Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette firma i utlandet

Jeg har planer om å kjøpe og selge varer i USA. Jeg har sett på muligheten ved å danne et selskap i Delaware, slik at jeg kan gjøre business som et amerikansk foretak. Er det noen som har erfaring rundt dette?
 
Jeg har ikke satt meg inn i alle fordelene som gjør Delaware ettertraktet, men over 60% av Fortune 500 selskapene har valgt denne staten.

Valget står mellom Corporation eller LLC. Hvis jeg ikke faller under begrepet "US sourced income" er LLC det beste valget. Da slipper jeg å betale skatt til USA.

Jeg venter nå på svar fra en amerikansk regnskapsfører ang. hva som menes med "US sourced income". Vet du hva dette betyr?
 

Pejyuu

Medlem
Ikke at jeg er noen ekspert på området, snarerer tvert imodt...

Men "US sourced income".. Hvis jeg skal tolke setningen logisk, betyr det vel income som kommer fra US, noe jeg vil tro du faller innunder, hvis du skal kjøpe og selge varer i USA.

Gi oss en oppdatering på hva regnskapsføreren sier til deg, jeg ble litt nysgjerrig!
 
Ja, jeg skal oppdatere.

Eneste grunnen (hvertfall foreløpig) til at jeg former et foretak i US er fordi jeg trenger en salgsbevilling (resellers permit) for å selge varer der.
 
Javel, har kommet et stykke videre. Har pr. 20/3-09 etablert et Inc. i Delaware. To enkle skjema, hver på en A4-side, sendes eller faxes til Delaware Gov. Du får så et brev tilbake (venter på dette) som en bekreftelse på at foretaket er registrert. Det koster $90 hvis du orker å vente i seks uker. Ellers har de "tilfeldigvis" flere forbi-køen alternativ, så jeg valgte å bestikke dem med $50 ekstra for en 24-timers saksgang :rolleyes:.

Nå har det seg slik at Delaware er en av få stater i US som ikke har "sales tax". Hvis en i tillegg kun driver e-handel og ikke omsetter varer fra en fysisk lokasjon i Delaware, trengs ikke et "sales tax certificate/id, reseller permit", etc.

Det en må ha, bla. som et Inc. eller LLC, er et "EIN". Dette får du gratis gjennom IRS, og det fungerer bla. som et foretaksnummer. Det er dette nummeret en må forelegge seriøse dropship- eller wholesale suppliers (og sikkert i andre situasjoner ditt foretak kommer borti).

Ditt foretak må også ha en regnskapsfører med et fysisk kontor I Delaware. Dette koster + - $50 i året. De mottar all skatterelatert informasjon fra staten, som de sender videre til deg.

Du må også betale en årlig avgift til staten. Det meste av informasjonen en trenger tror jeg skal finnes her og [URL="http://www.irs.gov/businesses/index.html?navmenu=menu1"]her[/URL].

Jeg skal oppdatere videre når jeg har fått litt bedre oversikt.
 
Vel, jeg har ikke satt meg inn i hvilken stat som er best rent skattemessig, men 1 million foretak i Delaware kan vel ikke ta feil...eller!?!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Dette må du selvfølgelig holde oss oppdatert på. Jeg regner med at med selskap i delaware kan du opprette datterselskaper i Norge, England, Australia og andre vestlige land?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette må du selvfølgelig holde oss oppdatert på. Jeg regner med at med selskap i delaware kan du opprette datterselskaper i Norge, England, Australia og andre vestlige land?

Det er vel det enkelte lands lover og regler som regulerer hvordan man oppretter selskaper eller avdelinger....

Og, det er vel forskjell på en avdeling og et datterselskap....

Dette kun til info....

Slik som i Norge kan man opprette en avdeling av et utenlandsk selskap (NUF), mens et datterselskap blir som regel et eget AS.

:)
 
Jeg ønsker selvfølgelig å sitte igjen med mest mulig netto inntekt. Veien dit har jeg liten eller ingen peiling på ennå.
 

rm73

New Member
Hei,
Hvordan er det mht arbeidstillatelse i USA hvis man oppretter et firma der borte? Kan man flytte dit og jobbe derfra, eller kreves det noe mer? Er Norsk statsborger forøvrig. Driver mitt eget web firma her i Norge men mange av kundene er fra Statene så jeg driver og undersøker muligheten for flytting.

Noen som vet? :)
 
Topp