Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NRK angriper Google's Gmail

timtim

Gründer
Ser på Forbrukerinspektørene på NRK idag 14.mai.
Der er hoved "nyheten" at postmannen leser posten din!!! "For slik er det med e-posten din"
Saken dreide seg om at Google ser etter ord brukt i mailen og viser målrettet reklame til e-post mottaker.

Les saken på nett her: Google leser e-posten din! - FBI - NRK

Personlig er jeg skuffet over FBI sin fremstilling. Det virker som de har hatt det fryktelig morsomt med å lage illustrasjonsinnslag om en postmann som åpner å leser personlige brev. Det blir for teit. Så spurte de folk på gaten. Hva syntes du om at google leser e-posten din? Oy så overraskende at folk ikke likte det.

Jeg støtter Google i denne saken. Hva sier dere?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg støtter igrunn ikke Google i noe som helst av det dem driver med. Det selskapet har infiltrert seg i så alt for mange bransjer nå. Merkelig at Microsoft på gjennom alt som er av godkjennelser og domstoler for å i det heletatt få gå på dass og drite, mens Google kan overvåke, kjøpe og herje som dem vil. Kan jo alltids hende de er fordi dem legger penger i kassa til USA. Men hallo, Google jobber med Google Health, har investert i DNA forskning, har snart masse små biler som kjører rundt og filmer alt og dem legger ikke akkurat skjul på dem ønsker å snu på hver eneste stein på jorden for å klartlegge hver minste lille centimeter.
 

Niclas

New Member
Jeg støtter også Google i denne saken, og jeg trodde det var allment kjent at Google skanner innholdet for å målrette reklame. Det var masse i media om dette da Gmail ble lansert. (Målrettet reklame er dessuten fyfy i Norge, personlig foretrekker jeg å få reklame for ting som interesserer meg, og ikke irriterende reklame for uinteressante produkter).

Du får gratis mail, Google får enda mer kjennskap om dine vaner og interesser. Liker man det ikke så finnes det masse andre mailløsninger. (Selv foretrekker jeg norske Fast and Secure Email Hosting and Email Services from Runbox (aff.lenke))

FBI ligger på opptakeren, så jeg gleder meg til en god latter av NRKs propagandajournalistikk.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Enig timtim, dette kalles storm i et vannglass...

Sjekk heller avtalen på kredittkortet ditt, der står det med listen skrift at de har fått myndighet til å kartlegge ditt levemønster basert på hvor du legger igjen penger.
 

timtim

Gründer
Husker jeg var på et foredrag, tror det var i 1996-97 om internett. Husker foredragsholderen sa at "Vi kommer om få år til å se selskap som totalt vil dominere verden, sannsynligvis er ikke det selskapet etablert enda" - Må jo bare innrømme at han hadde rett. Google har så stor mengde data lagret om oss at det egentlig er litt skremmende, kanskje er vi litt naive overfor dette gigantselskapet?

Men det er en helt annen diskusjon. NRK sin greie var bare patetisk...

Håper ikke flere av mine siter blir bannet nå...... ;)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Husker jeg var på et foredrag, tror det var i 1996-97 om internett. Husker foredragsholderen sa at "Vi kommer om få år til å se selskap som totalt vil dominere verden, sannsynligvis er ikke det selskapet etablert enda" - Må jo bare innrømme at han hadde rett.
Men dette firmaet heter jo Skynet? Jaffal ifølge Terminator-filmene.
 
Sist redigert:

Niclas

New Member
Enig, vi må passe oss for Skynet og verne John Connor så godt vi kan.

Andre farer er Staten, der har du hvertfall en gigantorganisasjon som vet alt om deg, og prøver du å verne om privatlivet ved å ha "tanter" i utlandet så bures du inne.
 

Coulix

Medlem
De sliter tydeligvis med å finne noe å klage på, dette er gammelt nytt hvis man har holdt litt følge med nyheter på nettet mot slutten av 2007. Og har blitt lagt til ro med at det ble blåst ut av proporsjoner sånn som FBI noobsa holder på med nå.
 

Knut

Medlem
Dette er en typisk FBI / TV2 HD sak. De tar en sak, benytter seg at av de fleste som bruker internett er totalt ukyndige, og gjør noe stort ut av det. De fleste av oss vet at Google sitter ikke å leser mail i det hele tatt. ( De leser knapt de som vi sender dem, de svarer ihvertfall veldig sjelden)
Hotmail og Yahoo + flere gjør sikkert det samme, men de holder godt kjeft om det og vil ikke innrømme noen ting. JEg bruker Gmail med god samvittighet, men er mere kritisk til å sende en mail til en statlig etat. Da VET jeg at det er mange som leser den og at den fort kan komme på avveie.
 

vidarlo

Apache-junkie
What's the news? E-post går fullt ut åpent, og alle nettverksadministratorer langs ruta kan i all praksis lese e-posten din så mykje dei vil, uten at du kan oppdage det.

E-post kan sammenlignast med postkort - ting går åpent. Vil en ikkje akseptere det får en bruke kryptografi.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så også programmet, og syntes det var litt morsomt. Det er jo velkjent for alle som har "noe" interesse i nett at Google har annonsesystemer som scanner teksten etter nøkkelord for deretter å presentere annonser i forhold til det. Contekstuell reklame.

Det FBI presenterte var jo at det sitter en fyr på et kontor og MANUELT leser epostene dine og så liksom MANUELT skriver annonsene i sidebaren. Det var det de prøvde å gi inntrykk av, og det var noe slikt Mamma muligens hadde fått ut av det hele.

Og det er jo latterlig. Likevel er debatten om Googles informasjonsbehov interessant, men det var ikke dette FBI fokuserte på. Vi er nok alle litt naive og bekymrede for googles enorme informasjonsbaser der de i praksis vet alt om alle. Det er rent generelt ikke bra at et selskap blir FOR stort og vet FOR mye. Skynet fra T2 er jo et nært, dog sykt, eksempel på hvor galt ting kan bli.

En ting er iallefall sikkert, den dagen Google blir engasjert av det amerikanske forsvaret for å lage robotsoldater og et svært system for å kontrollere dem, ja da tror jeg at jeg tar min sekk og flytter til mars.
 
Topp