Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk dropshipping med norsk leverandør?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Boyscout

New Member
Finnes det impotører eller grossister i Norge som kunne tenke seg å tilby dropshipping tror dere? Hvis andre markedsfører og selger produktet burde jo en importør egentlig juble for jobben som alle er gjort uten at det koster de noe. Noen som vet om noen slike firmaer?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
PM sendt.

Kan være jeg tenker feil her, men tror at du nesten er nødt til å være momsregistrert.
Hvis du selger en vare for 100 nok uten mva og din dropshipper fakturerer deg for 80 uten mva så må du betale din dropshipper 100 inkl (og siden du ikke er momsregistrert får du ikke noe tilbake).

Så hvis du ikke er momsregistrert er det bedre å ingå en affiliate-lignende avtale der du får betalt for å få i boks et salg, og gå over til drop-shipping etterhvert.
 

Boyscout

New Member
Ja er med på den. Men tenk fordelen hvis en importør i Norge hadde stilt disponibelt hele sitt varelager for drop shipping interresserte. Rask levering, alt er faktisk klargjort for norsk marked og kundegrupper. Lettere garanti/reklamasjonsordninger. Tror det er mange små til mellomstore web butikker som kunne gledet seg over slikt tilbud. Har vel på følelsen at det er slik de store også til en hvis grad fungerer. Et eller annet stort sentrallager et sted og får bestilt inn etterhvert. Samme type ordning men i mindere skala til hjelp for de små, skape litt kaos i markedene :).

Men vet ikke hva som kunne vært en praktisk fremgangsmåte for noe slikt. Setter pris på tilbakemeldinger.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har tenkt en del rundt det også. Det er ikke bare solskinn og roser - eller så har rosene ihvertfall noe som kan stikke litt.

Når det gjelder garanti og reklamasjon sett i dropshipping-lys så tenker jeg slik:
* når jeg tilbyr en vare på en nettside og en forbruker kjøper, så inngår vi en kjøpskontrakt: kjøperen er forpliktet til å betale, jeg er forpliktet til å levere. Kontrakten er i første omgang ordrebekreftelsen og senere fakturaen.
* kunden har reklamasjonsrett og returrett, og forholder seg til meg.
* jeg har garanti og forholder meg til leverandøren (som dropshippet dette for meg).

Det betyr:
* Hvis en kunde velger å returnere varen så taper jeg transport-kostnaden til kunden (kunden er ansvarlig for retur-kostnaden).
* Hvis varen går i stykker innenfor reklamasjonsperioden men utenfor garantiperioden så taper jeg hele salgssummen +transport.

Dette er jo forsåvidt uavhengig av hvor lageret er (bare at ting kompliseres litt når lageret er utenfor norges grenser).

Tror ikke jeg tar så veldig feil her, i teori. Men aner ikke hvordan det fungerer i praksis: noen her som bruker en dropshipper og hvordan fungerer dette i praksis?
Står disse ting nevnt i kontrakten (og hvordan ser en slik kontrakt ut?)
 

picxx

Well-Known Member
Så hvis du ikke er momsregistrert er det bedre å ingå en affiliate-lignende avtale der du får betalt for å få i boks et salg, og gå over til drop-shipping etterhvert.

Man trenger jo ikke blande inn moms for å dropshippe.
Man betaler bare utsalgsprisen hos den man dropshipper fra, legger på avanse og inntektsfører profitten. Blir jo nesten som å kjøpe inn en masse varer på nille og selge det videre, med avanse, på f.eks. qxl.
Forskjellen på en affiliateavtale og en dropshipperavtale er jo at man som dropshipper setter sin "provisjon" selv.
 

hohohoo

Medlem
Tech Data har en slik løsning. Men her er også selve nettbutikken basert på Tech Data sin. Så legger man på egen design, logo, betingelser og velger hvilke varer man ønsker å ha med.

Mere innformasjon: Tech Data - E-handel
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp