Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk Magento

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Driver å snuser litt på et nettbutikk system som har fått litt publisitet i det siste og kunne gjerne tenke meg å høre om det er noen norske nettbutikker som har prøvd seg på Magento?

Selve programvaren ser flott ut og den har visstnok en norsk oversettelse som kan brukes allerede. Spørsmålet er bare om den er tilpasset Norge på andre måter, som betalingsmetoder og frakt?
 

haugslett

Medlem
Pussig sammentreff, jobber faktisk i disse dagene med å sette opp magento. Har ikke enda kommet meg til det punktet hvor jeg skal tune inn norsk frakt og betalingsmetoder, men tror det skal gå greit.

Programvaren virker helt grei, kanskje litt mer slit enn vanlig å få installert (om ikke alt går på skinner med en gang), men til gjengjeld har du et CMS som oppdaterer seg selv (Magento Connect).

Det du må passe på er at du har en server som støtter alle dependencies. Det hadde ikke jeg, så inntil videre har jeg satt opp en Ubuntu 8.04 server lokalt. Det gikk forresten heller ikke så altfor glatt.
Kan komme tilbake med en liten guide i morgen, om noen er interessert?


Den norske oversettelsen er forresten ikke komplett, men det bør ikke være problem, når du har mulighet til å bruke inline oversetter.
 

picxx

Well-Known Member
Skal sette opp en butikk i neste uke med denne plattformen.
(Privat)
Ser ikke etter støtte for netteller, men ting som payonneer, pp, payex etc... meget mulig det allerede er integrert, hva vet jeg :D
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er interessert i en guide. Noen norske hoster som støtter det kanskje?

Er også veldig interessert i å høre om du får til noe god løsning for fraktstyring osv. Jeg vet dem har paypal som betalingsløsning, noe som kanskje kan funke? DIBS er jo ganske utbredt så jeg vet ikke om det er et must for en nettbutikk å ha den løsningen eller ikke.
 

haugslett

Medlem
Ok, litt forsinket, men her er guiden for å installere Magento på lokal maskin, med Ubuntu 8.04 Desktop. Gi gjerne litt feedback om feil/mangler i guiden, da det meste er tatt ut ifra hukommelse.:)


1. Installer LAMP server
kan egentlig gjøres med å kjøre kommandoen sudo tasksel install lamp-server , men det funket ikke helt bra for min del. Moduler var ikke lastet på riktig måte, og Apache sa god natt med gjevne mellomrom. Jeg fant ut hvilke pakker lamp-server innehold og installerte med apt-get:

Kode:
sudo apt-get install apache2 mysql-client-5.0 libapache2-mod-php5 apache2.2-common apache2-utils php5-common libaprutil1 php5-mysql libmysqlclient15off libdbi-perl mysql-server libplrpc-perl mysql-server-5.0 libdbd-mysql-perl libnet-daemon-perl libapr1 libxml2 libpcre3 libpq5 apache2-mpm-prefork mysql-common

2. Installer Magento depencies
2.1
Kode:
sudo apt-get install make curl php5-curl php5-mcrypt php5-mhash php5-dev php-pear libmysqlclient15-dev php5-gd

2.2
Kode:
sudo pecl install http://pecl.php.net/get/PDO
Kode:
sudo pecl install pdo_mysql

2.2.
Legg til pdo og pdo_mysql i php.ini

Kode:
sudo nano /etc/php5/apache2/php.ini

Legg til dette i slutten av filen, og lagre med ctrl+O. Avslutt med ctrl+X:

extension=pdo.so
extension=pdo_mysql.so

3. Klargjør Apache
3.1
Legg til rewrite.load
Kode:
cd /etc/apache2/mods-enabled
sudo ln -s ../mods-available/rewrite.load
Om du får beskjed om at rewrite.load allerede er i denne mappen, kan du ignorere denne kommandoen.
3.2
La Magento bruke .htaccess
sudo nano /etc/apache2/sites-enabled/000-default

DocumentRoot /var/www/
<Directory />
Options FollowSymLinks
AllowOverride None Endre fra None til All
</Directory>
<Directory /var/www/>
Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
AllowOverride None (Endre fra None til All)
Order allow,deny
allow from all
</Directory>

3.3
Legg inn hostname
sudo nano /etc/apache2/conf.d/fqdn

Lim inn:

ServerName localhost

3.4

Reload Apache
Kode:
sudo /etc/init.d/apache2 force-reload

4. Legg til ny database

Kode:
sudo mysql -p
create database magento;[/CODE]
Kode:
grant all on magento.* to ‘magento’@’localhost’ identified by ‘magento’;
Kode:
flush privileges;
Kode:
quit



5. installer Magento

4.1
Last ned nyeste versjon, magento*.tar.bz2 fra Magento - Download Magento - Open Source eCommerce Evolved

Gå til mappen hvor magento*.tar.bz2 ligger og flytt til /var/www
Kode:
cd [COLOR="Red"]/sti/til/magento*.tar.bz2/[/COLOR]
Kode:
cd sudo mv magento*tar.bz2 /var/www/[/COLOR]

4.2
Pakk ut
Kode:
cd /var/www
Kode:
sudo tar -xf magento*.bz2

4.3
sett rettigheter
Kode:
sudo chown root magento -R
Kode:
sudo chgrp root magento -R
Kode:
sudo chmod o+w magento -R
(opplyste sjeler vil kanskje reagere på siste kommando, men dette må gjøres inntil videre, pga bug i magento.)

4.4
Sett opp
Kode:
cd magento
./pear mage-setup

4.5
sett rettigheter på nytt
Kode:
sudo chmod o+w ../magento -R

4.4
Da skulle det være klart til å endelig installere magento :)

Åpne en nettleser og gå til http://localhost/magento

Dette skal være straight forward for dere som kanskje har installert en og annen webapplikasjon fra før, men pass på at dere aktiverer Apache Rewrites og deaktiverer URL validation (husker ikke ordrett).
 

haugslett

Medlem
Synes alltid det er greiest å utvikle nettstedet lokalt, for å så legge ut på server. I dette tilfellet må jeg leie ny server som støtter alle modulene, og det koster penger å ha en server som står på tomgang ;)
 
Topp