Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen spørsmål vedrørende priser på webdesign m.m.

thenovice

New Member
Hei,

Jeg har startet et eget firma og har hørt av meg til et selskap som designer websider og det jeg lurer på er om noen her på forumet kan svare på hvis prisene vi har fått er ok.

Prisoverslag de leverte for planeringsstadie var:

Pris på 4500 kr ekskl. moms får design av en enkel logo.

Pris på 20.000 kr ekskl. moms for planering og utvikling av Sitemap, wireframes og spesifikasjoner inkl et personlig møte med designer. En omgang med forendringer inngår i prisen.

Pris på 17.500 kr ekskl. moms for å designe/formgi 2-3 sider av wireframes. En omgang med forendringer inngår i prisen.

Etter dette arbeidet er ferdig kan de gi et mer eksakt pris for programmeringen av siden.

De har estimert prisen på total utvikling til et websiden til mellom 115.000 til 170.000 ekskl. moms. men da inkludert de prisene som står over. Et mer eksakt pris kan vi ikke få før planeringen er ferdig.

Det handler om en database webside bygget i passende CMS viket de velger den som passer best for vår side. Den inneholder ca 15 sider og har funksjoner som registrering/innlogging, søkfunksjoner, oppladnings av bilder, lyd, video- og andre typer filer. Logg av besøkende, integrert Paypal, nyhetsbrev og en del andre funksjoner.

Noen tanker kring dette priset?

Har et spørsmål til, når et webbyrå designer å programmerer en webside er det da vanlig at de har eierrett på koden og websiden og du kun har brukerrett.

Setter pris på hvis noen kommer med litt tilbakemeldinger : )
 

peterandrej

pensjonert moderator
De har estimert prisen på total utvikling til et websiden til mellom 115.000 til 170.000 ekskl. moms. men da inkludert de prisene som står over. Et mer eksakt pris kan vi ikke få før planeringen er ferdig.

Noen tanker kring dette priset?

Dersom byrået som leverer websiden er blant de ypperste i landet så er jo ikke den prisen der så ille. Da tar jeg for gitt at kvaliteten blir opp mot det man kan se på nettsidene til DnbNor, Statoil, m.fl. Det er opp i denne klassen du bør forvente å ligge.

Jeg hadde nok gjort jobben for vel 1/10 av den summen, men jeg leverer da også kvalitet som ligger LANGT under det man får hos de ypperste byråene i landet. Jeg vet heller ikke om noen her på WF som leverer websider i det prissegmentet du kan vise til her.

Hvis byrået du har fått pristilbudet fra ikke leverer til landets største bedrifter ville jeg tenkt meg to ganger om før jeg engasjerte dem. Med det prisnivået der tar jeg det for gitt at du finner MANGE velkjente, større bedrifter i deres portefølje.

Og da er det sånn at skal du leke med de store gutta, så koster det penger. Jeg vet bl.a om et prosjekt jeg nylig jobbet litt på som har en kostnadsramme på en halv million, så det er ikke uvanlig med slike summer på webutvikling til litt større bedrifter eller organisasjoner.

Har et spørsmål til, når et webbyrå designer å programmerer en webside er det da vanlig at de har eierrett på koden og websiden og du kun har brukerrett.

Helt vanlig. Det er VELDIG uvanlig at kjøper får med noe MER enn bruksrett, faktisk.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Selskapet som jeg er i kontakt med heter SmallTownmedia

Referenser kan ses her: Smalltown Media | Webbyrå | Portfolio

Det er et svensk selskap men valuta kursen er allerede medregnet i prisene jeg skrev i første posten.

Det var en merkelig portefølje-side de hadde, for på kundelisten listes jo flere MEGET verdifulle referanser (BBC, McDonald's, Samsonite, Motorola, m.fl) og det er jo soleklart at disse MÅ de jo vise fram! Når de ikke gjør det får det meg til å tenke at de ikke har levert rare greiene til BBC. Kanskje bare et lite rådgivningsoppdrag?

For all del; portefølje-siden inneholdt sider av høy kvalitet, men hadde jeg gjort en jobb for BBC hadde jeg vel puttet den i porteføljen før "Hages TV Video" for å si det sånn.
 

allegretto

Medlem
De funksjonene du nevner (registrering/innlogging, søkfunksjoner, oppladnings av bilder, lyd, video- og andre typer filer. Logg av besøkende, integrert Paypal, nyhetsbrev og en del andre funksjoner.) er forholdsvis enkle å implementere. Derfor synest jeg de har priset seg vel høyt. Men for all del, de har svært bra og moderne design på samtlige nettsider i sin portefølje.

Holder selv på å utvikle en tilsvarende firmaside (omtrent samme funksjonalitet, og med bruerhåndtering/dokumenthåndtering) til ca 1/3 av prisen.

Har de egenutviklet CMS? I såfall, spørr om å få teste ut en demo om mulig.
 

thenovice

New Member
Tror de satser mye på å lage grafiske profiler så kan være at de har laget noe grafisk til disse store kundene. Det er noe jeg ikke lagt merke til men skal spørre dem. De ønsket først at vi skulle ta frem en større grafisk profil før vi gikk videre med webutviklingen. Før en full grafisk profil tok de 60.000 svenske kroner eksl. Moms. Vi valgte å kun designe en logo og ta frem farger for websiden da brevmaler osv er lite aktuelt for selskapet.

De har tilgang til flere CMS men har nemt MODx som det første alternativet. Har lest om det og sett at det har fått litt blandet med kritikk. Når jeg sa dette sa de at da kan de velge et annet CMS til oss.
 

Kassimaja

Geocacher
Bare en liten ting. Husk at siden dette er et svensk firma som leverer varer fra Sverige til Norge skal du ikke betale MVA. I alle fall ikke ennå...
 

Kassimaja

Geocacher
Takk så lenge for alle gode innlegg, har du muligheter å utdype dette litt mer?

Jeg var kanskje litt kjapp,men det jeg mente var at du ikke skal betale svensk MVA. Mulig du skal betale norsk MVA, men denne vil du jo få tilbake så sant du er registrert i MVA registeret.
 

thenovice

New Member
Det er et nystarta selskap så er ikke registrert i mva register. Er kun en tjeneste vi skal betale for i Sverige, websiden skal ha webhotell i Sverige eller UK. Bør kanskje kontakte noen og finne ut av dette med momsen før vi regner noe mer på priser fra Sverige eller er det noen her på forumet som har kunnskap?
 
Vil bare legge til at jeg laget en ModX nettside til en kunde engang, og han var svært fornøyd med kontrollpanelet. Det finnes forresten to forskjellige versjoner som heter Evolution og Revolution. Har ikke prøvd Revolution enda, så kan ikke si noe om den.

Jeg synes forresten portfolioen deres var lekker.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Siden jeg har fingeren på avtrekkeren, og leser "jeg har startet et firma og har forhørt meg med et webdesign-firma", er min anbefaling: legg ut et forespørsel her på forumet i aktuell kategori, og jeg er sikker på du ville fått gode tilbud, ihvertfall 100k under det du nå har fått av dette ene firma. Hva var grunnen til at du spørte dette selskapet til å begynne med forresten?

Om noen folk her på WF: Petter Andre er flink og har funnet og valgt en nisje. Passer du inn der ville jeg anbefalt ham. Tonny (som driver WF) kan garantert også hjelpe deg. Jeg kan også hjelpe deg, men jeg er litt sprengt akkurat nå. Det er flere som er virkelig dyktige, og som ikke trenger å betale toppleilighet på Oslo Vest. Og mange kan sikkert henvise deg til andre.

Ellers synes jeg at vi ikke må overdrive at "de store designburå vet hva de gjør", men det er faktisk en del ganger at de ikke vet hva de gjør også. Jeg har jobbet for "de store gutta". Bedriftens "låste" verdier ligger ikke i de ansatte men i kundekontraktene og omdømme i markedet. Jeg ville påstå at du finner vel så mange virkelig dyktige her på WF, og til syvende og sist trenger du bare en.

Risiko'en du tar er at det du jobber sammen med et bittelite enk / nuf / as med 1 ansatte, og det kan være et problem når vedkommende havner på sykehuset. Men siden "the state of the art" nå er at man bruker WF/Joomla eller et lignende Open Source CMS samt at man i stor grad benytter seg av standard funksjonalitet, så er som regel ikke noe problem å la andre overta et prosjekt.
Velger du et større firma så er risikoen der, men tas av firmaet og ikke deg (men jeg har jobbet på prosjekt selv som hadde slitet ut noen utviklere før meg, det er ikke uvanlig).

Men det er vel bare jeg som føler for å skrive noe en mandagskveld :p
 

hansson

Langveisfarende
Helt enig med Pong. De store firmaene betaler en hel haug med dresskledde selgere som sendes ut for å møte konsernledelser som har enorme budsjetter men null peiling på web. Derfor blir prisnivået kunstig høyt. Det eneste jeg syntes var ok var prisen på logoen. Den var nesten mistenkelig lav i forhold til resten.
 
Topp