, og da må kunden finne noen nye som løser dette.
Det var jo akkurat derfor de leier inn meg, og det er ikke kjekt med nedetid.

Mulighet.
Finnes det en tjeneste/database eller lignende der vi lagrer kundeinformasjon sånn i tilfelle ...
Kunne forsåvidt sikkert vært interessant for de ymse hostingselskapene å tilby en slik tjeneste, tenker jeg, men det kanskje finnes allerede?
Sliter litt med å finne ut av hvordan jeg kan få meg til å stole på tjenesten, men dette ville komme kundene mine til gode i form av økt trygghetsfølelse. Det blir nok mer og mer aktuelt med tiden, men har allerede sett lignende situasjoner med noen medlemmer her fra WF.

Hva er deres tanker? Ideelt sett, og praktisk sett?
 

hansson

Langveisfarende
Kanskje litt på siden, men kan jo fortelle hvordan vi gjør det. Hvis noen tar kontakt med firmaet mitt og sier at "denne brukeren er død, han var den eneste som hadde tilgang" (ja, det har skjedd) så ber vi om kopi av ID og en skriftlig erklæring på at de ønsker å ta over kontoen med e-postadresse slik og sånn. Så sammenligner vi ID med hvem som har roller i firmaet og gir tilgang hvis personen har signaturrett. Evt. så er det en privatperson som skal ha tilgang til sin egen konto, da er det bare navn og fødselsdato som gjelder. Domeneshop og co. har sikkert noen lignende muligheter som dette.

Hvis nettstedet slutter å fungere og webmaster er borte vekk, kan eieren av nettstedet bevise gjennom avtaler og e-poster med webmaster, samt med firma- og merkenavn, fakturaer, o.l., at han er rettmessig eier av domenet og nettstedet. Dette blir det samme som når arvinger skal overta kontoer fra en avdød, noe som sikkert er helt vanlig. Men det tar kanskje en del tid å få gjennomført overføringa. Hvis jeg var Pong ville jeg skrevet en fullmakt til kunden, adressert til NORID og til de spesifikke registrarer og hostingselskaper, om at innehaveren av fullmakten har rett til å overta domene og webhotell dersom det skulle tilstøte Pong eller hans samarbeidspartnere noe som gjør disse ute av stand til å administrere. Ved dødsfall blir det registrert offentlig, så den er grei. Problemet er hvordan Domeneshop skal kunne finne ut av om Pong eller firmaet han har laget avtale med (jamfør Tonnys forslag) er i stand til å ta seg av kontoene hvis Pong fremdeles er i live og samarbeidsfirmaet er i drift. Hva er "ute av stand til" er litt flytende, og fullmakten bør derfor inneholde så detaljerte kriterier som mulig for når den kan gjøres gjeldende.
 
Topp