Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nyoppstartet enkeltpersonforetak- fakturaprogram m.m.

mirnes

New Member
Hei

Har akkurat startet opp nytt enkeltmannsforetak og ville høre med vedrørende noen tips. Det jeg lurer på er:

1. Behøver jeg og åpne noe form for "Bedriftkonto" som de kaller det i Bankene eller kan jeg bruke typ vanlig konto som f. eks ScandiaBanken osv?

2. Hvilken fakturaprogram kan dere anbefale for en som er i oppstartfasen og ikke har så mye trafikk for nå, og hvilken eventuell løsning er anbefalt hvis "ballen" begynner å rulle :)

3. Ønsker tips for en fakturaprogram for MAC, betaler gjerne så lenge det funker bra :)

4. Jeg vet ikke om jeg overstiger 50000kr grensen det første året, jeg lurer bare på en regnskapsprogram.


Takk til alle som svarer :)
 
Sist redigert av en moderator:

webpiken

Medlem
Hei

Har akkurat startet opp nytt enkeltmannsforetak og ville høre med vedrørende noen tips. Det jeg lurer på er:

Behøver jeg og åpne noe form for "Bedriftkonto" som de kaller det i Bankene eller kan jeg bruke typ vanlig konto som f. eks ScandiaBanken osv?

Du kan gjerne bruke en vanlig konto i Skandiabanken.

I praksis kan man bruke en konto man også bruker privat, men for ordens skyld er det smart å ha en separat konto for foretaket.

Å svare på spørsmål om regnskapsprogram til mac overlater jeg til fanboys :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder

Msites Ltd

Livsnyter
Konto - bruk forskjellige konti til næring og private gjøremål. Selv om det er de samme pengene! Trenger du penger til deg selv - overfør dem til din private konto! På denne måten er det enkelt å skille forbruket!

Betaler du noe kontant for bedriften av dine private penger - ta vare på kvitteringene og lag et utleggsskjema som du bruker som grunnlag for å overføre det utlagte til din private konto en gang pr uke eller måned eksempelvis.
Har du full kontroll på disse tingene vil du alltid ha oversikt og kunne svare godt og konkret ovenfor myndigheter etc.

Regnskapet - kan du sikkert føre i excel om det ikke blir større enn de 50K! Hvis ikke finnes det jo mange enkle programmer, og noen har du allerede fått tips om i trådene over. Jeg vil nå også legge til Mamut som er et enkelt og skalerbart regnskapsssystem og CRM, noe som kan komme godt med!

Jeg ønsker deg lykke til med driften!
 

Altberger

Medlem
*Ønsker tips for en fakturaprogram for MAC, betaler gjerne så lenge det funker bra

Tripletex.no
Og skulle du ha planer om en webshop så har Trollweb alt klargjort en modul for integrasjon mot Tripletex autofaktura og Magento eCommerce - Magento er av mange ansett som den beste open source netthandelsløsningen i verden.

Har brukt Tripletex lenge og er meget fornøyd!
59,- per mnd
 
Sist redigert:

Miniforetak

Medlem
Du bør ta utgangspunkt i behovet ditt når du skal velge faktureringsløsning. Hvis du sender noen få fakturaer i måneden, bør du unngå løsninger med fast månedsbetaling, og heller velge en løsning der du betaler per utsendelse.

For øvrig er det strenge regler for hva en faktura skal inneholde. Det er ingen formelle regler for hvordan den skal se ut (men hvis utforminga skiller seg veldig fra det "normale", blir mottakeren fort frustrert...).

Selv har jeg sansen for nettbaserte løsninger, og det finnes gode løsninger både for fakturering isolert og for kombinasjonen bokføring og fakturering.
 
Topp