Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når kan man legge til moms på vare til kunde?

Soon rich

New Member
Hei,
jeg er i ferd med å starte en nettbutikk og lurer på om jeg ikke legger til moms på varens pris før jeg har nådd grensen på kr 50.000? Jeg kan ikke registrere meg i mva registeret før jeg har nådd 50 000 kr i omsetning men da kan jeg vel ikke kreve moms av kundene heller? Jeg må betale inngående moms på varene jeg skal kjøpe men jeg vet ikke om jeg da må registrere meg i mva registeret?

På forhånd takk for svar!:)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du skal ikke legge moms på varene før du er registrert i MVA-registeret. Det kan/må du gjøre når omsetningen når 50.000 i løpet av en tolv-mnds-periode. Du kan imidlertid søke om forhåndsregistrering dersom det er åpenbart at du når omsetningsgrensen i løpet av kort tid (tror kravet er tre uker).
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Bare for å være vanskelig. Det heter ikke moms lengre, men MVA =)
 

hansson

Langveisfarende

Soon rich

New Member
Hei,

Takker for svar! Da lurer jeg egentlig bare på om man må betale moms for all omsetning når man da først har nådd 50k grensen eller om man bare da starter å legge til moms etter at grensen er nådd? Det vil si, kan jeg trygt la være å kreve moms fra kunder inntil 50 k grensen er nådd, å ikke risikere å måtte tilbakebetale moms for de første 50 000 til staten? Det vil gjerne ta meg sånn 2-3 måneder før jeg når moms grensen.
 

hansson

Langveisfarende
Ingen moms på det du allerede har fakturert før 50 000. Du skriver det som om moms er noe du kan velge å hive inn, men det er høyst ulovlig (og straffbart) å fakturere mva før du er blitt mva-registrert. På samme måte som det er høyst ulovlig å ikke fakturere det når du er pålagt å gjøre det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hei,

Takker for svar! Da lurer jeg egentlig bare på om man må betale moms for all omsetning når man da først har nådd 50k grensen eller om man bare da starter å legge til moms etter at grensen er nådd? Det vil si, kan jeg trygt la være å kreve moms fra kunder inntil 50 k grensen er nådd, å ikke risikere å måtte tilbakebetale moms for de første 50 000 til staten? Det vil gjerne ta meg sånn 2-3 måneder før jeg når moms grensen.

Ja.

For mer informasjon kan du ringe Narviktelefonene (næringsdep), som du finner på bedin.no. De vil gi deg samme info som du har fått i denne tråden.

Så vidt jeg husker skal du legge MVA på den fakturaen som gjør at du overstiger omsetningsgrensen. Så har du omsatt for 49500,- skal neste faktura (dersom denne er over 500 kr) påføres MVA etter gjeldende sats (stort sett 25%).
 

tveiten

Medlem
Alt etter hva slags produkter du skal selge så kan jo "25% produktrabatt pga ingen moms" kampanje i starten være en kul sak! :)

Når det gjelder mva så er min oppfatning lik som flere av dem her, at det skal faktureres mva av den fakturaen som gjør at omsetningsbeløpet overstiger de kr 50 000.

Når du har nådd mva grensen så kan du også søke om å få tilbakebetalt mva som du har betalt for innkjøp før du nådde grensen, jeg har fått innvilget det hver gang.

Du bør dog som spikre anbefaler få noen som kan dette godt til å forklare mva for deg da det er nyttig som bedriftseier å kunne godt. :)

Lykke til!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Alt etter hva slags produkter du skal selge så kan jo "25% produktrabatt pga ingen moms" kampanje i starten være en kul sak! :)

Når det gjelder mva så er min oppfatning lik som flere av dem her, at det skal faktureres mva av den fakturaen som gjør at omsetningsbeløpet overstiger de kr 50 000.

Når du har nådd mva grensen så kan du også søke om å få tilbakebetalt mva som du har betalt for innkjøp før du nådde grensen, jeg har fått innvilget det hver gang.

Du bør dog som spikre anbefaler få noen som kan dette godt til å forklare mva for deg da det er nyttig som bedriftseier å kunne godt. :)

Lykke til!

Vel å merke så blir det IKKE 25% rabatt ... det blir 20%.

Hvis en vare koster 100kr før mva, så legger du til 25% mva, da kommer du til 125kr, som blir utpris ink.mva. Men 25% av 125kr er naturligvis mer enn 25% av 100kr. Derfor kan du ikke trekke fra 25% for å finne prisen før mva.

Så, hvis du skal trekke fra mva på en pris som inkluderer mva blir det 20% du må trekke fra :)
 

Miniforetak

Medlem
Apropos når du har plikt til å registrere deg, hentet fra en artikkel i abonnentsonen hos Miniforetak.no:

"Etter at den nye samordnede registermeldingen ble tatt i bruk på Altinn på nyåret 2010, inntrer plikten til å registrere virksomheten i merverdiavgiftsregisteret først når avgiftspliktig omsetning har oversteget beløpsgrensa på 50.000 kroner.

I praksis innebærer dette at dokumentasjon av omsetningen må legges ved for å få sendt inn registermeldinga, skriver Skatteetaten. Dette innebærer en justering i retning av et mer tydelig regelverk, etter som du tidligere skulle registrere deg idet du passerte grensa."
 
Topp