Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Natta Kudos

Wilma

Medlem
I dag ble anbefalingstjenesten til ITavisen, Kudos, lagt ned. Årsaken var at tjenesten ble kuppet av profesjonelle bloggere og andre i direkte konkurranse med ITavisen. Kilde: kudos legges ned

Dette er den andre "delings"-tjenesten som legges ned i Norge på kort tid. Bloggrevyen var først ute tidligere i år.

Dette viser kanskje at slike tjenester ikke er økonomisk bærende her til lands. Lurer på om blogglisten også vil legges ned.

Kjedelig er det uansett. Kudos var en fin tjeneste hvor man kunne finne gullegg, overvåke konkurranse og legge inn saker for å få indeksert det fort.
 

zapotek

Medlem
Jeg vil påstå at tjenesten var latterlig dårlig drevet. Kunne ikke vært så veldig vanskelig å svartelista de domenene som la inn absoultt alle sakene sine der, for så å game dem til topps.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Må jo si jeg reagerer litt på hvordan Tore (Itavisen's redaktør) svarer på følgende i kommentarfeltet under artikkelen.

Fra en leser skrev:
IT-avisen tjener jo penger på at vi er her. Skal dere legge ned ITavisen også?

Svar til leser fra redaktør skrev:
ITavisen tjener ikke penger på leserne, men på annonsørene.
 

tyr897

Medlem
Tore Nesets kommentarer har vel aldri vært blant de mest skarpsindige.

Er forøvrig enig med zapotek, kudos var dårlig utviklet og dårlig drevet - og kunne tatt en annen retning dersom viljen hadde vært tilstede.
 

Wilma

Medlem
zapotek: Jepp, og blokkere dobbeltstemmer basert på annet enn cookies. Er sikker på at folk frivillig ville moderert tjenesten også, hadde de spurt.

Atle: Ja, han er tydeligvis meget lavpannet som ikke ser sammenhengen mellom trafikk og annonsører, hehe.
 

Wilma

Medlem
zapotak: Så absolutt, ikke reint få heller. :) Dette kan by på oppgang i antall webmastere som begynner med artikkelmarkedsføring. Det levner også rom for en ny og bedre tjeneste. Om det ikke er mye penger å tjene direkte på tjenesten, så vil man i alle fall kunne bygge merkevaren sin. Type "Kudos2 presenteres av Eplebutikken".

Jeg likte å ha et "snapshot" dag for dag av hva som foregikk i norsk webverden. Leser mer av norske webmastere enn profesjonelle medier. Kvaliteten er ofte langt høyere hos de små, da de vet hva kvalitet er.
 
Sist redigert:

Frode

Medlem
Twingly forsvant fra dagbladet, nå er kudos borte... Godt innhold blir bare mer og mer viktig for å skaffe seg trafikk.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tror ingen andre enn de som kjører disse "annonse-hore-twingly-kudos-bloggene" kommer til å savne kudos. Tjenesten var jo verdiløs for vanlige brukere. Umulig å finne godt innhold, kilovis med spam pga elendig sikkehet, osv.

I know. Da jeg drev med blogging for et år siden lå jeg alltid på toppen kudos med tulleinnleggene mine. Ikke fordi de var gode, men fordi jeg jukset dem opp. Fordi det var så himla enkelt.

Personlig har jeg ikke vært inne på kudos på sikkert et år, og da var det vel mest et uhell tror jeg.
 

skogtrollet

Medlem
Hvis de bare hadda konsekvent bannet alle brukere som la opp spam. Og samtidig bannet alle domener med åpenbare "tjene-penger" motiv. Og i tillegg la inn en sperre for hvor mange kudoser hver enkelt ip adresse kunne ha gitt. Så hadde det fungert bra.

Jeg forstår ikke hvorfor blogrevyen og kudos ble lagt ned. Økonomisk ikke bærekraftig?? Det koster jo bare webhotell og domene. Så lenge koden fungerer, trengs det ikke noen ansatte.

Man kunne ha forfremmet flinke brukere til moderatorer, og holdt et lite øye ved dem.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg er sikker på at hvis det er noen her som kan lage og drifte en slik tjeneste som blir god redaksjonelt, så er It-avisen sikkert med på et samarbeid! Men, tror nok man må bevise først at det er en levedyktig tjeneste når det gjelder kvalitet.

At Tore Neset ikke forstår at leserne kommer før annonsørene får vi håpe bare var et sleivet spark i feil retning. Det er ingen tvil om at leserne må være der for at annonsørene skal legge penger i kassen!
 

zapotek

Medlem
Kudos var uansett ikke godt nok markedsført imot den jevne nettbruker. Det fantes jo omtrent ikke saker innpå der som ikke var lagt inn av folk som promoterte sin egen side. Eller for å si det på en anne måte, hadde de klart å luke ut alt av spam, så ville det kommet inn 2-3 saker i uka maks!
 

jeffdonk

Medlem
kanskje jeg bare skal sette opp en norsk tjeneste som kjører på pligg :) men, er vel begrenset med inntektsmuligheter
 
P

Petter - neppe.no

Guest
Ping-tjeneste

Jeffdonk: Sånn som feks blopp.no?
 

kongen

kongemedlem
Hvorfor brukte dere kudos i det heletatt egentlig?
Brukte dere det for å markedsføre deres egen blogg til andre bloggere som har de akkurat samme affiliate annonsene på sin blogg? Hva var egentlig greia med kudos?
 
Topp