Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NUF og tvangsmulkt

En venn av meg gikk på en smell da NUF`et ikke var liv laga.
Har spurt meg om råd/tips?

Hvilke råd kan jeg gi han nå som han har fått varsel om dagmulkter for NUF`et til selvangivelsen blir levert.
Han omsatte for ca. 30.000 over en 3-4 måneders periode, og hadde samtidig utgifter på mer enn det dobbelte.
Firmaet ble avviklet Norge i 2016, uten at selvangivelse er levert enda, og derav varsel om tvangsmulkt.

(Fortalte at han ville sendt inn selvangivelse via Altinn før fristen gikk ut i Mai kun for å forklare situasjonen, men den var visst fjernet der siden firmaet var slettet og derved umulig å sende inn)

Han er ikke regnskapskyndig, og har heller ikke råd til å bruke regnskapsfører.
Bør han sende et brev/email, og forklare situasjonen, eller hva?
Vil han hefte som privatperson for tvangsmulkten eller hva?

Eller kan han bare la det hele bero siden det er et NUF?
Kanskje ikke så lett å svare på, men håper noen kloke hoder her inne kan komme med noe gode råd.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis firmaet er slettet får en jo ikke levert selvangivelsen via Altinn, som du skriver, det samme gjelder jo årsregnskap. Men ta kontakt med Skatteetaten og spør hva de vil ha og hvordan. Han må ikke ignorere henvendelsen, jeg antar det også gjelder for for NUF at styret er solidarisk ansvarlig for innleveringen, derfor hjelper det ikke å legge ned selskapet. En kan bli sittende igjen med en personlig regning på rundt 50 000 til slutt.
 

Steve Cash

Medlem
Den gjør det i andre foretaksformer i alle fall, jeg antar det samme gjelder NUF, selv om det bare er avdelingen som hører hjemme i Norge.
 

Steve Cash

Medlem
Det har ikke Skatteetaten noe med, men hvis en ikke skal drive virksomhet er det antakelig lurt å slette det så en slipper å passe på den årlige innleveringsplikten til morselskapets hjemland.
 
Topp