Hei. Er ganske så grønn på epostmarkedsføring (har bare kjørt noen bedriftsinterne nyhetsbrev gjennom MailChimp), hvordan er reglene for opt-ins nå? Må man ha double-opt-ins, eller holder det med påmelding på nettsiden?
Tror ikke det er noe spesifikke regler, men jeg ville gått for double opt-in. (Eller ihvertfall en heads up på at du er subscriba til det via en mail)
Hei atLind GDPR kommer til å gjøre det litt mer komplisert, når det trer i kraft. Kravene til samtykke, for eksempel, blir forsterket. I tillegg skal abonnenten når som helst kunne trekke sitt samtykke. Dermed må du, som utgiver, ha et "pålogget kundesenter", der abonnenten enkelt kan gjøre endringer. Skal du bruke tredjepart som utsender av epost, bør du forsikre deg om at selskapet har en slik løsning, for eksempel. Det er flere ting å ta hensyn til, også. GDPR er foreløpig høy, mørk og mystisk. Mye info virrer rundt omkring. Her er et par artikler som har hjulpet meg, i alle fall: Hvordan vil GDPR påvirke epost-markedsføring? GDPR - praktiske tips til nyhetsbrev Lykke til
Wow, takk for grundig svar Bengt! Skal sette meg inn i GDPR, men krysser fingrene for at double opt-ins og MailChimp dekker de fleste kravene
Mailchimp dekker dette ja. Det gjør egentlig de fleste, bare vær forsiktig om du flytter epostlister, eller har kjøpte e-postlister. Kan også anbefale denne om du har lite erfaring med GDPR (veldig generelt, men greit å få med seg omfanget) (javazone)