Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette firma i utlandet - skatt?

Pat

New Member
Hei,

Lurer litt på det med å opprette firma i utlandet med tanke på aksjehandel i utlandet?

Jeg er skattemessig tilhørende i Norge, men tenker på å flytte utenlands om kort tid. Har sett på blant annet Kypros og Malta firma, hvor skatten er veldig gunstig med tanke på aksjehandel.

Hvordan er det med skatt ved utbytte i utlandet til en utenlandsk bankkonto? Om jeg f.eks bor på Kypros ser jeg liten vits i å ta utbytte til en norsk bankkonto. Må jeg allikevel betale 28 % skatt pga at jeg er skattemessig hjemmehørende i Norge? Finnes det eventuelt måter å komme rundt dette på lovlig vis?
 

Nutz

Med lem
Du plikter å oppgi dette som alt annet. (Heter ikke selvangivelse for ingenting)
Har det gått deg "hus forbi" at folk faktisk blir dømt strengt for å skjule formue i utlandet?
 

Pat

New Member
Takker for svar.

Er selvfølgelig klar over at mange blir tatt for skattejuks ved å gjemme formuer i skatteparadiser. Bare for å gjøre det klart: Jeg ønsker å gjøre dette på en 100% lovlig måte, men er ute etter å finne den mest hensiktsmessige måten å gjøre dette på, for å sitte igjen med mest mulig kapital.

Så lenge man har norsk statsborgerskap, så er man altså låst til å betale skatt til Norge uansett om man er bosatt i utlandet, har firma i utlandet og skatter til det landet man er bosatt i? Virker jo litt ulogisk, da utbyttet aldri blir tatt ut til en norsk bankkonto e.l. På den andre siden har vel aldri Norge vært kjent for å være "gründerens venn" :p
 

adeneo

Medlem
Det å flytte til utlandet og det å være skattemessig utflyttet er dessverre ikke det samme.

Så lenge man er skattepliktig til Norge må all inntekt føres i selvangivelsen, og skattes av til den Norske staten, også inntekter fra utenlandske selskaper i form av utbytte osv. likegyldig om det utbetales til Norsk eller utenlandsk konto.
Norge har forøvrig mange skatteavtaler med andre land, og du må undersøke avtalen for hvert enkelt land for å se hvordan du løser problemet med dobbelbeskatning.

For å bli regnet som skattemessig utflyttet kreves normalt at all tilknytning til Riket brytes, og man kan normalt ikke eie eiendom utover enkel feriebolig e.l.
Man er normalt også skattepliktig til Norge de første fire årene etter utflytting.
Som utflyttet er det også strenge grenser for mye man kan oppholde seg i Norge.
Alt dette finner du mer om på Google, gidder derfor ikke lime inn en masse lover og regler, men skatteetaten sine internettsider er nok et greit sted å begynne.

Det har vist seg å være vanlig praksis ifra skatteetaten å dra loven så langt som overhode mulig, og enkelte ganger litt til, og mange har nok opplevd å heller skatte mer enn mindre ved forsøk på skattemessig utflytting, selv om det finnes unntak, og det normalt sett ikke bør være så vanskelig, men slik er det dessverre når man bor i en kommuniststat.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Så lenge man har norsk statsborgerskap, så er man altså låst til å betale skatt til Norge uansett om man er bosatt i utlandet, har firma i utlandet og skatter til det landet man er bosatt i? Virker jo litt ulogisk, da utbyttet aldri blir tatt ut til en norsk bankkonto e.l. På den andre siden har vel aldri Norge vært kjent for å være "gründerens venn"
Jo, på en del punkter er faktisk norge kjent for å være grunderens venn... men ikke ved å la folk snike seg unna skatten nei ;)

Forøvrig, husker jeg ikke helt feil, så funker det slik i tilfeller som det du skisserer: Hvis du også skatter til det landet der du bor, så skal du kun skatte av et evt mellomlegg - la oss si at du skulle ha betalt 300.000 i skatt hvis du bodde i norge, men det nye landet krever kun 100.000,-. Da mener jeg faktisk å huske at du får fradrag for det du har betalt i det "nye" landet, slik at du kun betaler 200.000 til norge.

Det er heller ikke såvidt jeg husker SÅ lenge du fortsatt vil være skattepliktig til norge, hvis du reelt flytter til utlandet. Det er bare satt inn der som en sikkerhet for at ikke folk skal snike seg unna skatt lett.
 
Topp