Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny metode fra Facebook for å foreslå venner?

Steve Cash

Medlem
Dette liker jeg faktisk ikke:
I en mail fra Facebook får jeg forslag på 4 nye mulige venner. Jeg kjenner i alle fall tre av dem, den ene er en kollega jeg en delte et bilde med for en stund siden om en markering på jobben, så det er ikke så rart jeg får forslag på henne.

To andre er henholdsvis datter og kone til to kunder av meg, jeg har aldri kommunisert med dem på Facebook, og jeg har aldri mailvekslet med dem på den mailkontoen jeg er registrert med på Facebook, og vi har så vidt jeg vet ingen felles facebookvenner. Jeg har ingen kunder som venn på Facebook i det hele tatt.

Den tredje vet jeg faktisk ikke sikkert hvem er, men at det slenger noen ukjente som forslag av og til er ikke uvanlig. (Det er mulig det er samboersken til en tidligere kunde, som jeg måtte si opp da han sluttet å betale, men jeg har ikke sjekket om det faktisk er henne.)

Vanligvis får en forslag på folk en har felles venner med. Men hva i all verden er det som skjer nå? Det er ikke så ofte jeg tar meg til å sjekke akkurat denne mailkontoen, men jeg gjorde det nå, disse mailene er under en uke gamle.

Hvordan vet Facebook at jeg kjenner disse folkene i det virkelige liv? Eller i alle fall antar systemet at jeg gjør det. Kan det rett og slett være at de har snoket på profilen min? Ikke at det er noe galt i det i og for seg. Jeg vet i alle fall at jeg ikke har søkt på disse navnene i Facebook noen gang. Jeg har riktignok 3 av dem liggende i kontaktlista på telefonen, og der har jeg også Facebook-app, men jeg har nektet den tilgang til kontaktlista. Har noen av dere opplevd tilsvarende i det siste, eller har en god forklaring på hvorfor dette skjer?

Med paranoid hilsen :)
Steve Cash
 
Sist redigert:

PIP

Medlem
Det er den Amerikanske regjeringen med FBI og CSI i spissen som overvåker deg. Ved å la de rette menneskene finne hverandre skriver de manuset live for å skape hendelser og forme fremtiden. Det er litt skummelt at jeg skriver dette, for jeg vet at de også overvåker webforumet.
 

Steve Cash

Medlem
:D Jeg tenkte på de siste overvåkningsskandalene da jeg skrev innlegget ja. Men jeg tror likevel forklaringen er en annen.
 

Pharax

Medlem
Det er ingen hemmelighet at Facebook bruker den informasjonen de har på deg for det den er verdt, og venneforslag baseres på ting som antall felles venner, felles arbeidsplass, felles utdanning osv. E-posttilsendingene kan du sannsynligvis skru av.
 
Litt OT her, men jeg fikk en gang et forslag fra facebook om en del mulige "venner" jeg hadde, hvorav flere var gamle skolekamerater og den type "venner", men jeg rakk ikke tilføye mer enn en brøkdel av dem, før facebook truet med utestengelse, fordi jeg sendte ut for mange venneforespursler på en gang. Det ble ansett som spam, selv om det var facebook selv som foreslo dem(?) Forstå det den som kan ... :)

Mvh Dan
 

Steve Cash

Medlem
Det er ingen hemmelighet at Facebook bruker den informasjonen de har på deg for det den er verdt, og venneforslag baseres på ting som antall felles venner, felles arbeidsplass, felles utdanning osv.
Nei, det er ingen hemmelighet, jeg har til med lest i en (kanskje litt overdrevent) kritisk artikkel i Dagens Næringsliv at de også oppretter "skyggeprofiler" på folk som ikke er facebook-brukere.

Men det merkelige er at når det gjelder i alle fall tre av disse personene så har jeg så vidt jeg vet ingen felles facebookvenner med dem, og har ikke engang kommunisert elektronisk med dem på noen måte, bortsett fra på telefon noen få ganger, og bare møtt dem irl et par ganger. Jeg har en egen e-postadresse som jeg bruker til Facebook og diverse nett-abonnementer for ikke å få spammet ned hverken firmamailen eller den ordinære privatmailen, så det skal ikke være noen mulig kobling mot familien til disse tre, som jeg jevlig utveksler forretningsmail med.

AHA! Nå gikk lyset opp mens jeg skriver. Det er ikke utenkelig at de har lagt meg inn på kontaktlista på mobiltelefonen, og at de har gitt facebok-appen tilgang til den. Det er en synd jeg aldri begår selv, men det er faktisk den mest sannsynlige forklaringen. Forklaringen forutsetter riktignok at disse 3-4 personene har gjort den samme handlingen med facebook-appen uavhengig av hverandre, men likevel er det godt mulig at det er slik. Jeg følte meg faktisk ganske overvåket en stund, ettersom folk jeg bare har hatt kontakt med i den virkelige verden foreslås på denne måten.

Når jeg tenker meg om så installerte en kamerat av meg en eller annen slags app som har med båt eller fiske eller noe sånt for et års tid siden, og den hadde tydeligvis tilgang til hans kontaktliste. Jeg fikk noen autogenererte mail med "N.N. anbefaler denne appen" (som jeg ikke var interessert i å bruke i det hele tatt). Jeg måtte spørre ham hvorfor dette skjedde.

Vel, antakelig er dette agurktidmysteriet løst, hvis moderator ikke vil ha denne svada-tråden jeg opprettet gående, så blir jeg ikke sur av den grunn.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
social_media.png
 

Roger Brown

New Member
Passe paranoid

Jeg har akkurat opprettet en facebook profil, med et pseudonym.
Jeg laget i forkant av dette en ny gmail-adresse som ikke på noen måte knyttes til meg som skulle benyttes. Jeg benyttet t.o.m her en anonym adresse som backup adresse.
I registreringsøyeblikket benyttet jeg en pc jeg ikke bruker ellers, der jeg i tillegg surfet i "inprivate" modus.
Allikevel, så foreslår facebook en drøss med venner som jeg faktisk kjenner.

Anyone?
 

Steve Cash

Medlem
NSM, NSA, CIA, MI5 og alle andre: Ta dere en bolle, Facebook slår dere ned i støvlene!

Det eneste ideen jeg kan komme på er den løsningen som jeg slo meg til ro som den mest sannsynlige: At de som ble foreslått som venner for meg, og som jeg kjenner perifert fra det virkelige liv, har gitt facebook-appen sin tilgang til kontaktlista på telefonen. Hos deg må det i så fall bli motsatt vei, at du har brukt en kommunikasjonsenhet som får tak i kontakene dine. Du skriver at du registrerte så anonymt som mulig, men har du brukt kontoen på en ikke fullt så anonym enhet senere? Er folkene som ble foreslått noen du bare kjenner i det virkelige liv, fra nettet eller fra begge steder? Har du i det hele tatt lagt til noen venner selv på den nye facebbookkontoen? Legger en først til én, så kommer de i hopetall, ettersom det linkes mot den første.
 

Roger Brown

New Member
NSM, NSA, CIA, MI5 og alle andre: Ta dere en bolle, Facebook slår dere ned i støvlene!

Det eneste ideen jeg kan komme på er den løsningen som jeg slo meg til ro som den mest sannsynlige: At de som ble foreslått som venner for meg, og som jeg kjenner perifert fra det virkelige liv, har gitt facebook-appen sin tilgang til kontaktlista på telefonen. Hos deg må det i så fall bli motsatt vei, at du har brukt en kommunikasjonsenhet som får tak i kontakene dine. Du skriver at du registrerte så anonymt som mulig, men har du brukt kontoen på en ikke fullt så anonym enhet senere? Er folkene som ble foreslått noen du bare kjenner i det virkelige liv, fra nettet eller fra begge steder? Har du i det hele tatt lagt til noen venner selv på den nye facebbookkontoen? Legger en først til én, så kommer de i hopetall, ettersom det linkes mot den første.

Foreløpig ikke lagt til noen. ei heller brukt noen annen "device" når jeg har logget meg på.
Venneforslagene kom umiddelbart i registreringsprosessen.

MEN, facebook antok at jeg etablerte en "falsk" profil, og jeg måtte få tilsendt en kode til min mobil. Fatter allikevel ikke at det skal medføre at det skal kunne dukke opp veldig mange kjente.
Facebook har jo ikke fått tilgang til kontaktlista i telefonen min.

Trur eg?
 

Steve Cash

Medlem
Venneforslagene kom umiddelbart i registreringsprosessen.
MEN, facebook antok at jeg etablerte en "falsk" profil, og jeg måtte få tilsendt en kode til min mobil. Fatter allikevel ikke at det skal medføre at det skal kunne dukke opp veldig mange kjente.
Der har vi kanskje forklaringen, i alle fall hvis telefonnummeret også ligger på kontoen med ditt egentlige navn. Telefonnummeret er lenken mellom den "anonyme" profilen og ditt virkelige jeg. Og dermed er ikke den nye profilen så anonym likevel. Case closed. Trur eg.
Facebook har jo ikke fått tilgang til kontaktlista i telefonen min.
Trur eg?
Det kan du sjekke i telefonens innstillinger. Jeg kan bare iPhone, men jeg vil tro at andre telefoner har en tilsvarende funksjon.

@Zapotek: Den tegneserien er kanskje ikke langt fra virkeligheten, i alle fall for noens vedkommende. En syns at funksjoner på nettet er så fine og kule at en bare må bruke dem, selv om en må gi opp litt av personvernet.
 

Roger Brown

New Member
Der har vi kanskje forklaringen, i alle fall hvis telefonnummeret også ligger på kontoen med ditt egentlige navn. Telefonnummeret er lenken mellom den "anonyme" profilen og ditt virkelige jeg. Og dermed er ikke den nye profilen så anonym likevel. Case closed. Trur eg.

Jeg har ingen egen konto med mitt egentlig navn.
 
Topp