Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen som vil hjelpe til? Noen gode ideer? Noen som har tro på dette?

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har lenge gått rundt med tanker om et bloggnettverk i magen. Ala det man finner for engelskspråklige blogger, som for eksempel b5media og 9rules, bare at dette nettverket skulle vært for norske bloggere.

Fordelen med å tilhøre et nettverk er flere, men jeg skal skissere de to viktigste:
1. Muligheter for annonsering. Det sier seg egentlig selv at et nettverk av 100 blogger med en samlet trafikk i hundre-tusen-klassen har større verdi i annonsemarkedet enn de enkelte bloggene hver for seg ville hatt.
2. Bloggere kan få hjelp av andre bloggere til for eksempel ideer om alt fra bloggdesign til ting å skrive om. Gjesteblogging, altså at bloggere blogger hos hverandre, er også mulig gjennom et slikt nettverk.

I Usa er dette big business. Skaperne av b5media er millionærer hele gjengen. Det er urealistisk for en norsk versjon av et slikt nettverk, men alle monner drar og den greia der.

Slik tenker jeg at bloggnettverket skulle fungert:
1. Bloggere kunne enten bli invitert med, eller eventuelt søke selv. Det måtte ha vært opptakskrav for å bli med, for å holde en viss kvalitet over det hele. Opptakskravene kunne for eksempel vært hyppighet på posting, kvalitet på poster, hvilket tema blogges det om, etc.
2. Bloggnettverket måtte ha en eller flere personer til å forhandle fram avtaler med annonsører, kontakte annonsører, osv. Man måtte rett og slett hatt noen som hadde styrt hele greia til daglig. Dette blir jo fort den som starter dette, men alle trenger jo hjelp og den greia der.
3. I bloggnettverkene er det vanlig at bloggerne beholder én del av annonsepengene, mens én del går tilbake til nettverket. Slik ville nettverket tjent penger.


Litt løst formulert dette kanskje? Men, dere skjønner vel skissa? Noen tanker om et sånt prosjekt? Ville det fungert her på berget? Noen som kunne tenke seg å bli med i et sånt prosjekt, enten som blogger eller (styre)medlem?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg liker idéen, blogging tar jo trossalt bare av mer og mer i Norge.

Jeg kunne gjerne tenke meg å bidra til at et slikt prosjekt når internett her i Norge, men selv om jeg har kompetansen til å utvikle noe slikt, så har jeg ikke tid for øyeblikket.

Men jeg kan gjerne bidra med testinger, da jeg har to blogger jeg stiller til disposisjon. Har du med noen flere? Eventuelt har du kunnskapene for å utvikle noe slikt selv?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er ennå på tankestadiet, jeg jobber nemlig jæææævla tregt, så har ingen med ennå. Forsåvidt helt greit, da en eller annen uansett må ta initiativet for å starte dette. Denne en eller annen kan jo fort bli meg.

Angående kompetanse:
Ja, forsåvidt. Kanskje. Spørs hva du mener. Å sette opp en informasjonsportal er ikke vanskelig. Det greier jeg fint. Innmelding må jo uansett foregå via epost, kan jeg tenke meg, for å få en viss seriøsitet over det hele.

På informasjonsportalen kan jeg tenke meg at man viser de siste innleggene til de bloggene som er med i nettverket, sånn at portalen kanskje kan få litt trafikk også. De siste innleggene kan fint hentes via RSS-feed'en til bloggerne. Det skal nok gå greit.

Annonser er en litt annen sak. Man kan jo selvsagt bare sette opp phpAdsNew på serveren til nettverket, som alle i nettverket kan logge seg på og hente annonsekoder fra. Det går jo muligens an. Det er systemet rundt annonsering jeg forsåvidt har betenkeligheter med om hvordan man skal få best mulig. Det må jo være enkelt og greit, men samtidig være kraftig nok til at man får statistikk og sånt å vise annonsørene. Å selge inn annonser kan kanskje også by på problemer, sånn i starten i hvertfall.

Men, jeg har forsåvidt noen ideer rundt dette. For eksempel kunne man bare brukt den samme annonsekoden på alle bloggene i nettverket. Annonsekoden hadde da vist akkurat den samme annonsen på alle bloggene i nettverket. Noen nettverk gjør allerede dette, som for eksempel the deck.

Tar gjerne imot innspill om hvordan annonsesamkjøringen skulle foregått. Hvordan ville du hatt det, liksom?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Finnes vel allerede..

Dette er vel ikke så veldig forskjellige fra blogg.no o.l. tjenester bortsett fra at du ønsker å ha et filter for å finne "de riktige" til å blogge!

Å skape slike nettverk er jo helt klart trafikkskapere og man kan gjøre penger på det!
Som annonsesystem kan du bruke f.eks AdTech som gir deg rapporter og muligheter i både øst og vest!

Lykke til!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ok, dette er en gammel post, men jeg har valgt å starte med å fokusere på et slikt bloggnettverk etter nyttår. Dvs at jeg tenker og designet og slikt i jula. Har bare et par oppdrag jeg må bli ferdig med først, og som jeg blir ferdig med ganske straks.

Jeg starter bloggnettverk. Men, jeg vil ikke gjøre det alene. Hovedsaklig fordi det er kjedelig med et nettverk som bare består av seg selv, meg selv og jeg.

Jeg tar på meg å designe portalen for nettverket, samt å hoste denne på min egen server. Portalen skal funke som en portal til nettverket, omtrent som en inngangsdør til bloggene som er i nettverket. Siste artikler blir hentet via RSS fra alle bloggene. Dessuten vil det være annonseinformasjon og info om nettverket og sånt. Se på b5media - a global blog network så skjønner du skissa.

Vi gjør dette akkurat som Technett og 5media. Det blir en header med linker til nettverket, og så deler vi annonseplasser. Har ikke bestemt meg for om man også skal tvinges til å dele design (det må man som medlem i eks b5media), men det kan tenkes at man kan ha noen retningslinjer. Jeg tenker også en footer med feeds fra blogger i samme kategori i nettverket (dette har bloggene i b5media eks).

Så, det er ennå litt løst dette her. Og det jeg vil fram til er vel egentlig, hvem vil være med?

Send en pm, eller kontakt meg på:

post@peterandrejensen.no

eller bare skriv her i posten.
 

picxx

Well-Known Member
Denne tråden har faktisk gått meg hus forbi, men jeg er gjerne med på noe slikt.
Om du trenger "grunt-hjelp" (slave work) er jeg også villig til å stille med min minimale kompetanse (jeg vet litt....om alt for mye).

Når det gjelder annonsering via et slikt nettverk har man faktisk ekstremt mye å spille på.
En kan selge inn blog plugs, blog poster, annonser, hardlinks, nøkkelordstuffings etc. så det å kun basere inntekt på evt. tradisjonell annonsering trengs ikke gjøres.. :)
 
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
høres ut som en genial ide!! (siden jeg har hatt akkuratt den samme ideen selv en stund, hehe).

Jeg kan gjerne være med å bidra med diverse ting (er ikke så mye jeg kan da desverre)
Photoshop, CSS og (X)HTML.

ta kontakt om du har bruk for meg:p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg trenger først og fremst bloggere som har eksisterende blogger, det er prioritet nr 1 i første omgang. Altså å skaffe selve "nettverket" av blogger og nettsider, jeg stiller selv med agurkposten.

Interesserte bes herved melde sin interesse og eventuelt opplyse hvilken blogg/nettside som kan innlemmes i nettverket. Helst bør man favne så bredt rent tematisk som mulig, men vi får se hvem som melder seg.

Send meg en pm hvis du ikke vil melde deg opp her på forumet, eller bare legg inn en post her i tråden.

Eventuelt: post@peterandrejensen.no for epost.
msn: peterandrejensen@msn.com
 

picxx

Well-Known Member
Vel, jeg kan vel melde på minst 2 kanskje 3 blogger med greitt innhold, sålenge du tar agurkposten ;)

49studio.com
norskeplugins.com
sideblikk.com

har også en god del andre om det ikke er så viktig å skrive hvert ord selv:)

edit: jeg kan sikkert også ta endel gruntwork om du vil slippe det.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Ok, har fått noen interesserte til å melde seg nå, så langt nærmer vi oss ca 10 interesserte blogger - som spenner seg tematisk fra humor til webgreier. Ærlig talt så er det vel mest humor og webgreier.

Det vi trenger nå er et catchy navn på nettverket,
så kan jeg lage logo (eventuelt at noen mer talentfulle enn meg lager den), bestille domener og sette opp portalen. Dette er et fin-fint prosjekt for meg nå i jula.

Personlig har jeg veldig dårlige erfaringer med å velge navn på slikt.
Hvis det er jeg som velger altså. Jeg er god på å finne på tullenavn, men hvis det skal være seriøst blir jeg ofte målløs. For å illustrere hva jeg mener så var navnene på bowlinglaget jeg spilte på noen sesonger de følgende:

ABS (Alta Bowlingsenter) - Ikke funnet på av meg. Jeg var ikke med denne sesongen.

Skrubbsår (min første sesong)
Sverige-Kina 6-1 (min andre sesong)
Janne Tuven (min tredje.. hun var håndballspiller og så syntes jeg hun var pen. Vi lagde faktisk t-skjorter med logo og prøvde å få henne opp til alta og stille som cheerleader. Jeg ringte faktisk Norges håndballforbund.. det gikk nesten..=))

Så.. seriøse navn.. kom med noen forslag...
 

picxx

Well-Known Member
Tenkte du på .com domene eller .no (evt. .eu) domene?

Om det ikke skal være .com kan jo f.eks. c6media.no (eksplosiv blogging!) være noe?
 

peterandrej

pensjonert moderator
domenet bør være ledig både i .com og .no versjon. Blir vel å registrere begge tipper jeg. Men vi markedsfører oss mot norge og mot et norskt publikum, så det blir .no vi går for i markedsføringen.

Jeg ønsker meg et navn som:
  • skiller seg fra de normale blogg.no, weblog.no, bloggnorge osv.
  • er litt hipt, annerledes og spennende
  • ikke høres "data" eller "geek" ut
c6media er et godt forslag, men jeg tente ikke umiddelbart på det. Det høres litt geek ut (forkortelser er geek..bare tenk på alle dingser som har GSM, GPRS, WI-FI, osv..). Dessuten er det veldig "hardt", i den forstand at det høres "firma" ut.

Forbildet mitt i denne saken er vel The Deck.
The DECK the premier advertising network for reaching creative, web and design professionals

Navnet er kort, hipt og forholdsvis kult. Annonseløsningen er jo også genial med å tilby 1 eneste annonseplass på alle sidene i nettverket til en ublu pris, i motsetning til eks b5media som selger millioner av annonser til småtterier pr annonseplass selger thedeck altså kun 1 plass til en desto høyere pris. Da blir annonsøren unik, og ikke bare 1 av mange, ikke sant?

Kanskje en løsning?

Navnet kan kanskje spinne litt på at vi som skal starte dette alle sammen mer eller mindre sitter på "gutterommet" og er freelancere i større eller mindre grad. Misforstå meg rett her altså. Og så er det også sånn at de bloggerne jeg kommer til å invitere til å være med overhodet ikke driver med blogging som levebrød.
 

picxx

Well-Known Member
Løsningen angående annonseringen var jo en veldig god idè.
Ikke bare vil man kunne få inn større (og mere pengesterke) annonsører, men man slipper også en omfattende backendløsning (openads er jo en god løsning i alle tilfeller?) hvor man hele tiden skal passe på en mengde forkjellige annonsører og publishere.

Angående navn er jeg ingen spesialist, men sjekket et par nå, og de er ledige som .com og .no (hadde vært flott med innspill fra flere angående navnet....jo flere å velge i jo bedre) - så får man bare håpe at ikke en eller annen idiot som leser her snapper navnene så fort de blir presentert.
Også kjekt med tilbakemeldinger fra deg peter, da jeg mest sannsnynlig kommer til å regge noe av dette selv om du ikke bruker det.

- frifront (Fri Front)
- インターネット
- webguruene
- vriotter

vel, fantasien vil ikke jobbe på lag i natt, så det ble ikke allverden (personlig kan jeg ikke si jeg var skikkelig begeistret for noen av disse...)
 

peterandrej

pensjonert moderator
av de du nevner er vel det siste det som tenner meg mest. vri8'er. eneste problemet er at vi da kanskje må registrere både vri8er.no, vriåtter.no og vriotter.no fordi folk som kjent taster url'er feil. og det er et stort problem, så det dropper vi.

hva er de "kinesiske" tegnene forresten?
 
Topp