Kjapp og trygg hosting for Wordpress

OK med oppmuntring til ulovlig aktivitet?

peterandrej

pensjonert moderator
I tråden https://www.webforumet.no/forum/annonsering/8343-vi-kj-per-annonser-alt-er-av-interesse.html er det en kis som leter etter noen "nyttige idioter" som kan plassere noen linker til hans pokersites på egne sites eller blogger for betaling. Dette er helt opplagt ulovlig aktivitet for 99,99% av de brukerne som er inne på WF. Slikt kan man faktisk straffes for.

Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor Tonny og andre moderatorer lar slike tråder stå, og enda verre; påpeker at det IKKE skal opplyses om at dette er ulovlig aktivitet eller diskuteres.

At det finnes medlemmer på WF som driter i loven vet jo alle, og selvfølgelig er det ingen som blir henrettet for å linke til disse pokersidene, men det er faktisk ikke tillatt å markedsføre pengespill på denne måten i Norge. Derfor synes jeg at WFs moderatorer opplyst i tråden om at dette er ulovlig å selge i Norge, rett og slett for å advare brukere som kanskje ikke er klar over det.

MERK! Det ER lov med redaksjonell omtale av pokersider, men så snart du får "beskjed" om å plassere en link et sted, så er du ikke noen "redaksjon" lenger. Et kriterie for å være en "redaksjon" er jo at man er uavhengig, og det er man langt ifra hvis man slår til på et slikt tilbud. Man kan godt KALLE det redaksjonelt innhold for å liksom hvitvaske seg selv, men det gjør det ikke mer lovlig.
 

Fredrik

Medlem
Oi, jeg visste ikke at det var ulovlig å linke til andre nettsteder. Hva skjer da Peter?

Er det fengselsstraff eller blir det bare bøter?

Denne person har en pokerside. Det er visstnok ulovlig i Norge med linking til.

Feks Kenneth og Picxx er såvidt jeg vet bosatt i utlandet. Hva er problemet med at trådstarter ønsker å komme i kontakt med slike? Selv er du fra Tromsø og jeg har sett på TVNorge at der har de bare reinsdyrpoliti så det er heller ikke noe problem.

Poenget er: Trådstarter har ikke bedt om linking fra .no domener og da ser ikke jeg at han har oppfordret til noe som helst.

Nei Peter, her er det egentlige problemet: Du bor i Tromsø som vi alle vet ikke har fått se solen på mange måneder. Dette har gitt deg en stor vinterdepresjon du ikke har klart å komme deg ut av. Så nå sitter du alene ved kjøkkenbordet, bitter som schweppes og drikker karsk. Nettopp karsk! Det har gått så langt utfor med deg nå at du til og med har begynt å smake de edle dråper og funnet ut jammen var ikke dette bra. I tillegg har du endelig funnet ut at Macen er ikke kompatibel med noe som helst og du er scjitsur fordi du ikke har en ordentlig PC liggende.
 
Føler for å rette på et par grove feil i innlegget til Fredrik her:
1. Truls Fyhn er ikke et reinsdyr, og det er ikke kameratene hans heller
2. Sola stod opp i Tromsø for halvannen måned siden
3. Det er da ingen utenfor Trøndelag som kunne finne på å ta i karsk med en ildtang

Støtter Peter André her. Så lenge det tilhører unntakene at det det bes om faktisk er lovlig, er det vanlig høflighet å si fra om dette, i stedet for å markedsføre annonsen med «alt er av interesse».

Og såklart det kan være ulovlig å linke til andre nettsteder.
 
Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor Tonny og andre moderatorer lar slike tråder stå, og enda verre; påpeker at det IKKE skal opplyses om at dette er ulovlig aktivitet eller diskuteres.

Har tenkt de samme tankene, er nok ikke lenge før enkelte begynner å diskutere hvor man kan laste ned photoshop og liknende på forumet - om det da ikke alt har forekommet. Har et inntrykk av at kvaliteten på dette forumet er på en nedadgående kurve, hva gjelder hva som diskuteres og hva som tillates. Det er i alle fall et inntrykk jeg har.
 

gjedda63

Medlem
Det er mye som er ulovlig men som alle driter i inkludert TS vil jeg tro. Kan ramse opp i fleng ; hjemmebrent,smuglersprit,smuglertobakk,overfylte kvoter fra ferier i utlandet,radarvarsler,overskride fartsgrenser, etc.
Slutt og lek skinnhellig og konsentrer heller om å bygge business.
 

Tonny Kluften

Administrator
Vi har vært innom dette temaet før. Peter Andrej er av den oppfatning av at alt som ikke er lov eller moralsk riktig ikke skal snakkes om. Jeg er av motsatt mening. At det blir tillatt startet en slik tråd gjør at PA gjør folk oppmerksomme på at det ikke er lov med slike lenker, det er bra.
Det er ikke alle som vet at det er forbudt og med så mange lesere som WF har hver dag skal jeg vedde hatten min på at noen flere sjeler enn før nå vet at det er forbudt. Er ikke det bra eller?
Ved å tie om ting kan ting fortsette, ved å snakke om ting kan ting komme opp i lyset, diskuteres og evt. løses. Det gjelder også internett.

Se litt lengre frem, tenk litt større. La oss nå si at det kom inn 50 slike annonser på WF og andre nettsteder hver dag, at det ble en vanlig måte å skaffe lenker til gamblingsider på. Da ville det blitt et stort problem i forhold til loven. Og ble det et stort nok problem ville straffene for å gjøre det bli store og dermed ville det bli slutt på lenkebygging til gamblingsider. Noe jeg personlig ville likt veldig godt.
 

metallian

Medlem
Det er mye som er ulovlig men som alle driter i inkludert TS vil jeg tro. Kan ramse opp i fleng ; hjemmebrent,smuglersprit,smuglertobakk,overfylte kvoter fra ferier i utlandet,radarvarsler,overskride fartsgrenser, etc.
Slutt og lek skinnhellig og konsentrer heller om å bygge business.

Er du like nonchalant på folk som hacker sider og bytter ut koding på reklame, eller er det bare "det som ikke skader noen" kriminalitet man skal drite i.....
 

picxx

Well-Known Member
Synes man burde startet eget borgervern mot eiere av nettsider som linker til ulovlige gamblingsider jeg.
Gjerne noe i ku klux klan stil, med henging og bålbrenning som straff for den ugjerning man gjør.
 

Bjørnar

Gründer
virker kanskje som TS i denne tråden har et enormt stort behov for å fortelle hele verden at han er perfekt, og vil ha stort sett alt som er i gråsonen hevet på båten.

hvorfor føler du at du må passe på alle andre hele tiden? kan du ikke la folk ta ansvar for egne handlinger? er du ikke høyremann?
 

Kassimaja

Geocacher
Synes man burde startet eget borgervern mot eiere av nettsider som linker til ulovlige gamblingsider jeg.
Gjerne noe i ku klux klan stil, med henging og bålbrenning som straff for den ugjerning man gjør.

Hvis du leder gruppa stille jeg med glede opp med ei ku eller to. Du skulle bare visst hvor vondt det gjør å møte på disse dråga i stor fart. Humørsyke er dem også...
 
Topp