Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nyoppstartet organisasjon - spørsmål

knuttt

Medlem
Jeg har opprettet en organisasjon i enhetsregisteret. Jeg driver ikke virksomheten under samme navn som foretaksnavnet, og har derfor opprettet en underenhet under virksomhetsnavnet.

For eksempel: jeg driver en nettbutikk. Organisasjonen er registrert under foretaksnavnet OLA BUTIKK. Jeg driver derimot nettbutikken under navnet NETTBUTIKKEN, og har dermed registrert underenheten under dette navnet.

Det jeg lurer på er hvilket navn som skal benyttes når jeg foretar kjøp i bedriften, og de spør om firmanavn? Jeg har nemlig fått bekreftet at organisasjonsnummeret til overenheten (OLA BUTIKK) skal benyttes, men jeg lurer på om det er lov å benytte NETTBUTIKKEN som firmanavnet?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, så lenge "Nettbutikken" er registrert som underenhet/virksomhet skal det være godt nok på kjøpsbilag.
 

knuttt

Medlem
Ja, så lenge "Nettbutikken" er registrert som underenhet/virksomhet skal det være godt nok på kjøpsbilag.

Jeg forsøkte å registrere et domene i underenhetens navn, men med overenhetens organisasjonsnummer. Jeg fikk nemlig beskjed av Brreg om at underenhetens organisasjonsnummer ikke skal brukes for mitt vedkommende. Senere fikk jeg e-post om at bestillingen ikke ble godkjent, fordi organisasjonsnummer ikke matchet navnet.

Er det ikke mulig å foreta kjøp i underenhetens navn?
 

Steve Cash

Medlem
Domene skal du nok ikke kjøpe i underenhetens navn, og i alle fall ikke bruke det organisasjonsnummeret. Med ved varekjøp vil det bli godkjent om det står underenhetens navn på fakturaen. Forøvrig så bør du kunne få eksakt informasjon om rettigheter knyttet til de to enhetene hvis du henvender deg til Brønnøysundregistrene.
 

knuttt

Medlem
Domene skal du nok ikke kjøpe i underenhetens navn, og i alle fall ikke bruke det organisasjonsnummeret. Med ved varekjøp vil det bli godkjent om det står underenhetens navn på fakturaen. Forøvrig så bør du kunne få eksakt informasjon om rettigheter knyttet til de to enhetene hvis du henvender deg til Brønnøysundregistrene.

Det var nøyaktig det jeg gjorde. Jeg ringte Brønnøysundregistrene, men personen jeg snakket med sa rett ut at dette var han usikker på. Dette var noe han aldri hadde tenkt på. Det var av denne personen jeg fikk beskjed om at det ville være greit å bruke underenhetens navn, og overenhetens organisasjonsnummer ved kjøp av domene. Dette var noe han trodde ville være greit. Da jeg senere fikk avslag, har jeg bare blitt mer usikker. Noen som vet hvem andre jeg skal kontakte for å få konkret informasjon vedrørende dette? Skal jeg forsøke Brønnøysundregistrene igjen, eller noen andre?
 

Steve Cash

Medlem
Juristene i Brønnøyregistrene skal kunne dette, jeg vet ikke om du pratet med en jurist eller en på førstelinje, de kan ofte ikke like mye, uten å nedvurdere noen.

Kjøp av domene er litt spesielt, disse leverandørene har strenge regler å forholde seg til når det gjelder hvem de selger domene til, tror jeg i alle fall. Men skatte- og avgiftsmessig skal det være greit at det står f.eks. Storgata kiosk på fakturaen selv om foretaket som driver den heter Pølsesalg AS (tilfeldig valgte eksempler), gitt at Storgata kiosk er registrert som en underenhet.

Det er jo fristende å spørre hvorfor du ikke bare kan gjøre det enkelt og kjøpe domenet i navnet og organisasjonsnummeret til hovedenheten, og være ferdig med det.
 
Topp