Kjapp og trygg hosting for Wordpress

nettbutikk regnskap

spelley

Medlem
Hei,
jobber med en nettbutikk hvor jeg skal selge produkter innen sjangeren: elektro.
Jeg kommer til å benytte meg av en grossist i Norge.
Tror jeg har kontroll på det meste, bortsett fra føring av inntekter, utgifter og mva.
Hvordan fungerer det med mva? kjøper en kunde vare til 2000.- eks mva, blir det 500.- i mva. Hva skal jeg gjøre med mva`en?
Hvordan skal jeg bokføre?
Har leitet en del på nettet uten å finne svar. Finner mye informasjon om alt bortsett fra regnskapsdelen.
 

Dseller

Medlem
Har selv ikke kommet til det stadiet at jeg må føre regnskap enda, men de 500,- regner jeg med at det er vanlig og sette på en egen konto/sparekonto

så om du selger for 30k første mnd så må du sette 6000 på en egen konto


EDIT: leste feil så svaret mitt er nok ikke mye til hjelp :eek::eek:
:eek:
:eek:
 
Sist redigert:

ptomter

Medlem
Hei Spelly,
Det lureste for å få ting regnsksmessig riktig bokført er å invistere i et regnskapsprogram, som holder styr på de ulike bokføringskontoene automatisk. Hvor du da fører eventuelle inkommende / utgående regninger (bilag) og dermed blir ette bokført riktig. Når du da skal betale mva. så vil du da se om du har til gode eller må betale ut i fra regnskapsprogrammet. De aller fleste online regnskapsprgram har også integrasjonsmuligheter mot nettbutikken, slik at når en ordre først blir laget der, blir denne opprettet i økonomisystemet og bokført riktig.

Når det kommer til MVA, så er det slik at for større bedrifter pleier de ha en adskilt konto, men for mindre bedrifter/enkeltmannsforetak, kan man godt ha dette på samme konto men cluet er å ha kontroll, slik at du ikke bruker mer enn det du har og eventuelt skylder.

Husk at du har innkommende og utgående mva. som regnes mot hverandre, så det er ikke sagt at det er det du får i inngående som du da skal betale.

Et online regnskapsprogram som du kan integrere mot din nettbutikk med Regnskap og faktura som du trenger ligger ca. mellom 100-150 kroner i måneden litt avhengig av hvilket program og løsning du velger, og er absolutt å anbefale. Det blir fort dyrere for deg om du skal ha noen i etterkant til å føre ting riktig hvis du får bokettersyn (som er tilfeldig hvem som får).
 

spelley

Medlem
Hei Spelly,
Det lureste for å få ting regnsksmessig riktig bokført er å invistere i et regnskapsprogram, som holder styr på de ulike bokføringskontoene automatisk. Hvor du da fører eventuelle inkommende / utgående regninger (bilag) og dermed blir ette bokført riktig. Når du da skal betale mva. så vil du da se om du har til gode eller må betale ut i fra regnskapsprogrammet. De aller fleste online regnskapsprgram har også integrasjonsmuligheter mot nettbutikken, slik at når en ordre først blir laget der, blir denne opprettet i økonomisystemet og bokført riktig.

Når det kommer til MVA, så er det slik at for større bedrifter pleier de ha en adskilt konto, men for mindre bedrifter/enkeltmannsforetak, kan man godt ha dette på samme konto men cluet er å ha kontroll, slik at du ikke bruker mer enn det du har og eventuelt skylder.

Husk at du har innkommende og utgående mva. som regnes mot hverandre, så det er ikke sagt at det er det du får i inngående som du da skal betale.

Et online regnskapsprogram som du kan integrere mot din nettbutikk med Regnskap og faktura som du trenger ligger ca. mellom 100-150 kroner i måneden litt avhengig av hvilket program og løsning du velger, og er absolutt å anbefale. Det blir fort dyrere for deg om du skal ha noen i etterkant til å føre ting riktig hvis du får bokettersyn (som er tilfeldig hvem som får).

Takker for meget godt svar.
Ser det kan være en ide å invistere i et regnskapsprogram og sette mva inn på en egen konto.
Ellers: er det ikke mulig å føre regnskap i excel? Jeg kommer ikke til å ha noen varelager, sender bare bestillingen til grossisten, så tar de seg av sending av vare. Så utgiftene kommer primært til å bli utstyr til firmaet og webhotell.
 

Dseller

Medlem
Takker for meget godt svar.
Ser det kan være en ide å invistere i et regnskapsprogram og sette mva inn på en egen konto.
Ellers: er det ikke mulig å føre regnskap i excel? Jeg kommer ikke til å ha noen varelager, sender bare bestillingen til grossisten, så tar de seg av sending av vare. Så utgiftene kommer primært til å bli utstyr til firmaet og webhotell.

joa, du kan vel bruke xl men da kan man vel ikke ha mer enn 40 bokføringen per år.

shot me if i'm wrong
 

ptomter

Medlem
Det er ikke noen begrensning i hvor mange bilag/ osv du kan føre i Excel. For den saks skyld kunne du ha ført det i vanlig notis blokk. Det som er viktig er at det regnskapsmessig følger de forskrifter som skal til, og hvis du skulle være en av de heldige å bli plukket ut at alt er på stell. Dette i form av bilagsnummering, inngående/utgående mva. Avskrivninger av utstyr osv osv. Derfor er det en "liten" invistering å bruke maks 150 kroner i måneden for å få gjort alt riktig, da det ofte koster mer å rydde opp i etterkant.
 
Topp