Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når firmaet flytter

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Når et firmaet finner ut at det skal flytte en betydelig lengde unna nåværende lokalitet, hvordan er da reglene ang firmaets ansvar ovenfor de ansatte?

F.eks om et firma flytter fra Hamar til Oslo, noe som er ca 1,5t kjøring. Er firmaet pliktig til å betale reisepenger eller noe annet til den ansatte, om ansatte ikke ønsker å flytte etter (noe jeg ser for meg at i de fleste tilfeller er tilfellet). 3 timer pendling kan jo fort bli litt for mye hver dag.
 

orjan

Medlem
Skal heller ikke påberope meg å være ekspert på området, men jeg er ganske sikker på at et selskap kan flytte virksomheten uten ansvar for de ansatte. Hvorvidt det er lurt å gjøre dette uten å gå i dialog med de ansatte er jo et helt annet spørsmål (ref. eksempel nedenfor hvor "alle" sluttet), men det vil være naturlig å kompensere dette ovenfor de ansatte ved å dekke reiseutgifter, gi mulighet for hjemmekontor etc.

I utgangspunktet er ikke et selskap pliktig å dekke ansattes reisekostnader til og fra arbeid, kun når ansatte er i arbeidets medfør (eksempelvis kurs, kundemøter etc.).

Så svar på spørsmålet ditt er at sekskapet fritt kan gjøre dette.

Eksempel: Post- og Teletilsynet flyttet fra Oslo til Lillesand. 115 av 140 valgte å slutte istedenfor å flytte.
 
Sist redigert:
Topp