Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opphavsrett for programmeringskode

Hei dere!

En kunde av meg hyret inn et byrå for et par år siden til å lage en webfunksjon som ble integrert på nettsiden (omfattende arbeid). Denne jobben ble gjort uten noen form for kontrakt, men kjøpt og betalt for. Alle fornøyde.
Denne kunden ønsker i dag å bytte plattform og ta med seg denne webfunksjonen over på den nye plattformen.

Kunden spurte byrået som lagde applikasjonen om de kunne være behjelpelig med å flytte den over og integrere den på nytt i den nye løsningen, og da fikk de til svar:

"[...] vi kommer gjerne til en enighet her, enten i form av at dere betaler oss en sum for å fortsette å bruke denne koden eller at dere kjøper det hele av oss. Dette er regulert i Lov om opphavsrett."

I mine øyne er dette kjøpt og betalt for, så kunden kan absolutt fortsette å bruke dette på sin nye nettside. Eller tar jeg feil her?

På forhånd takk!
 

adeneo

Medlem
Selve opphavsretten til koden forblir gjerne hos skaperen, altså den som har skrevet koden, slik at videresalg og den slags er som regel ikke innenfor.

Derimot, har man betalt for dette tidligere, uten at det står noe spesifikt om begrensninger, noe det ikke gjør dersom det ikke er skrevet kontrakt, så har selvfølgelig din kunde rett til å benytte den samme koden på sin nye nettside, uten at man nå i ettertid skal betale for å ta over opphavsretten.

Dette høres mest ut som om byrået forsøker å dra ut noen ekstra kroner, ved å selge opphavsretten, men kunden har jo lite behov for denne opphavsretten ettersom de allerede har betalt for retten til å benytte koden i sin nåværende form, til evig tid.
 

mra

Active Member
Ikke svar på ditt spørsmål, men vi har følgende standardklausul i vår standardkontrakt:

Eiendomsrett, opphavsrett og andre relevante materielle og immaterielle rettigheter til programvaren med tilhørende kildekode, dokumentasjon, spesifikasjoner og annet materiale som er utviklet for Oppdragsgiver og leveres i henhold til denne avtalen tilfaller Oppdragsgiver, ved fullt økonomisk oppgjør ihht. pkt. 5 i denne avtalen. Rettighetene omfatter også rett til endring og videreoverdragelse, jf. lov om opphavsrett til åndsverk m.v. 12. mai 1961 nr. 2 (åndsverkloven) § 39b.

Jeg har inntrykk av at dette er en relativt standard klausul i kontrakter som omfatter utvikling av programvare.
 

Tonny Kluften

Administrator
mra, det er jo tydelig og klart, og en slik klausul budre finnes i alle kontrakter. Evt. kan "henhold til denne avtalen tilfaller Oppdragsgiver" byttes ut med "henhold til denne avtalen tilfaller Utvikler". Det viktige er å gjøre klart hvem som eier den. Hvis det ikke er definert hvem som eier koden er det vel utvikleren som eier koden, slik jeg har forstått det.

Det er vel retten til å bruke koden som er vesentlig her, ikke hvem som eier den?

Jeg har forøvrig det motsatte problemet hos en utvikler som jobber for meg. Jeg vil gi han 20% av inntektene jeg har ved bruk eller videresalg av noe av det han har laget for meg, men han nekter å ta imot noen titusener, fordi jeg har betalt han timelønn for å lage det til meg. Her et år så ville jeg gi ham julebonus, men han ville bare ha halvparten fordi bonusen var for høy i forhold til timene han hadde jobbet for meg... Det er nesten absurd, men slike mennesker finnes o_O
 

Stoppet

Banned
Jeg har forøvrig det motsatte problemet hos en utvikler som jobber for meg. Jeg vil gi han 20% av inntektene jeg har ved bruk eller videresalg av noe av det han har laget for meg, men han nekter å ta imot noen titusener, fordi jeg har betalt han timelønn for å lage det til meg. Her et år så ville jeg gi ham julebonus, men han ville bare ha halvparten fordi bonusen var for høy i forhold til timene han hadde jobbet for meg... Det er nesten absurd, men slike mennesker finnes o_O

Tipper Gjerrigknarken @rune69 muligens kan stå klar til å ta imot det som er uavhentet :p
 
Topp